„A Für Elise nemcsak Szabó Magda, de Debrecen regénye is”
Szerző: Szénási Miklós | szenasi.miklos@dehir.hu Közzétéve: 2021.04.10. 13:00 | Frissítve: 2021.04.10. 13:00
Debrecen – A Pilátus eljutott a Golden Globe előszobájáig, több kontinens fesztiváljain szerepelt, legutóbb Új-Delhiben. Rendezője, Dombrovszky Linda most újabb filmen dolgozik.
Dombrovszky Linda rövidfilmjei nagy sikert arattak itthon és szerte a világban: a Volt egyszer két balerinával és a Kockaemberrel díjak sorát vihette haza neves szakmai fesztiválokról, első egész estés mozija, a Pilátus pedig egészen a Golden Globe előszobájáig jutott.
Pilátus: Györgyi Annával és Hámori Ildikóval. Werkfotó: Skuta Vilmos
Dehir: Tudja, hány díjat sepert be eddig a rövidfilmjeivel?
Dombrovszky Linda: Megszámoltam, 55 díjat kaptak eddig a filmjeim összesen...Azért így fogalmazom, mert köztük vannak operatőri, vágói, legjobb szereplő díjak is – tehát a stábbal együtt nyertünk ennyit.
Dehir: Mit jelentek ezek az elismerések? Segítik az itthoni munkát? Például könnyebben mondanak igent ismert színészek, ha megkeresi őket? Vagy nagyobb esélye lesz pályázatokon nyerni?
Dombrovszky Linda: Bár nem a díjakért filmezünk, a filmezés lehetőségét azt hiszem jelentősen elősegíti a díj – különösen ha egy rangosabb fesztiválról érkezik. A filmről és az alkotókról ekkor beszélni kezdenek, kap egy kis figyelmet a médiában a produkció, és ez nagyon fontos – hiszen a kuratóriumi tagok, a zsűrik is sokszor a sajtóból értesülnek a sikerekről. Nyilván a színészeknek is fontos, hogy ismert, akár elismert alkotókkal dolgozzanak – biztosan szívesebben adják át magukat egy rendezőnek, ha jó tapasztalatokat és visszajelzéseket kapnak róla.
Dehir: Első nagyjátékfilmjét Szabó Magda regénye alapján forgatta.
Dombrovszky Linda: Szabó Magda gyerekkorom óta fontos. Én is debreceni vagyok, sőt, egykori Szombathy István utcai lakásunkból rá lehetett látni az írónő szülőházára, a nagynéném pedig a mai napig a ház szomszédságában lakik.
Szabó Magda regényeit olvasva visszaköszönt a gyerekkorom, azok a helyszínek, hangulatok, karakterek, akiket úgy igazán csak egy debreceni foghat fel.
Persze, Szabó Magda elsősorban attól népszerű, hogy a világon mindenhol érthető: zseniális megfigyelőkészsége, emberismerete, őszintesége miatt tudunk azonosulni a történeteivel. Így voltam én a Pilátussal is, amikor elolvastam: azt éreztem, a szeretet gyakorlásának nehézsége egy olyan téma, amivel bárhol, bárki tud valamit kezdeni. Nem véletlen, hogy pár napja Új-Delhiben versenyzett a film egy fesztiválon, bejárta Dél- és Észak-Amerikát, Európát.
Dehir: Hogy élte meg, hogy a Pilátus egészen a Golden Globe előszobájáig jutott? Nem sok magyar film, illetve kollégája volt hasonló helyzetben.
