Ezermilliárdos bevétel volt az útdíjakból, 14 millió eladott e-matrica
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.11.12. 07:19 | Frissítve: 2018.11.12. 07:24
Budapest - A januárban bevezetett 60 perces türelmi intézkedés rendkívül népszerű lett az autósok között: több mint egymillióan éltek a lehetőséggel.
Öt év alatt 1400 milliárd forinttal járultak hozzá a járművek üzemben tartói az 1400 kilométer hosszú gyorsforgalmi úthálózat működtetéséhez – mondta el a Magyar Idők kérdésére az útdíjszedő szervezet vezetője. Bartal Tamás szerint jó döntés volt a hatvanperces szabály bevezetése az év elején, amit bizonyít, hogy több mint egymillióan vásároltak úthasználati jogot a türelmi időszakban.
A cikkből kiderül, hogy ez e-matrica és az e-útdíj együttesen bruttó 1400 milliárd forintot hozott a költségvetésnek, hogy segítsen fenntartani az 1400 kilométernyi gyorsforgalmi és 5500 kilométer hosszú főúthálózatot.
- Ami a személyautók által vásárolt e-matricát illeti, öt év alatt 75 milliót értékesítettünk bruttó 360 milliárd forint értékben, ennek mintegy 43 százalékát, vagyis nagyjából 32 millió darabot külföldiek vásárolták, és az összegnek mintegy 33 százalékát, 119 milliárd forintot ők is fizették. Heti matricából 52 milliót adtunk el, ezek valamivel több mint felét, 51 százalékát vásárolták meg külföldiek. A 3,5 tonnánál nehezebb teherautók esetében bruttó 1010 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, ennek több mint fele, 513 milliárd forint származott külföldi fuvarozóktól.
– A díjszedő rendszernek hatalmas adatmennyiséget kellett kezelnie. Nem okozott ez gondot?
– A rendszer hibátlanul működik, pedig telepítése óta több mint 3,5 milliárd elemi útszakasz után fizettek e-útdíjat a tehergépjárművek. Ezek a gépkocsik közel 15 milliárd kilométert futottak, azaz százszor megtehették volna a Nap és a Föld közötti távolságot. A regisztrált fuvarozók száma harmincezerről 98 ezerre, a regisztrált járművek száma százezerről 370 ezerre nőtt. A fedélzeti egység, az úgynevezett OBU elterjedtsége öt év alatt 39,5-ről 89 százalékosra nőtt.
– A kivetett díjak csak akkor folynak be, ha jól működik az ellenőrzés. Ebben hogyan boldogultak?
– A két rendszerben, az e-matrica, illetve az e-útdíj területén az ellenőrzési tranzakciók száma összesen nagyjából kétmilliárd volt. A személygépkocsik esetében évente 300-350 millió ellenőrzést hajtottunk végre, ennek eredményeképpen 700-750 ezer pótdíjas eljárást folytattunk le, ami mondjuk a 2017-ben eladott 14 millió eladott e-matricához viszonyítva nem mondható soknak. De szeretném kiemelni, hogy nem a büntetés a célunk. Jó döntés volt a 60 perces szabály bevezetése: ha egy autós úgy hajt fel a fizetős útra, – akár tévedésből –, hogy nem vett matricát, egy órája van a pótlásra. A januárban bevezetett türelmi intézkedés rendkívül népszerű lett az autósok között: több mint egymillióan éltek a lehetőséggel, sokan köztük hazánkba látogató külföldiek, és többségük a benzinkúton vette meg az e-matricát.
Az országos lefedettségű infrastruktúrával, a folyamatos adatfelvétellel és rögzítéssel kapcsolatban a Magyar Idők interjúalanya felveti, hogy a rendszer másra is alkalmas lenne, nem csak az útdíjak beszedésére. A rendszer képes a járművek sebességének a mérésére is. Jelenleg is rögzítik az adatokat, de nem használják fel eljárásokban és nem hasznosítják azokat. Ha kormányzati döntés születne mondjuk az átlagsebesség-mérés bevezetéséről, ehhez a rendszer tudna adatot szolgáltatni.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)