Somogyi-Tóth Dániel: „A karmesteri munka hatvan százaléka pszichológia”
Szerző: Szénási Miklós | szenasi.miklos@dehir.hu Közzétéve: 2011.09.08. 11:50 | Frissítve: 2011.09.08. 11:50
Somogyi-Tóth Dániel karmester június óta áll a filharmonikus zenekar és a Kodály kórus élén. A fővárosban tanult, később többek között a békés megyei szimfonikusokat irányította és karmesterként dolgozik a Budapesti Operettszínházban, illetve orgonaművészként is fellép. Mellesleg pályája során olyan művészekkel koncertezett már, mint Nigel Kennedy vagy Bobby McFerrin.
Dehir.hu: Mi hozta Debrecenbe?
Somogyi-Tóth Dániel: Egy felkérés. Úgy hiszem, Békés megyei eredményeim alapján figyeltek fel rám a cívisvárosból: látták, mit sikerült kihozni abból a zenekarból menedzserként és zenészként is, ez alapján gondolták azt, hogyha meg tudtam csinálni kicsiben, akkor sikerül nagyban is...
Dehir.hu: Igazgatóként más feladatai is vannak, mint egy zenésznek vagy karnagynak. Nem kívánnak nagyon különböző egyéniséget ezek a feladatok?
Somogyi-Tóth Dániel: Egy karmester elsősorban jó vezető. A legfelső szinteken tevékenykedő politikusoknak sem válna kárára, ha lenne némi karmesteri tapasztalatuk, hogyan lehet összehangolni és összefogni a dolgokat... A karmesteri munka hatvan százaléka szerintem pszichológia. Ugyanazzal a módszerrel kell dolgozni a zenekari próbán, meg az intézmény vezetése során is.
Dehir.hu: Azzal indított, hogy megváltoztatta a zenekar nevét. Miért?
Somogyi-Tóth Dániel: Nekünk most építkeznünk kell, még stabilabb alapokra helyezni a kapcsolatot a közönséggel. Számomra abszolút értelmezhetetlen volt az intézmény neve marketingszempontból: nem lehet használni, nem lehet egy jó logót mellé tenni. Az sem átlátható, mi köze egymáshoz a zenekarnak és a kórusnak, nem derül ki rögtön, hogy egy cég-e. A zeneszerző özvegye, Kodály Zoltánné Péczely Sarolta jóváhagyásával nyáron a városi közgyűlés elé került a névváltoztatási kezdeményezés, és az új évadtól kezdve Kodály Filharmónia Debrecen néven folytatja működését a város filharmonikus zenekara és a Kodály Kórus.
Dehir.hu: Tervei között szerepel a város komolyzenei életének megújítása. Mennyiben lesz más, mint korábban volt?
Somogyi-Tóth Dániel: Nem volt rossz eddig sem, de összehangolatlannak tűnt. Volt egy bérlete a Filharmonia Kelet-Magyarország Kft-nek, a zenekarnak, a kórusnak és az egyetemnek is. Ezekben mindben részt vettek a filharmonikusok... A városnak az az elvárása, hogy komolyzenei központként működjünk, itt fussanak össze azok a szálak, melyek a debreceni zenei életet meghatározzák. Szempont volt, hogy azok a szolgáltatók, akik részt vesznek a város zenei életének színesítésében, rendszeres koordinációs tárgyalásokon találkozzanak. S mindent úgy hangoljunk össze, hogy kinek-kinek megmaradjon a saját szuverenitása, miközben a közönség egy átlátható, kiegyensúlyozott műsortervet kapjon az évad elején. Kiküszöböljük az ütközéseket, torlódásokat, nem történhet meg, hogy bárki lemaradna egy számára fontos zenei rendezvényről.
Dehir.hu: Mitől függ, járnak-e klasszikus zenei koncertekre az emberek? Az előadók színvonalától? A jó marketingtől? A zenei oktatástól esetleg?
Somogyi-Tóth Dániel: Ezek mind kellenek ahhoz, hogy egy jó legyen a koncertkínálat. Alapvetően a zenével, a zene erejével kell megszólítani és megtartani a közönséget, ám ezek az értékek mind kárba vesznek, ha nem tudunk elegendő embert elérni.
