Befejezik a görbeházi csomópontot, kiválasztották a kivitelezőt
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2021.10.30. 15:30 | Frissítve: 2021.11.01. 12:02
Debrecen - Eredményes a közbeszerzés, amit az M3-as és az M35-ös sztrádák görbeházi csomópontjának befejezésére írtak ki.
A hat jelentkező közül a ZEMPLÉNKŐ Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és Bányászati Kft. adta a legkedvezőbb ajánlatot azon a tenderen, amit a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. írt ki a görbeházai autópálya-csomópont befejezésére - derül ki a KÖzbeszerzési Értesítőbe feltöltött összegzésből.
A cég
nettó 4 milliárd 890 millió forintért vállalta a munkát,
s alvállalkozóként a HÍDTECHNIKA Kft-t fogja bevonni a kivitelezésbe. A szerződéskötési moratórium november 8-án jár le, azt követően köthetik meg a kontraktust a felek. A cégeknek két éve lesz munka elvégzésére.
Amint arról korábban már írtunk, a kormány néhány éve döntött arról, hogy a korábban elkészült terveket felülvizsgáltatja, és megépítik a csomópont hiányzó részeit.
A Budapestet és Nyíregyházát összekötő M3-as autópályától az M35-ös sztráda vezet Debrecenbe. A 35 kilométeres autópályát 2006 decemberében adták át, a két sztráda Görbeházánál lévő csomópontját azonban a mai napig nem fejezték be. 2006-ban ugyanis a csomópont építésének csak az első üteme valósult meg.
Ez azt jelenti, hogy most még hiányoznak azok az ágak, melyek a Debrecen-Nyíregyháza és a Nyíregyháza-Debrecen irányú forgalmakat vezetnék egyik autópályáról a másikra.
A csomópont előtt lehajtva országos közúton érhető el a két irány. Ezen változtat majd a csomópont befejezése.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő korábban azt mondta, mivel az M4-es, az M35-ös és az M3-as is egy nemzetközi gyorsforgalmi úthálózat része lesz, a tranzitforgalom miatt fontos befejezni a csomópontot, melynek félbehagyása egy „nagyon rossz döntés volt”.
Ez a közlekedési folyosó a Via Carpatia lesz, mely a Balti-tengert az Égei-tengerrel és a Fekete-tengerrel köti majd össze, hossza pedig meghaladja majd a 3 ezer kilométert.
A Debrecen Televízió által megkérdezett közlekedéstervező mérnök szerint, ha ezt a csomópontot befejezik, akkor az több előnnyel jár majd, például települések számára jelentene bekötést az autópálya forgalomba.
- A csomópont megépítésének köszönhetően Debrecen irányából Hajdúnánás, Tiszavasvári, míg Nyíregyháza irányából például Hajdúböszörmény autópályán történő bekötése rövidül le, gyorsabban megközelíthető, úgy, hogy elkerülünk egyéb településeket – mondta el Mocsári Attila.
A szakértő szerint további előnye a görbeházi csomópont megépítésének, hogy ha a Debrecen-Nyíregyháza közötti teherforgalmat különböző szabályokkal erre az útvonalra terhelnék, akkor
a zsúfolt 4-es út mentén több település, például Téglás, Újfehértó, Hajdúhadház levegőminősége javulna.
Ha valaki Debrecenből autópályán szeretne Nyíregyházára eljutni, akkor Polgár érintésével több mint 100 kilométert kell megtennie. Ez megközelítőleg kétszer annyi, mintha a 4-es főúton menne. Ha befejezik a görbeházi csomópontot, akkor 25 kilométerrel rövidülhet ez a szakasz.
A NIF honlapján elérhető vázlatterven látszik, hogy
a pirossal jelölt Debrecen-Nyíregyháza útvonal nem tűnik bonyolultnak, a Nyíregyháza-Debrecen útvonal azonban egy felüljáró építésével alakul majd ki.
A közbeszerzésen nyertes cégnek egy úgynevezett üzemi fordulót nem csupán megépítenie, hanem megterveznie is kell.