Májusban tényleg leáll a vonatközlekedés Debrecen és Balmazújváros között
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.04.19. 07:39 | Frissítve: 2019.04.19. 08:29
Debrecen – A BMW-gyárnak helyet adó Észak-nyugati Gazdasági Övezetbe szállítanak a vonalon követ. Nyolc hónapig pótlóbuszok járnak.
Eredetileg úgy tervezték, hogy áprilisban állítják le a vonatközlekedést, de aztán a régészeti munkák elhúzódása miatt ez elmaradt. Most viszont közölte a MÁV, hogy a Debrecen–Füzesabony (108-as) vasútvonalon május 2-től december 14-ig módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok, illetve Balmazújváros és a megyeszékhely között pótlóbuszok szállítják az utasokat.
Százötven kilométer távolságból szállítják a követ, kavicsot - Fotó: illusztráció, bane.dk
A személyszállítás mintegy 8 hónapos autóbusszal történő helyettesítése a debreceni Észak-nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt szükséges. A térség fejlesztésének köszönhetően sok ezer új munkahely létesül. A szállításokat végző Rail Cargo Hungaria (RCH) a ki- és átrakodásokhoz a macsi megállóhely teljes vágánykapacitását igénybe veszi. A vasúti kőszállítás révén legalább 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedtetésétől mentesül a közúthálózat.
A munkálatokat régészeti feltárások előzték meg, melyek sikeres lezárását követően májustól megkezdődhet a szállítás. A tervezett munkák idején – a stabil menetrend és a kiszámítható csatlakozás biztosítása érdekében – a vonatpótló buszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest; a kényelmes átszállásra tíz perc áll majd rendelkezésre.
A Debrecenből Hortobágyra 13:55-kor és a Hortobágyról Debrecenbe 15 órakor induló vonat helyett a teljes útvonalon pótlóbusz szállítja az utasokat, a buszok Kónya megállóhelyen nem állnak meg. A pótlás során kerekesszékkel való utazásra is lesz lehetőség, ehhez – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – legalább 48 órával előbb értesíteni kell a vasúttársaságot.
Macs állomáson napi három teherszállító vonatról történő rakodás miatt nincs lehetőség a személyszállító vonatok közlekedésének fenntartására.
Az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb a közúti szállításhoz képest.
A fuvarozás folyamatának megtervezése során a szakemberek a környezetet leginkább kímélő megoldást kerestek, ilyen szempontból a rendkívüli mennyiségű anyag mozgatásához nincs más alternatíva, mint a vasúti szállítás. A legközelebbi, a célnak megfelelő bányák ugyanis 150 kilométerre vannak. Onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedtetésére lenne szükség a kő és kavics célba juttatásához. Ezek a járművek együttesen 5 tonna üvegházhatású széndioxidot termelnének. Továbbá óriási mértékű terhelést jelentene az útvonalak menti településeken élők számára – a nagy forgalom, az utak nagymértékű romlása, valamint a környezeti károk miatt. Emellett torlódásokat okozna és a balesetek kockázatát is növelné.
Az Észak-nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasúti vonalat villamosítják.
A beruházás teljes befejezése után az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek igénybe Debrecen és Balmazújváros között.
A Rail Cargo Hungaria a fuvarfeladat teljesítése során a lehetőségek szerint messzemenőkig figyelembe fogja venni a lakosság és a környezet szempontjait a stratégiai fontosságú beruházás kivitelezése során. A kellemetlenségek miatt a MÁV-csoport és az RCH az utasok és a térségben élők szíves megértését és türelmét kéri.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)