Itt a világ legjobban fizető melója: édeshármas luxusnőkkel
Szerző: Zsupos Ágnes | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.05.04. 09:59 | Frissítve: 2014.05.05. 08:15
Idősödő, ráncos és májfoltos hölgyek nem keresik egy dzsigoló társaságát. Így garantált, hogy Sharon Stone és Sofia Vergara fizet majd egy éjszakáért. Természetesen együtt. Kritika.
Megérkezett a héten a debreceni mozikba is a Bérgavallér. Ugyan a rendező és a forgatókönyvíró is John Turturro, mégis az az érzése a nézőnek, hogy neki nem sok lapot osztottak a háttérmunkák alatt. A poénok, a szituációk és a színészválasztás is Woody Allen munkásságára hajaznak. Nincs is ezzel semmi baj, ha valaki könnyed humorra vágyik mondjuk egy szombat délután.
A főszereplő (John Turturro) a történet szerint igen kevés pénzt keres egy virágkötő üzletben. Összesen heti két napot dolgozik, szóval egyértelműen sok a felesleges ideje, amit barátja Murray (Woody Allen) szeretne neki hasznos dolgokkal kitölteni. Mivel egyiküket sem veti fel a pénz, és kapóra jön egy csinos bőrgyógyász is (Sharon Stone), megszületik a zseniális ötlet: talán futtatnia kellene fiatalabb barátját Murray-nek. A film első negyven perce borzalmasan unalmas irányt vesz, amiben untig ismétli önmagát a sztori. Egy csöndes, érzékeny fickó bevállalja jó sok pénzért, hogy szexi, boldogtalan és nem utolsósorban házas nőket fog egy-két órán át boldogítani. Már az első kuncsaftnál kiderül, hogy a világ legjobban fizető melója a férfi prostitúció. Iszonyú sok pénz mellé 40 százalék borravaló jár, ha kicsit táncol is a nővel. Ráadásul a sokadik munkanap után sem lankad a munkakedv. Kisimult, mosolygós, türelmes pasas marad. Mindannyian ilyen melóra vágyunk. Meg persze elégedett ügyfelekre, azokból pedig itt bőven akad.
Noha Turturro nem Johnny Depp, egy özvegy zsidó asszony szerepében Vanessa Paradis mégis beleszeret. Itt kezd végre érdekessé válni a mozi, hiszen Paradis olyan vallásos nőt játszik, aki vasszigorral tartja a zsidó nők kötelességeit. A körzet pedig, ahol Brooklynban él hat gyerekével olyan, mint egy betondzsungelbe rejtett trópusi övezet. Egyrészt nem számít rá az ember, hogy egy-egy kínai negyed után a külvárosban zsidó negyedek is vannak. Másrészt a film olyan kritikusan ábrázolja a közösséget, hogy az már szinte kínosan nevetségessé válik.
Paradis nem szeretné igénybe venni a hagyományos szolgáltatást, ő lelki támogatásért érkezik. Bár nincs kimondva, emiatt mégis kialakul kettőjük között az érzelmi kapocs. A film ezen szakaszában több szép momentum is megcsillan, ami miatt izgalmassá és kifejezetten élvezhetővé válik az alkotás. Nem tudni például, hogy az özvegy fizet-e a találkozásokért, vagy már ingyen és bérmentve látogatja Turturro-t. Sok helyen viszont zavaróvá válnak a szálak, amiket nem egyengetnek el az alkotók. Paradis a találkozások után egyre furábban viselkedik. Sűrűn jár be a belvárosba, s mindig siet. Ezért a körzeti megbízott, hősszerelmes gyerekkori barátja a nyomába ered, hogy kiderítse, mi ennek az oka. Murray-t később felelősségre vonják, amiért tisztátalan üzletbe rángatta közösségük egy megbecsült nőtagját. A zsidó törvények görcsös érvényesítésére felállított bíróság egy apró, levegőtlen teremben olyan hatást kelt, mintha huszon-pár kapedlis férfi közösen hallucinogéneket inhalálna szabadidejében. Hangos felháborodás kíséri Woody Allen már jól bevált esetlen motyogását, de igazából nem derül ki semmi. Paradis bevallja, hogy magányos és bár szégyenteljes dolog, ő megmutatta a haját ennek a férfi prostituáltnak. Ennél a pontnál már igencsak meg van kavarva a néző. A francia színésznő feltűnésével elvarázsolt művészi jelleggel lebegnek a dolgok és a szavak a levegőben. Ahogy viszont kiveszik őt a jelenetből, folytatódik a humoros zsánerfilm amire eredetileg jegyet váltottunk. Ez megtöri a film ritmusát, és zavaróan kettészakítja a stílust, amit szépen össze lehetett volna mosni. Ahogy arra számítani lehetett, magyarázat nélkül egy vágással eltávolítják a történet végén az érzelmes, művészi szálat, hogy ugyanazzal zárják le a sztorit, amivel kezdődött.
Külön kérdéseket vethet fel a nézőben az a néhány életszerűtlen helyzet, amin szerencsére tudunk jótékonyan mosolyogni. Például, hogy a film szerint ha egy férfi árulja a testét, abban nincs semmi rossz. (Képzeljük csak el ezt egy női perspektívából! Vígjáték helyett tragédia?) Elhangzik az erkölcs, meg a moralitás szó, de tulajdonképpen a szereplők is csak fojtott hangon kuncognak rajta és elhessegetik ezt a kérdést. Hasonlóan alakul ez a hölgyválaszoknál is. Mindenki kivétel nélkül odavan a repertoár egyetlen tagjától, aki kicsit félszeg, kicsit nyers. Dehát éppen ettől férfias. Egy tömör, velős mondattal sikerül elcsábítania a nőket. Az egész szürreális vágyálomként prezentálja a „munkát”, amit a férfiak imádnának ipari szinten űzni. Noha ez - a ködösítések nélkül is - nyilvánvalóan nem attól a ponttól lesz elviselhetetlen, amikor beköszön véletlenül a szerelem egy elérhetetlen özvegy bőrébe bújva. Mint inkább akkor, ha pénzért olyan dolgoknak kell alávetni testünket, amit önszántunkból esetleg nem szívesen csinálunk. Az efféle érzelmi atrocitás alól a férfi reakciója sem kivétel. Mivel jelen esetben Turturro nem igen bánja, hogy akármikor és akárkivel teljesítenie kell az ágyban, személye mindaddig egy üres, mozgatható eszközzé válik, míg vissza nem vonul az édeshármas akció kellős közepéből az érzelmei miatt.
Összességében egy nem túl rendhagyó forgatókönyvet igyekeztek úgy leforgatni, hogy az mégse legyen ugyanolyan, mint a többi. Aki szereti Woody Allent, egész biztos nem fog csalódni. Jobbnál jobb színészek sorakoznak fel a filmben, és a közepes humor ellenére, szórakoztató vígjátékot láthatunk. Aki esetleg nem tudná, még azt is elmagyarázzák, hogyan kell kifilézni egy kóser halat.
A filmet szerzőnk az Apolló moziban látta. Ön is megnézheti: május 1–14. között 16 és 20.15 órai kezdettel.
Apolló mozi, Miklós u. 1. Tel.: +36 (52) 417-847, e-mail: info@fonixinfo.hu. A pénztár nyitva hétfőtől vasárnapig: 12.45–20.45 óra. Jegyek: 2D csoportos (20 fő felett) – 660 Ft, 2D gyermek/diák – 760 Ft 2D – 860 Ft 3D csoportos (20 fő felett) – 890 Ft 3D gyermek/diák – 990 Ft, 3D – 1090 Ft
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)