Dehir.hu: Ha sztárok lépnek fel, az elegendő? A sztárok viszont sokba kerülnek – ugyanakkor a Kodály Filharmonia bérletei meglepően barátságos áron érhetők el.
Somogyi-Tóth Dániel: Pontosan tudjuk, milyen nehéz helyzetben vannak ma a családok Magyarországon, ezért nem akarjuk emelni a bérletek árát. Ugyanakkor az is tény, hogy most, amikor a legnagyobb fejlesztések előtt állunk, elvontak tőlünk 36 millió forintot. Nem lesz könnyű dolgunk tehát, ennek ellenére a legjobbat próbáljuk meg összehozni. Az biztos, hogy a sztárok sokba kerülnek, ennek ellenére mégis mérlegeni kell, mert ha van egy nagynevű fellépő, aki sokakat vonz, az talán többet hoz, mintha eladunk 30 jegyet, viszont kevesebbet kell fizetni a fellépőnek is...
Dehir.hu: Mit kínálnak a közönségnek az új évadban?
Somogyi-Tóth Dániel: A Kodály Filharmónia saját együtteseivel (tehát a kórussal és a zenekarral), nagyon jó karmesterekkel és izgalmas művekkel készül. Előadjuk többek között Brahms Német Requiemjét, lesz Wagner-est, jön Kocsis Zoltán, Medveczky Ádám, Jandó Jenő, Bogányi Gergely, a Pannon Filharmonikusok. Tervezünk orgonakoncerteket is, az évad végén pedig különleges meglepetésnek ígérkezik, hogy klasszikus zenekarra hangszerelt filmzenéket adunk majd elő a Kölcsey Központban – remélem, ezzel a közönségnek egy olyan rétegét is meg tudjuk szólítani, akik ilyen koncertekre esetleg nem mennének el máskor. Az évadot egyébként a zene világnapján, október 1-jén kezdjük, Muszorgszkij, Borogyin és persze Kodály kompozícióit adjuk elő.
Dehir.hu: Vannak igazán jó koncerthelyszínek a városban?
Somogyi-Tóth Dániel: Hogyne, hiszen a Bartók Terem az ország második legpatinásabb koncertterme a Zeneakadémia után. S bár tudjuk sajnos, hogy az erkély statikailag nem bír el nagyobb terhelést, viszont mi vagyunk a gazdái, mi használjuk, a Kodály Filharmonia kezelésében van. Ez sok feladatot ró ránk, ugyanakkor azt is jelenti, hogy a saját koncerttermünkben, azaz „hazai pályán” lépünk fel a filmzenés hangverseny kivételével, ami a Kölcsey Központban lesz, szintén kiváló helyszínen.
Dehir.hu: Mi az, amivel rá lehet erre a fajta muzsikára is szokatni az embereket? Nem illúzió azt képzelni, hogy lesznek, akik egyszer diszkóba mennek, máskor meg ott ülnek majd a szimfonikusok és a kórus hangversenyein?
Somogyi-Tóth Dániel: Ez egy nagyon nagy misszió, ezt mindenképpen csinálni kell, ezzel Békés megyében is elég jól haladtam. Tudom, hogy lesznek, akik korábban nem jártak ilyen rendezvényekre, de ha egyszer ráéreznek a zene ízére, hangulatára, akkor is eljönnek majd, ha Kodályt játszunk. Hiszem, hogy abban a közegben, amiben ma élnek az emberek, sokszorosan hat az varázslat, az a feltöltődés, amit a zene nyújt, csak rá kell vezetni erre a közönséget. Számítunk a zeneiskolákra, valamint az általános és középiskolákra is. Szeretném, ha közvetlenebbé válna az igazgatókkal is a viszony, és minél több érintkezési pontunk lenne. Külön program indul a fiatalok megszólítására, külön feladata lesz kollégáknak, hogy ezzel foglalkozzanak, hiszen ezzel tudjuk a jövőnket biztosítani.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)