A Pál utcai fiúk Debrecen meghódítására készülnek
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.09.15. 17:00 | Frissítve: 2019.09.15. 17:10
Debrecen – Ünnepi szívvel távozik majd a közönség az előadás végén: ezt ígéri Keszég László, a három éve a Vígszínházban debütált zenés játék rendezője. Interjú.
Az új évad első bemutatója a Csokonaiban A Pál utcai fiúk című zenés játék lesz, mely a közismert Molnár Ferenc-regény zenés színpadi adaptációja Dés László, Geszti Péter és Grecsó Krisztián szerzőhármas tollából. Keszég Lászlót, a darab rendezőjét a próbafolyamat közben kérdeztük, mit vár ő és mit várhat a debreceni közönség a néhány éve a Vígszínházban debütált sikerdarabtól.
A Pál utcai fiúk: olvasópróba Keszég Lászlóval
Dehir.hu: Nem ez az első találkozása a darabbal, két éve Székesfehérváron, a Vörösmarty Színházban már rendezte ugyanezt a zenés játékot. A debreceni munka már rutinból megy?
Keszég László: Közelről sem. Egyrészt, ennyi idő elteltével már működésbe lép a felejtés, annyiféle más munka élménye rakódott már rá a két évvel ezelőtti rendezés emlékére. De
nem lehet rutin-munka csak azért sem, mert az előadást egy hosszadalmas casting előzte meg,
ami már a nyár elején elkezdődött, és aminek során teljesen új szereplők kiválasztására kellett koncentrálni.
Dehir.hu: Milyen elvárásokkal látott hozzá a castinghoz?
Keszég László: Tudni kell, hogy a darabban szereplő fiatalok valamelyest idősebbek, mint az eredeti regényben szereplő fiúk. Molnár Ferenc szereplői 9-10 évesek, a castingra jelentkezők és a kiválasztottak 16 év felettiek. 9-10 éves gyerekekkel nem lehetne egy ilyen kimerítő és ilyen rendkívüli fegyelmet igénylő próbafolyamatot végigcsinálni. A hangi adottságok mellett arra figyeltünk még, milyen a színpadi jelenléte a jelentkezőnek, illetve arra is, milyen magas – Nemecsek szerepére például nem annyira szerencsés egy magas fiút választani.
Dehir.hu: Más ezzel a fiatal korosztállyal dolgozni, mint profi színészekkel?
Keszég László: Hogyne, sokkal több instrukciót igényelnek még. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy még csak a nap fele telt el, de már teljesen be vagyok rekedve.
Dehir.hu: A Vígszínház ősbemutatója után sikerdarabként robbant be a színházak repertoárjába a darab. Ön hogy érzi, mi a darab sikerének a titka?
Keszég László: Van erre egy kézenfekvő magyarázat: Grecsó Krisztián remek szövegkönyvet írt, az átiratban egyáltalán nem érződnek a szükségszerű ugrások, kihagyások. A dalszövegek, és egyáltalán maguk a zenés betétek remekül illeszkednek a prózai szövetbe, nincs küszöb prózai és zenés rész között, a dalok mind-mind hozzáadnak valamit az élményhez.
A zene pedig olyan popzene, ami magával ragadja a közönséget.
De ezen túl van egy más ok is, aminek egy kicsit messzebbről futnék neki. Én nem értek egyet azokkal a szülőkkel, akik félnek a gyerekeiknek olyan meséket mesélni, amikben halál, szomorúság, agresszió van, mondván, hogy nem szeretnék sokkolni a gyerekeik lelkét ilyesmikkel. Azt gondolom, hogy a megrázó, felkavaró dolgokkal és élményekkel már gyerekkorban meg kell ismerkedni. A Pál utcai fiúk története, Nemecsek halála nagyon megrázó, emlékszem rá gyerekkoromból, milyen megrendülten tettem le a könyvet. A zenés darab szerintem azért ilyen nagy siker, mert profi a végén a fordulat, ahogy a súlyos tragédiát átfordítja közös, felemelő élménnyé.
Dehir.hu: Hogyan értsük ezt? A zenés változat, műfaji követelményekhez igazodva kicsit „rózsaszínné” színezik a történetet?
Keszég László: Vitatkoznék azzal, hogy a musical műfaja feltétlenül lebutít vagy rózsásra hangol minden történetet. Ez még az amerikai musicalekre sem igaz, gondoljunk akár csak a Flóra, a vörös veszély címűre, amelyben Lisa Minelli színész-énekesként debütált, de sorolhatnék még jó néhányat. Szerintem nagyszerű megoldás A Pál utcai fiúk zenés változatában, hogy az előadás a Nemecsek halála miatt megrendült közönséget egy szép zárlattal ünnepi hangulatba emeli.
Nem összetörten távozunk így a nézőtérről, nem magunkba omolva, hanem ünnepi szívvel, ünnepelve a hősiességet,
emelkedett hangulatban, hogy milyen nagyszerű, hogy vannak közöttünk ilyen nagyszerű emberek, mint Nemecsek Ernő.
Dehir.hu: Sok zenés darabot rendez: könnyebb vagy kötöttebb feladat zenés darabot rendezni, mint prózait?
Keszég László: Valóban sok zenés darabbal dolgoztam már és fogok is, idén Miskolcon még egy Verdi-opera, a Don Carlos rendezése is vár rám. Úgy érzem, éppen a zenés műfaj az, ami kevésbé köti meg a rendezői fantáziát, kreativitást. Maga a zene persze egy erős kötöttséget jelent, de a zenén kívüli színházi eszközök szabadabban mozgathatók, mint egy prózai darabban. Ez nem jelenti persze azt, hogy a prózai darabok rendezése ne jelentene jó értelemben véve kihívást.
Dehir.hu: Az idei évad második felében prózai darabot is rendez majd a Csokonaiban, Dürrenmatt Az öreg hölgy látogatása című darabját.
Keszég László: Így van, tavasszal újra itt dolgozom majd Debrecenben, addigra kiderül, mennyire sikerült A Pál utcai fiúkkal megnyerni a debreceni közönséget.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)