A push-up melltartó és az e-book olvasó is bekerült a fogyasztói kosárba
Szerző: MTI | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.01.26. 12:10 | Frissítve: 2012.01.26. 12:10
Budapest – A reprezentánslista 23 új termékkel, illetve szolgáltatással bővült, 12 cikket pedig lehúztak a listáról a KSH szakértői.
Több, a népegészségügyi termékadó által érintett élelmiszer is bekerült a KSH fogyasztói árszínvonal számításához használt idei kosarába, a hivatal bevette többek közt az ízesített söröket, a burgonyachipseket, és az alkoholos üdítők egy részét – írta a Napi Gazdaság csütörtökön.
A csaknem ezer elemből álló úgynevezett reprezentánslistára összesen 23 új cikk került fel, 12 terméket, illetve szolgáltatást pedig lehúztak a hivatal szakértői, míg egy évvel korábban 25-19 volt ez az arány.
A változásokat részben a fogyasztási szokások átrendeződése, részben az uniós összehasonlíthatóság indokolja. Utóbbi az oka például annak, hogy az Eurostat javaslatára felvette a KSH a listára a push-up melltartót, illetve az általános folyékony tisztítószert. A fogyasztói szokások változása eredményezhette viszont azt, hogy az mp3-lejátszók és a PNA-k helyét átvették az okostelefonok és az e-book olvasók, a péntek délutáni mozijegyet pedig a 3D-filmekre szóló belépők ütötték ki. Megváltoztak az utcán evési szokásaink is: a kosárban a melegszendvicset a gyros váltja az idén – írta a lap.
A Napi megjegyzi, hogy a reprezentánslista változásánál nagyobb hatása van a fogyasztói árindexre annak, hogyan módosul az egyes nagy kategóriák súlya is a kosárban. Ezen a területen a felülvizsgálat szintén évenként történik, a tárgyévet két évvel megelőző esztendő lakossági fogyasztása alapján. A súlyok így 2012-ben a 2010-es fogyasztási szerkezetnek megfelelőek. A lap szerint a végleges súlyokról egyelőre nincs döntés, de elképzelhető, hogy tovább csökken a tartós fogyasztási cikkek aránya, és folytatódik az élelmiszerek és a háztartási energia súlyának növekedése.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)