Végletekig elhasznált kliséhalmazban tér vissza a mozivászonra Jessica Chastain
Szerző: Orosz Ferenc | info@dehir.hu Közzétéve: 2020.07.04. 14:25 | Frissítve: 2020.07.04. 14:45
Debrecen - Az egész mozi egyszerűen nem szórakoztató, és nem nyújt jó kikapcsolódást: kár érte.
Unalomig ismételt közhely, hogy Hollywood nagy bajban van. Ez sohasem volt annyira aktuális, mint a mostani, világjárvány utáni (vagy inkább alatti) időszakban. Az “álomgyár” folyamatosan igyekszik összeszedni magát, és valahogy megbirkózni azzal az elképesztő akadállyal, amit a mai nézőközönség jelent.
Ava
Nem elég ugyanis, hogy az emberek mostanság nem szívesen tartózkodnak egymással összezárva, de sajnos már a járvány előtt sem voltak túlzottan érdeklődők a filmszínházak iránt. Így a producerek most egy izgatott, zavarodottan kapkodó állapotban vergődve igyekeznek menteni a menthetőt. Kérdés csupán, hogy biztos az volt a legjobb ötlet, hogy egy végletekig elhasznált kliséhalmazzal nyissák meg a mozikat, miközben az emberek még mindig inkább az elmaradt nagyágyúkra vágyakoznak? Mikor az otthoni szolgáltatók könnyedén kenterbe verik az ehhez hasonló alkotásokat?
Vagy lehet, hogy ezt nem gondolták végig, és csak mentek a fejük után, ahogyan azt mindig is tették az elmúlt száz évben.
Jessica Chastain egy rendkívül veszélyes bérgyilkost alakít, aki a világ körül utazva tesz el láb alól fontos figurákat. Mikor megbízói hibáznak, és Ava téves információ miatt rossz célpontot likvidál, a karrierje rossz mederbe terelődik. Az eset miatt Avát kényszerpihenőre küldik: nem tudja azonban, hogy a cég főnöke kiad rá egy likvidálási parancsot, hogy semmilyen szál ne maradjon közte és a megbízók között. Ava hazatér a családjához, hogy a szabadsága alatt igyekezzen helyrehozni megromlott családi kapcsolatait: azonban arra nem számít, hogy mindannyiuk életéért meg kell majd küzdenie.
Jessica Chastain kiváló színésznő, és az már az első pillanattól érthető, hogy miért ő lett kiválasztva a film főszerepére. A történet magában hordoz egyfajta drámai mélységet, súlyt, amit egy kevésbé tapasztalt, vagy sokkal inkább akciófilmeken edződött színész nem biztos, hogy olyan magabiztossággal tud kezelni, mint Chastain. S mivel ő már a karrierje kezdetén fenyegető beskatulyázódást jó ideje igyekszik elkerülni, pont kapóra jött számára a szerep. Fiatalabb korában inkább lehetett látni az ártatlan, tiszta, légies anyaszerepekben, az elmúlt években azonban volt már keménykezű terroristavadász (Zero Dark Thirty), mutáns gonosz (X-Men: Sötét Főnix), ügyes üzletasszony (a remek Elit játszma), és most már bérgyilkos is.
Ha valamiért érdemes jegyet váltani erre a mozira, akkor az mindenképp Chastain.
Ha viszont tovább keresgélünk a mozi pozitívumai között, a helyzet egyre kilátástalanabb lesz. Hamar rájövünk, hogy a színésznő valószínűleg csak azért vállalta el a filmet, mert ismerik egymást a rendezővel, még A segítség forgatásáról, ami nem mellesleg egy egészen jó kis alkotás. Tate Taylor rendező azóta még hozott nekünk egy James Brown-sztorit, ami már-már Oscar-szintű magasságokba emelte Chadwick Bosemant, mindenki Fekete Párducát. Azóta viszont csak pihen, és sorra ontja magából az olyan klisés és erőtlen alkotásokat, mint a Mami, A lány a vonaton, vagy most éppen az Ava. Mind közül talán a legutóbbi az, ami teljes és totális karrierstopot jelenthet a rendezőnek, mely során átalakul egy tehetséges, csiszolatlan gyémántból amolyan bérelhető rendezővé.
