Pénz, munka és türelem építheti fel Debrecen új főpályaudvarát
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2016.10.07. 08:43 | Frissítve: 2016.10.09. 09:50
Debrecen - Jövő tavasszal kezdik el építeni a Debreceni Főpályaudvart. Terelőutak és buszparkolók: mindenre gondolni kell.
Megállapodott az önkormányzat és a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. azokban a feladatokban, amiket a beruházás megkezdése előtt kell elvégezni.
Az együttműködési megállapodás aláírásán a városházán részt vett Papp László, Debrecen polgármestere; Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt. vezérigazgatója és Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A hatalmas beruházás részleteiről Barcsa Lajos alpolgármester beszélt a Debrecen Televízió Közügy című műsorában.
- A debreceniek régi álma valósul meg – mondta elöljáróban Barcsa Lajos –, hiszen az új főpályaudvar terve már évtizedes múltra tekinthet vissza. Az ok egyértemű: jelenleg a városi, a helyközi buszjáratok központja és a vasútállomás különböző helyen található – ez pedig jelentősen megnehezíti az átszállásokat. Debrecenben az utóbbi időszakban megújult a közlekedés - elég, ha csak a kettes villamosra és az új autóbuszokra gondolunk –, viszont hiányzik egy olyan központ, ami biztosítja a nagyon gyors átszállási kapcsolatokat. Debrecen regionális vezető szerepre törekszik, ebből a szempontból is nagyon fontos ez a beruházás.
Az alpolgármester azt is hangsúlyozta: ehhez a szerephez az is kell, hogy a város agglomerációjában élő emberek, akik Debrecenbe járnak be dolgozni, ne töltsék el a fél napjukat ingázással.
- Minden mindennel összefügg – mutatott rá az alpolgármester. – Több milliárd forintos gazdaságfejlesztő programunk van., folyamatosan tárgyalunk befektetőkkel, akiknek szükségük lesz munkaerőre, a dolgozók gyors eljutása az agglomerációból a munkahelyeikre pedig kulcskérdés. Ezért is nagyon fontos a főpályaudvar megépítése.
- A helyi és helyközi autóbusz-forgalom számára felszín alatti buszpályaudvar épül 12 ezer négyzetméternyi területen, üzletekkel, kereskedelmi egységekkel – mondta Barcsa Lajos. A „mínusz első” szinten a jegyirodák kiszolgáló létesítményei lesznek. A nulladik lesz a jelenlegi Nagyállomás területe.
A vasútállomás épületegyütteséből a keleti szárnyat lebontják, a központi épületet felújítják, a nyugati szárny pedig megmarad ebben az állapotában. Két új irodaszárny épül, az összesen 8700 négyzetméter alapterületű épületben kap majd helyet a regionális és a helyi közlekedési cégek központja, a forgalomirányítás, de lesznek itt üzletek is. A felszínen négy villamos befogadására alkalmas fejállomást alakítanak ki.
- A Homokkerti felüljáró felőli részt fogjuk lebontani, ide kerül majd egy háromemeletes, 390 férőhelyes parkolóház - folytatta Barcsa Lajos. - A jelenlegi posta épülete szintén megmarad. Két új irodaszárny épül, az összesen 8700 négyzetméter alapterületű épületben kap majd helyet a regionális és a helyi közlekedési cégek központja, a forgalomirányítás, de lesznek üzletek is benne – egyfajta bevásárló centrumként is üzemelve.
A Petőfi tér környékén naponta több mint ezer autóbusz fordul meg, nagy a kamion és személyautó-forgalom. Ez szűnik meg majd teljesen új értelmezést adva a városrésznek, ugyanis a közösségi közlekedés egységesítésén túl a 4-es számú főút érintett szakaszát is átalakítja a város: a felszín alá vezetik az utat – ez a szakasz a jelenlegi Nyugati kiskörút és az Erzsébet utca találkozásától a Varga utcáig tart majd.
- Két körforgalom is épül, az egyik a Homokkerti felüljáró két oldalán, a másik a villamosmegálló helyen, így a busz a villamos és a vasút nagyon közel kerül egymáshoz, igen rövid átszállási időt biztosítva az utasoknak – hangsúlyozta az alpolgármester.
Barcsa Lajos beszélt a nagy beruházás várható ütemezéséről is.
- A tavalyi év végére készültek el a kiviteli tervek, az idei év első fele pedig az engedélyek beszerzésével telt el – sorjázta az alpolgármester – A mostani szerződéskötés fontos eleme, hogy rögzíti a város egyetértési jogát minden lényeges kérdésben. Tehát nem fordulhat elő, hogy az önkormányzat beleegyezése nélkül különböző projektelemek kikerüljenek a beruházásból. Most a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárások előkészülete zajlik. Jövő tavasszal kell vállalkozói szerződést kötni a kivitelezésre.
Barcsa Lajos kiemelte, kifejezetten kérték, hogy a 4-es főút kivitelezésére vonatkozóan legyen részhatáridő a szerződésben – ez azért fontos, hogy a főutat ne zárják le a projekt teljes idejére, hanem körülbelül csak egy esztendőre.
- Jövő tavasszal először a közműkiváltásokat kell megoldani – mutatott rá Barcsa Lajos. - Az első félévet követően zárnánk le a 4-es főutat. Csak akkor szabad ezt megtenni, ha már elkészültek a terelőútvonalak, amelyeket már javában terveznek. A főút lezárásának feloldása után lehet tető alá hozni az új épületeket.
Ami pedig a közvetlen megvalósítást illeti: a Petőfi téren alakítanak majd ki egy ideiglenes végállomást a buszok számára, a terelőútvonalak tervezési jelenleg is folyik. Az egyik ilyen például a Vértesi út és a Gázvezeték utca felől lehet, de nagy segítséget jelenthet az M35-ös autópálya és a 481-es főútvonal kivitelezése. Azt mindenképpen szeretnék elkerülni, hogy a teherforgalom megközelítse a belvárost.
A főpályaudvar fejlesztéséhez egy közel 100 milliárdos vasúti korszerűsítés is kapcsolódik, hiszen a 100-as vasúti vonal fejlesztése is terítéken van. Ez a két fejlesztés 2019-ben érhet össze, amikor Debrecen és Püspökladány között megújul a vasúti pálya.
Kérdésként merülhet fel, hogy mi lesz a jelenlegi távolsági buszvégállomás sorsa. Erre vonatkozóan még nincsenek konkrét tervek, ám az más most elképzelhető, hogy egyfajta „buszparkolóként” működhet tovább. További érdekességet jelent még a Zsuzsi kisvasút, hiszen létezik olyan elképzelés is, miszerint ez is az új főpályaudvarra futna be. Jelenleg az látszik a legvalószínűbbnek, hogy a 100-as vasútvonalon, a Fényes udvari megállóhelyre érkezne – így pedig még inkább a város szerves részévé válhatna.
Azaz, ha minden rendben megy, 2019-ben vehetjük birtokba az új főpályaudvart. Ám mint Barcsa Lajos elmondta, az élet ezután sem állhat meg. Hiszen például jó lenne a főpályaudvart összekötni a leendő déli ipari parkkal és a repülőtérrel...
A teljes beszélgetést megnézheti itt:
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)