A filmkészítés csínját-bínját sajátíthatják el a középiskolások Debrecenben
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.01.29. 09:37 | Frissítve: 2019.01.31. 08:05
Debrecen - Diákoknak szóló, ingyenes videolabort indít kéthetente a Modem. A fiatalok a labor végére akár saját névjegyfilmjüket is elkészíthetik.
„Ha kedvet kaptál a filmezéshez, szeretnél a mobiloddal profibban videózni, kíváncsi vagy, hogy milyen a jó beállítás, mire képes a telefon és mi is az a storyboard, sound design vagy livestream, ráadásul ráérsz kéthetente csütörtökönként 16-tól 18 óráig, várunk a Modem ingyenes videolaborjába” – így szól a Modem felhívása.
A középiskolásoknak szóló műhelyben megmutatják, mit hozhatnak ki a fiatalok egy telefonos felvételből, miként használják a kézi kamerát és mivel dobják fel a videójukat, azaz: hogyan tudnak amatőr eszközökkel akár profi filmet is készíteni. Mindeközben filmtörténeti alkotásokkal és filmes szakemberekkel is találkoznak. A félév során házi feladatokat is kapnak a diákok, amikkel gyakorolhatnak, és egymás munkáit is megnézhetik.
A labor végére akár saját névjegyfilmjüket is elkészíthetik a középiskolások.
A műhelyt Váczi Lilla médiaművész (MOME, média-design szak), a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium mozgókép-animáció tanára, és Hutanu Emil mozgóképművész (Eszterházy Károly Egyetem), a Modem videós munkatársa vezeti.
A foglalkozások mindenki számára ingyenesek, de a létszám korlátozott, ezért legkésőbb január 31-ig várják a jelentkezéseket a regisztracio@modemart.hu e mail címre, a tárgyban szerepeltetve a videolabor kifejezést.
Laboralkalmak:
Február 7.: Amatőr és absztrakt filmek
Kevesen tudják, de a Modem jelenlegi kiállításán szereplő Man Ray – aki alapvetően fotográfus volt – is foglalkozott kísérleti filmmel. Az amatőr filmek ereje éppen a váratlan, szabad megközelítésekben rejlik. Az első workshop alkalmával arról beszélgetünk, hogyan és milyen alkotói attitűddel lehet elindulni a filmkészítés rögös útján, Man Ray filmjei kapcsán pedig a szokatlan képi megoldásokkal, tartalmakkal és kompozíciókkal is foglalkozunk.
Február 21.: Felvétel indul!
Vajon bárkiből lehet filmes? Mi a különbség a szerzői és a tömegfilm között? Mi teszi kultikussá a filmeket? Mit csinál pontosan a rendező, a producer és a stáb? Fogalmi kalandozások a filmes műfajokról és arról, hogy kinek mi a feladata egy forgatás során.
Március 7.: Preprodukció
A filmforgatást rengeteg fázismunka előzi meg, mire arra kerül a sor, hogy kamerát ragadjunk a kezünkbe. A gyártás kezdete a filmötlet, amit részletesebben a szinopszis, a treatment és a forgatókönyv dolgoz ki. Ezek a lépések közelebb visznek minket a kusza gondolatok és tervek tisztázásához. A workshop során az ötletelés technikáira és azok lejegyzésére koncentrálunk, illetve a forgatókönyvírás rejtelmeibe is belenézünk.
- Vendég: Nagy V. Gergő
- Szociológusnak készült, majd filmkritikus akart lenni, végül forgatókönyvíró lett belőle. Dolgozott a Virágvölgy, A kivégzés, a Déva és Az úr hangja forgatókönyvén is.
Március 21.: Narráció és storyboard
A történetmesélés ősi mestersége a klasszikus dramaturgiai elemekre épül, amely a filmben is visszaköszön. A workshopon arra keressük a választ, hogy miként tehetjük fordulatosabbá és izgalmasabbá történetünket, és azt vizuálisan hogyan tudjuk megmutatni a képes forgatókönyvben, azaz a storyboardban.
Április 4.: Karakter és casting
A filmes narratíva egyik legfontosabb eleme a pontosan kidolgozott karakter. De mitől is érezzük igazán, hogy szereplőink jól működnek? A forgatókönyvíró papírján túl igazi kihívás megtalálni a karaktert megformáló profi vagy amatőr színészt is, aki tökélyre fejleszti a jellemrajzot. Meghallgatások, próbafelvételek sora vezet az álomszerep eléréséhez, amely igazi sztárt farag valakiből.
- Vendég: Szabó Dániel, a Víg Karma társulat színésze, Sorstalanság, Mansfeld és számos rövidfilm szereplője
- Vendég: Karácsony Péter, az Országos Független Filmfesztivál fődíjas rendezője
Április 18.: Montázselvek
Lehet-e izgalmas egy jelenet, ha nem mozog a kamera? Hogyan lehet mesélni, ha mozog a kamera, de nincsen vágás? Ezen az alkalmon a beállításokat és azok tömérdek lehetőségeit járjuk körül, hiszen dramaturgiai szempontból egyáltalán nem mindegy, mit mutat a kamera, és hogyan váltakoznak a film képei előttünk.
Május 2.: Hang és zene
A filmet nehéz elképzelni hang nélkül, azonban laikusként szinte fel sem tűnik a hangok atmoszférateremtő ereje. A filmzene, zörejek, beszéd a zeneszerzők, hangmérnökök és sounddesignerek terepasztala, akik a vizuális hatáson túl különleges élményt nyújtanak a befogadó számára a filmnézés során.
Május 16:. Mozgókép a kiállítótérben
Ami egy festőnek a vászon, egy videóművésznek a projektor, TV, monitor, hangfal és egyéb technikai eszközök. Tartalom és bemutatási mód szorosan összefügg egy kiállítás megtervezése és kivitelezése során.A videó médiuma önálló művészeti ágként működik, amelynek bemutatása a mozivászon helyett a múzeum intézményi keretei között valósul meg.
- Vendég: Don Tamás (A Modem kurátora, kulturális projektek szervezője)
Május 30.: Mozgókép on-line
A felhasználók tartalommegosztása a kortárs internetes trendek egyik legjobban felkapott témája, ahol szinte bárkiből híresség válhat. Viszont bármennyire is demokratikus terep a világháló, ugyanannyi veszélyt is rejt magában, ha nem vagyunk tisztában a játékszabályokkal. A workshop a videómegosztó oldalak és az élő közvetítés lehetőségeit járja körbe, mielőtt megnyomnánk a share gombot.
Június 13.: Filmelmélet
A filmet nem csak nézni jó, hanem olvasni is róla! Egy kritika segít bennünket eligazítani a film értelmezésében, új nézőpontokat adhat a látottakhoz. Az elemzés és kritikaírás elmélyült szakmai tudást igényel, mely nem csupán filmtörténeti, hanem filozófiai, irodalmi és társadalomismereti tudást is igényel. Ez az alkalom betekintést nyújt számunkra a kritikai látásmódba, a szövegírás rejtelmeibe.
- Vendég: Buzsik Turner Kriszti, a Cinemániás fiatal kritikusa, a Filmtekercs mentoráltja, kommunikáció szakos hallgató (ELTE)
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)