Bárki landolhat majd a debreceni reptéren
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2011.03.24. 08:25 | Frissítve: 2012.02.23. 16:32
Debrecen – Lelkes fiatalok hamarosan elkészülnek a debreceni repülőtér modellezésével, így a jövőben a legismertebb repülőgép-szimulátorokkal bárki használhatja majd a cívisváros légikikötőjét.
|
„Mi magunk nagyon szeretjük ezeket a repülőgép-szimulátorokat, de szomorúan tapasztaltuk, hogy a legtöbb ilyen játékban esetleg a Ferihegy volt benne, más magyar repterek nem” – kezdte a beszélgetést Tar Sándor, az LHSimulations (az LH a nemzetközi repülési jegyzékben Magyarországot jelöli) csoport alapítója, akit külföldön ért utol a Dehir.hu. „Kitaláltuk hát, hogy elkészítjük több más repülőtér sceneryjét, először Sármellékkel, majd Pécs-Pogánnyal lettünk kész, most pedig a debreceni reptéren végezzük az utolsó simításokat. Reményeink szerint pár héten belül készen leszünk.”
Az LHSimulations pár lelkes fiatalból áll, akik az ország távoli részében élnek, s hobbiból készítik el a repülőterek sceneryjeit, elsősorban Microsoft Flight Simulatorhoz, de az X-Plane nevű játékprogramhoz is. A munka embert próbáló, és sok folyamatból áll. Miután kinéztek maguknak egy repteret, az engedélyeket kell beszerezni, hiszen a helyszínen kell fényképezni. A debreceni légikikötő nemzetközi repülőtér, így szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy ki hová léphet be. „Debrecenben már könnyebb dolgunk volt, hiszen referenciaként már megvolt Sármellék sceneryje, talán ennek is köszönhető, de nagyon szívélyesen fogadtak minket. Forgács Zsolt forgalmi igazgató és Pilván Zsolt biztonsági főnök is nagyon sokat segített nekünk” – meséli Sándor. Ezután „tonnaszámra” készülnek a fotók, mindent le kell fényképezni; az épületeket, a járműveket, a környezetet, a felfestéseket, a táblákat. Egy repülőtérről körülbelül 4-500 felvétel készül, amit aztán elérhetővé tesznek a csapat minden tagja számára.
„Ekkor jönnek a photoshopos fiúk, akik elkezdenek dolgozni ezekből a fotókból” – magyarázza a folyamatot az LHSimulations alapítója. „Nyilván ezeket a fényképeket nem tudjuk egy az egyben felhasználni a textúrák elkészítéséhez, ezeket retusálni kell, a perspektivikus torzításokat ki kell szedni belőlük. Ha belelógnak a fotóba autók, fák, azokat le kell venni róluk, szóval ez egy sziszifuszi munka.”
Ezekből a fotókból készülnek el a textúra fájlok, amikből a modellezők három dimenziós objektumokat, épületeket, járműveket, tereptárgyakat alkotnak, amelyekre újra felhúzzák a textúrákat. Majd újabb javítgatások után helyezik el ezeket a tereptárgyakat és objektumokat a Flight Simulatorban, így lesz kész a teljes scenery. Persze ennek bonyolultságát nehéz így összefoglalni, elég csak arra gondolni, hogy például az éjszakai repüléshez külön textúrák kellenek.
Mindez a debreceni repülőtér esetében egy kétéves folyamat volt, de közben a pécs-pogányi reptéren is dolgozott a csapat, s persze a cívisvárosi sem lesz az utolsó, legközelebb a győri légikikötőt fogják modellezni.
A debreceni reptér sceneryjén dolgozó csapat: Bíró István (LHS alapító, textúrák), Tar Sándor (LHS alapító, 3D modellek), Fodor Boldizsár (3D modellek) Szily Boldizsár (textúrák), Jankovics István (modellek - régi orosz hangárok), Kókai Tibor (modellek) és Székely Zoltán (modellek).
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)