Dombrovszky Linda: Óriási dolog volt ez nekünk, hiszen a Pilátus tévéfilmnek készült eredetileg: harmadannyi nap alatt forgott, harmadannyi pénzből, mint egy hagyományos magyar nagyjátékfilm. Nem is mi neveztük a Golden Globe-díjra – egy Los Angeles-i fesztivál (ahol operatőri díjat kapott a film), a South East European Filmfesztivál elnöke ajánlotta a Hollywoodban élő külföldi újságírók figyelmébe a Pilátust. Ők megnézték, és írtak nekem egy emailt, hogy azonnal nevezzük a filmet a honlapjukon, mert meg fogják hívni a Díjért versenyző külföldi filmek listájára (ez a Foreign Language Film Series). Ez egy rangos, előkelő lista, ide felkerülni mindenképpen dicsőség – a többi ország Oscar-jelölt filmjei voltak velünk versenyben, nagy rendezők nagy filmjei.
Dehir: Gondol arra, mi lett volna, ha?…
Dombrovszky Linda: Nem gondolok, mert ennél tapasztaltabb vagyok: egy Golden Globe-jelölés mögött óriási kampány van a forgalmazó részéről, ami nálunk egyáltalán nem volt – viszont nemrég lett egy amerikai forgalmazónk, ami önmagában csodálatos dolog. Így a filmnek lehetősége lesz eljutni (ha újraindulnak) külföldi mozikba, streaming szolgáltatókhoz.
Dehir: Az új filmje is Szabó Magda szövege alapján készül. Miért éppen a Für Elise?
Dombrovszky Linda: A Für Elise minden alapja, ami a Szabó Magda életművet illeti. Ez a gyerekkor, a kezdet regénye, minden innen indult: az utolsónak megírt regényből. Az életmű ismeretében ez egy nagyon izgalmas kincsesbánya – szó szerint, itt bányászni kell, így ahogy van megfilmesíteni nem lehet játékfilmként. Óriási kihívás a forgatókönyvíróknak és nekem is készíteni egy filmet egy kamasz lányról, aki a 30-as évek trianoni Magyarországán él, mind nemzetisége, mind származása, mind neme miatt „hátrányos” helyzetben – és mégis, a női sztereotípiákat semmibe véve, járva a maga útját. 85 éves íróként pedig elmondhatja, hogy a tehetség és az akarat utat tör, elérte, amit akart egész életében: a világhírt.
Dehir: Úgy tűnik, az első lépéseket megteheti, hiszen pályázott és nyert.
Dombrovszky Linda: Jelenleg a forgatókönyvet írja Somogyi György és Szélesi Sándor, a Pilátus alkotócsapata, én az írásban csak rendezőként veszek részt. A Nemzeti Filmintézetnél erre kaptunk most támogatást, tehát a film forgatókönyve biztosan elkészül, a film viszont onnantól még egy hosszú, kérdéses út.
Dehir: Vizuális típus? Látja magad előtt a filmet már akkor, amikor felírja a forgatókönyv első oldalára a címet?
Dombrovszky Linda: Nagyon sok kép, arc, szín, jelenet pereg már most előttem, így áll össze, szép szilánkosan a film, de még nagyon sok minden változik ebben a fázisban.
Dehir: Mennyi pénzből, s mennyi idő alatt jöhet létre egy ilyen formátumú alkotás?
Dombrovszky Linda: Még nem készült el a forgatókönyv, így a tervezett film költségvetése sem. Egy biztos, hogy ez egy nagyon nagy lélegzetű, kosztümös filmterv, a 20-as és a 30-as évek Magyarországa mellett a jelenben is játszódnak jelenetek, sok szereplővel, tengerrel… Az előkészítés félévet biztosan kitesz, a forgatás egy-két hónapot, majd jön az utómunka… Onnantól, hogy a pénz rendelkezésre áll tehát egy-két év.
Dehir: Mi a terv, mikor láthatjuk a mozikban ezt a filmet? S van rá esély, hogy ellátogat szülővárosába is egy díszbemutató keretében?
Dombrovszky Linda: Ez egy nagyon távoli terv, ahogy említettem, nagyon sok csillagnak kell jól állnia hozzá...Természetesen a debreceni vetítés nem kérdés, mint ahogy a Pilátus esetében sem volt az. A Für Elise nemcsak Szabó Magda, de Debrecen regénye is.