Vak biciklisták gyalogátkelője és más furcsaságok Debrecenben
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.07.22. 08:29 | Frissítve: 2014.07.23. 08:18
Debrecen – Ha nem lenne, ki kéne találni – mondhatnánk tréfásan a cívisváros egynémelyik közlekedésirányítási megoldására. A helyzet azonban ezekben egyáltalán nem vidám, sőt: zavarba ejtő és balesetveszélyes.
Az egyik legnehezebben értelmezhető csomópont a Hatvan és a Bethlen utcák kereszteződésében található, pedig nem soksávos sztrádák futnak ott össze. Akkor miről van szó mégis? Többek között arról, hogy amíg a Hatvan utcának ezen a szakaszán a Nagytemplom felől érkezőknek elsőbbséget kell adniuk a kereszteződésben, addig ugyanott a szemből (a Segner tér felől) érkezőknek nem.
Tehát, a Segner tér felé, egyenesen továbbhaladóknak elsőbbséget kell adniuk a szemből balra kanyarodóknak, valamint a jobbról balra kanyarodóknak is? Lehetséges ez? Ha alaposabban szemügyre vesszük az „Elsőbbségadás kötelező!” táblát, akkor az alatta lévő kiegészítő jelzés nyújt magyarázatot a mikéntekre: a Bethlenről jobbra kanyarodóké a magasabb rendű útvonal. (Hasonlóan kell fordulni például a Munkácsy utcáról a Víztoronyba.)
Igaz, mindezt bonyolítja, hogy a Hatvan utcának éppen a csomópont felőli szélén kerékpárút halad. Ott a Nagytemplom felől tekerőknek és a szemközti Segner tér irányából odaérkezőknek is stoptáblájuk van, emiatt pedig biciklivel csak akkor hajthatnak át, ha „tiszta” az út. A másik megoldás az, hogyha leszállnak, és a zebrára átsorolva sétálnak át a túloldalba, maguk mellett tolva bringájukat. Ebben az esetben ugyanis teljes elsőbbséget élveznek. (Érdemes megnézni, hogy hány biciklis tesz így...)
A kereszteződésen túljutva, az autósoknak már nem kell, hogy fájjon a fejük, ám a Segner tér felé a jobb oldalban gyaloglóknak és biciklizőknek még lehetnek nehéz pillanataik. A Hatvan utca 25. szám környékén ugyanis az egyesített út nemcsak rendkívüli mértékben leszűkül, hanem még villanyoszlopok is állnak rajta.
Ezen a szakaszon gyakorlatilag két gyalogos is alig fér el, ha pedig bringások is száguldoznak ott (márpedig száguldoznak), akkor igencsak balesetveszélyes. Kulturált kerékpárosok itt lemennek az úttestre, és a Csók utca után térnek vissza az onnantól már elkülönített utukra.
A kerékpározás okozta örök és egyre súlyosabb problémák egyik fő terepe a Piac utcai sétálóövezet. Itt (is) táblák engedik a bringázást, de persze nem úgy, ahogyan azt sokan hiszik vagy megengedik maguknak.
A Piac és a Kossuth utcák kereszteződésében is jól látható táblát azonban nem igazán érhetik el szabályosan a Nagyállomás felől érkező kerékpárosok. A kereszteződésben ugyanis csak balra és jobbra kanyarodni szabad, egyenesen továbbkerékpározni a Nagytemplom felé: nem.
Néhány villamosmegállóval arrébb, a Csemete utcánál megint csak óvatosaknak kell lenniük a Mester utca felőli zebrán a villamoshoz igyekvőknek. Aki ugyanis nem figyel és nem megy végig a gyalogátkelőn, hanem automatikusan jobbra tér le a szigethez, az könnyen arra ocsúdhat, hogy a sarkában van a villamos. Érdemes lenne tehát erőteljesebben táblázni vagy kordonozni a területet. Ugyanígy a két sziget túlsó végeinél is, ahol ide-odacikázgatnak a kevesebbet gyalogolni akaró utasok.
A fentiek mellett egyéb rejtélyes esetek is vannak, amelyekben első nekifutásra nem tudja a közlekedő, hogy mi tévő legyen. Ilyen például az, hogy a Vágóhíd utcai felüljárón a temető oldalában, félúton megszűnik a járda. Mit csináljon ott a gyalogos? „Hivatalosan” ott le kellene sétálnia a híd aljában futó ösvényre – ezt azonban alig választja bárki is, és ön- és közveszélyes módon inkább az autók mellett totyognak tovább.
Ugyanott érdemes megfigyelni a túloldali járdát is: ez ugyan nem szakad meg, ám a biciklisek folyamatosan jelen vannak rajta, és zavarják-zaklatják a gyalogosokat az igencsak keskeny szigeten. Hasonlóképpen veszélyes a tanítóképző átjárója, amiben együtt kell haladniuk a gyalogosoknak és a bicikliseknek. De hogy „ez se legyen” annyira egyértelmű, az árkád előtti jelzőtábla át van húzva.
Ezen a környéken is megfigyelhető, hogy sokaknak fogalmuk sincsen arról, hogy hol is kell gyalogolni vagy kerékpározni, és mennek össze-vissza tökön-paszulyon, városcímeren keresztül. Igaz, olykor nem csak rajtuk múlik az, hogy tudnak-e szabályosan közlekedni.
Ennek egyik legcifrább példája a közeli Rákóczi és a Hunyadi utcák csomópontjában található: a Péterfia utca felől a bicikliútnak vége szakad, szemből pedig belefut a zebrába.
Ráadásul a vakokat segítő bordákat is azon alakították ki az építők. Ebből pedig akár az is következhetne, hogy ott szabályosan csak a vak kerékpárosok kelhetnek át – de csakis akkor, ha közben tolják a járművüket...
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)