Az Ava minden percéből süt, hogy egy céges megbeszélésen, mindennemű rizikófaktort eliminálva tervezték meg: egy olyan film, ami csak azért lett létrehozva, hogy valamennyi biztos pénzt hozzon a cégnek.
Egy olyan “divathullámot” igyekszik meglovagolni, ami jó pár éve kezdődött el, és egy rakás olyan művet hozott azóta, amik közül még a leggyengébb is értékelhetőbb, mint a jelen alkotás. Adott egy bérgyilkos, lehetőleg egy olyan színész, akit nem szokhattunk meg hasonló szerepben (mint például Charlize Theron az Atomszőkében). Ezt a bérgyilkost elárulják, vagy éppen rosszul végzi a munkáját, esetleg becsapják – valamilyen okból menekülnie kell a saját megbízói elől.
Aztán pedig mehet a móka, a lövöldözés és a verekedés. Itt ezt annyival igyekeztek érdekesebbé tenni, hogy behoztak egy komolyabb, mélyebb vonalat a cselekménybe. Itt jön képbe Chastain, aki ugye a keményvonalas drámák világából jön, és valóban kölcsönöz a mozinak némi tétet, súlyt. Azonban ez nem jelent semmit, hogyha a cselekmény, ami az alakítását keretezi, olyan szinten erőltetett és kidolgozatlan, hogy jobban örülnénk, ha nem is lenne ott.
Utolsó mentsvárként az akció és a móka megmenthetné a filmet. A legszomorúbb az egészben, hogy az Ava itt vérzik el leginkább.
Nem lehet ráfogni, hogy maguk az akciójelenetek nincsenek rendesen kidolgozva, hiszen egy profi hollywoodi stáb készítette őket. Azonban hiányzik belőlük az innováció, nyoma sincs újítani akarásnak, pusztán a lehető legegyszerűbb, technikai szempontból legolcsóbb megoldásokkal operál. Mindez egy olyan rendező kezéből, aki nyilvánvalóan nem ért az egészhez, és még túlzottan új a műfajban. Az egész mozi egyszerűen nem szórakoztató, és nem nyújt jó kikapcsolódást.
Itt jön hozzá az egészhez a tény, amit már korábban említettem: az otthoni streaming-szolgáltatókon annyiféle jobb és még hasonló alkotás is van, hogy szinte felesleges elmenni a moziba az ilyesmi kiruccanásokért. Ideje lenne már, ha erre a producerek is rádöbbenjenek. Hogy
nem a biztonsági játékkal és a kockázatkerüléssel lehet a legbiztosabb bevételre szert tenni, hanem éppen a bátorsággal, és azzal, ha komolyan veszik a nézőket.
Mert ez a mozi, így, ahogy van, nemhogy visszacsalogatná a nézőket, hanem sokkal inkább felgyorsíthatja a közösségi mozizás haldoklását. Sokkal jobban örültünk volna, ha az Avát egy kicsit később hozzák be. Amikor már újraindult az ipar, és olyan filmeket nézhetünk mellette, mint a Tenet, a Mulan vagy a Wonder Woman 1984. Úgy figyelmen kívül hagyhattuk volna, vagy le lehetett volna tudni annyival, hogy itt egy újabb limonádé, ami senkit sem érdekel. Így azonban túlzottan nagy rajta a figyelem: jóval nagyobb, mint amennyit valójában érdemel.
A filmet szerzőnk az újra nyitott Apolló moziban látta. Apolló mozi, Miklós u. 1. Tel.: +36 (52) 417-847, e-mail: info@fonixinfo.hu. A pénztár nyitva hétfőtől vasárnapig: 12.45–20.45 óra. Jegyek: 2D normál – 990 Ft, 2D gyermek/diák – 890 Ft, 2D csoportos (20 fő felett) – 790 Ft, 3D normál: 1220 Ft, 3D gyermek/diák – 1120 Ft, 3D csoportos (20 fő felett) – 1020 Ft.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)