Kész átverés: főleg a nyugdíjasok pénztárcáját csapolják meg
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.06.24. 11:02 | Frissítve: 2014.06.25. 09:35
Debrecen – Újabb trükköket vetnek be az egészségügyi vizsgálatnak álcázott termékbemutatókon. Érdemes észnél lenni, mert sok pénzünk bánhatja. Itt a recept, hogy úszhatja meg, hogy becsapják!
Marika néni nagyon boldog volt, amikor megtudta, milyen szerencsés. Ritka az, amikor akár 50 vagy 70 százalékos kedvezménnyel ilyen jóféle holmihoz lehet jutni. A holmi egy mágneses derékalj volt, ami nem csak melegít, de segít az egészség megőrzésében is. Vagy akár segít annak, akinek például derék- vagy gerincproblémái vannak. Mint a testvérének is, aki szintén 70 felé járt már. Marika néni úgy gondolta, messze még a karácsony, de egyszer az életben rászánhatja magát egy ilyen komoly ajándék megvásárlására. Kinek venne ilyesmit, ha nem annak, aki a legközelebb áll hozzá? A gyerekeitől sem sajnálná, de azok panelban laknak, ott meg mindig meleg van, mint a bányában. Laci meg gázos lakásban él, és nem nagyon szokta felvenni a konvektort, mert azt mondja, inkább felöltözik, ha hideg van. Először csak Laci bácsinak vette meg a derékaljat, aztán úgy döntött, üsse kő, ő maga is megérdemli a kényeztetést. Aztán boldogan újságolta a gyerekeknek, milyen jó vásárt csinált. Akciós! – mondta csillogó szemekkel. De a gyerekei iszonyatosan letolták, anyuka: ennyi pénzt hogy tudott kidobni az ablakon? Ne vicceljen már, ez csak mese habbal! Jó, meg melegít, de ettől nem fog meggyógyulni sem Laci bácsi, sem anyuka...
Marika néni történetéhez hasonlóról sokan beszámolhatnak Debrecenben és környékén is. Bár nagy hagyománya van, a sajtó is gyakran foglalkozik a témával, még mindig sokan fennakadnak a hálón. Mint a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által frissen kiadott sajtóközleményben olvasható, az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma. Mint írják, a pórul járt idősek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a többszázezer forint értékű bioptron lámpa vagy masszázsfotel megvásárlása jelenthet. Jellemző továbbá, hogy a 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését különböző kifogásokra – leginkább a hiteligénylési folyamat megindítására – hivatkozva jogszerűtlenül megtagadják.
Új elemnek tűnik, hogy míg korábban elsősorban szórólap útján invitálták az érdeklődőket a különböző – rendszerint utazással egybekötött – termékbemutatókra, úgy mostanára a személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és az utcai leszólítások váltak meghatározóvá. Míg egy reklámújságot simán át lehet lapozni, vagy a szórólapot egyetlen mozdulattal ki lehet dobni, a jóval személyesebb telefonos megkeresés, vagy az utcai ajánlattétel lemondása olykor nem is olyan egyszerű a nyugdíjasok számára, akik a legveszélyeztetebb rétegnek számítanak.
Ráadásul egy ilyen típusú meghívásból ki sem derül, hogy mi a végső cél. Márpedig ez nem más, mint a fogyasztók meggyőzése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról, ugyanis az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve „ingyenes állapotfelmérésként” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés, írisz diagnosztika, thermokamerás diagnosztika) hirdetik meg.
Az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árubemutatók - szinte kivétel nélkül - a magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, amelyek többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő, illetve -tisztító készülékek, továbbá infralámpák, masszázsfotelek, különböző mágnesterápiás eszközök, valamint edénykészletek. Ezen termékek betegséget gyógyító/megelőző tulajdonságait – a hatósági ellenőrzések tapasztalatai szerint – minden második esetben megtévesztő módon állítják.
Idén több változás is történt a termékbemutatók jogi szabályozásában, hiszen a vállalkozásokat – a bemutatót megelőzően – a jegyző irányába bejelentési kötelezettség terheli; a koruk, hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértések esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóság kötelező bírságot szab ki.
Mindemellett szükséges kiemelni, hogy a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerződések részletes szabályairól szóló 2014. június 13-án hatályba lépett 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet szerint a fogyasztó a termék átvételének napjától számított 14 napon belül – indoklás nélkül – elállási jog illeti meg.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye (és legtöbbször nem az), a fogyasztónak legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot kifejező nyilatkozatát, melyet a vállalkozás köteles tudomásul venni, és a teljes vételárat visszafizetni. A jogszabály nem köti írásbeli alakhoz az elállást, de az utólagos bizonyítás érekében az írásbeli (tértivevényes) forma javasolt!
Az elállási jog határidőben történő gyakorlása nem tehető függővé semmilyen feltételtől, így ellentételezéseként nem köthető ki pl. kötbér, vételár-visszatartás vagy egyéb fizetési kötelezettség, és nem tagadható meg, arra hivatkozással, hogy a fogyasztó által igényelt hitel/kölcsön igénylési folyamat már elindult.
A termékbemutatókon jellemzően a kereskedelemben is (jóval alacsonyabb áron) megtalálható termékeket kínálnak eladásra, ezért érdemes körültekintően, tudatosan eljárni a vásárlás során. Mint a fogyasztóvédelmi hatóság próbálja felhívni a fogyasztók figyelmét arra, ha úgy döntenek, terméket vásárolnak egy ilyen jellegű bemutatón, a legfontosabb, hogy alaposan tanulmányozzák át a szerződést, nyilatkozatot mielőtt aláírják, illetve annak másodpéldányát mindig kérjék el. Fontos továbbá, hogy az üzletkötők sokszor erőszakos fellépése ellenére se engedjenek a mindenkit megillető jogokból (pl. elállási jog), szükség esetén pedig kérjék a fiatalabb családtagok segítségét mind a szerződés értelmezése, mind a jogérvényesítés során.
A folyamatos hatósági ellenőrzések, illetve a jogszabályi szigorítások elősegíthetik, hogy a jövőben visszaszoruljon a jogsértések száma, a folyamatosan érkező fogyasztói beadványok, valamint az eddig lefolytatott vizsgálatok tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy továbbra is kiemelt figyelmet igényel e terület ellenőrzése, illetve az érintett fogyasztói kör preventív tájékoztatása.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)