Akkor most benzin vagy LPG? – tények és tévhitek
Szerző: Katona Zoltán | katona.zoltan@dtv.hu Közzétéve: 2011.02.16. 16:49 | Frissítve: 2011.02.16. 16:49
Debrecen – Alig van olyan hét, amikor nem emelkedik a benzin ára, emiatt egyre többen alakíttatják át autóikat gázüzeműre. No, de mi szól az LPG mellett, s mik a hátrányai? Cikkünkből kiderül.
Gázüzemű autók évtizedek óta léteznek és futnak a hazai utakon (gondoljunk csak a jó öreg 120-as Skodákra). Mégis ez a technológia háttérbe szorult a hagyományos benzin motorok mellett, napjainkban pedig sokkal inkább a hibrid autók piaca került előtérbe. A szükség és a kényelem azonban nagy úr, így az utóbbi hónapokban az autógázt használók száma ismét növekedésnek indult. Nem csoda. A folyékony gáz, azaz LPG literje mintegy 150 forinttal olcsóbb, mint a 95-ös üzemanyag, és a hibridekbe való E85-ös üzemanyag árát is 70-80 forinttal veri. Adódik a kérdés: Ha ennyire olcsó, miért csak hazai autók 3 százaléka gázüzemű?
A miértekről Hajdú András egykori miniszteri biztost kérdezte meg portálunk, aki a 90’-es évek elején a gázüzemű autók meghonosításán fáradozott. “1992-ben még állami támogatás is járt az átalakításra, akkor hirtelen sokan éltek a lehetőséggel. Néhány év múlva azonban ez a lehetőség megszűnt és a roham is alábbhagyott. Ráadásul akkor még PB gáztartályokat szereltek az autókba, ami szennyezte a motort, emiatt gyakoribb szervizigénye volt a járműveknek. Azóta persze eltelt 20 év. Mostanra már nem PB gázt használunk, hanem LPG-t, és a technológia is teljesen biztonságossá vált, a rossz beidegződés azonban megmaradt az emberekben és félnek váltani, ráadásul az olajlobbi miatt senki sem ösztönzi a környezetbarát megoldásokat” - osztja meg tapasztalatait a szakember.
Legutóbbi riportunk után több olvasónk jelezte, hogy az ár nem minden, így a szakemberrel összegyűjtöttük a gázüzem előnyeit és hátrányait.
Előnyök
Hajdú András szerint az átalakításnak költségtakarékosság mellett számos más haszna is van. A gáztüzelésű autók károsanyag kibocsátása is kevesebb, mint a benzint használóké, így környezetkímélőbb a közlekedés. Az LPG ráadásul sokáig a kőolajgyártás mellékterméke volt, amit így fel lehet használni. Mostanra a töltőállomásokból sincs hiány. “A hiedelemmel ellentétben a gázhajtás a motor élettartamát is növeli mintegy 1,5-szeresére” -teszi hozzá a Hajdú András.
Hátrányok
“Persze az átalakításnak vannak hátránya is. Ezek egy része gyakorlati, más része gazdasági” - teszi hozzá a szakember. Az LPG üzemű autókkal nem lehet mélygarázsba beállni, a gáztartály behelyezéséhez vagy ki kell venni a pótkereket, vagy csökken a csomagtérben a hely. Az átalakítás átlagosan 160 ezer forintba kerül, ami sokakat visszatart, mivel a befektetés csak 2-3 év alatt térül meg. A gáznak emellett kisebb az égéshője, így az autók átlagosan 10%-kal többet használnak el belőle, mint a benzinből. A gázos autókat szerelni csak szakszervizben lehet, a házi barkácsolás ugyanis többet árt, mint használ.
Adódik a kérdés: akkor megéri-e váltani vagy sem? Hajdú András szerint mindenképpen. “A jövő üzemanyaga a gáz. A kőolaj készletek körülbelül 40 évre elegendőek, az LPG viszont nem csak olajból, hanem földgázból is előállítható, ebből pedig még bőven van a világon, és a technológia még tovább is fejleszthető” - tette hozzá a szakember.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)