Négyen pályáztak az utóbbi idők egyik legnagyobb hajdú-bihari beruházására
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2017.02.02. 08:50 | Frissítve: 2017.02.02. 18:23
Debrecen - Nyáron indulhat a vasúti pálya felújítása Püspökladány és Ebes között. A debreceni szakaszhoz 2018-ban kezdenek hozzá.
Négyen jelentkeztek a 100-as vasútvonal Püspökladány és Ebes közötti szakaszának felújítására - közölte a Dehir.hu érdeklődésére Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója. A határidő most járt le, s már meg is kezdték a beérkezett ajánlatok értékelését. A folyamat ezen szakaszában a NIF még nem nevezheti meg, kik pályáztak. Loppert Dániel elmondta, eredményes eljárás esetén szerződéskötés tavasz végén várható, a kivitelezés nyáron megkezdődhet, s 2020-ra fejeződhet be a munka.
Ebes és Debrecen között a kivitelezői tender megjelentetése 2018 év elejére várható, eredményes eljárás esetén a szerződéskötés nyáron megtörténhet és ezt követően megkezdődhetnek a munkálatok. A kivitelezés 2020 év végére fejeződhet be.
A 100-as vasútvonalon Szolnok és Püspökladány között már 2015-re végeztek a pálya teljes felújításával. Ezt a munkát folytatják most Debrecen-Apafáig. A teljes beruházás szerepel az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban, s az előzetes becslés szerint 94 milliárd forintba kerül majd. A beruházás révén a pálya alkalmas lesz arra, hogy 160 kilométer/órával közlekedjenek a vonatok (most 120-szal tudnak menni, de egyes szakaszokon még annyival sem), így lényegesen rövidül majd a menetidő Debrecen és Budapest között.
Az Ebes és Debrecen közti szakasz felújítását jövő nyáron kezdenék
A 100-as vasútvonal Püspökladány és Debrecen közti szakaszának felújítását kettébontották, a Püspökladány-Ebes szakaszra és az Ebes-Debrecen-Apafa szakaszra, ezáltal a kivitelezési munkák Debrecen területén jobban összehangolhatók.
Loppert Dániel kérdésünkre elmondta, az Ebes és Debrecen közötti szakasz felújítására a kivitelezői tender megjelentetése 2018 év elejére várható, eredményes eljárás esetén a szerződéskötés nyáron megtörténhet és ezt követően megkezdődhet a munka. A kivitelezés 2020 év végére fejeződhet be.
Debrecenben átépítik a Vértesi utcai és a Sámsoni vasúti átjárót is, az út a sínek alatt fut majd, így a vonatközlekedés miatt nem kell majd leállítani az autós forgalmat.
Az első ütemben több településen P+R és B+R parkolót is kialakítanak
A beruházás keretében Kaba, Hajdúszoboszló, Ebes vasútállomásainak teljes vágányhálózatát korszerűsítik, magasperonokat létesítenek, aluljárókat, lifteket, perontetőket építenek, megteremtve az akadálymentes állomási környezetet. Kabán különszintű vasúti-közúti keresztezést alakítanak ki. Zajvédő falakat építenek Hajdúszoboszlón és Ebesen. Kabán 42 P+R (Parkolj le és utazz!, valójában biciklitároló) és 75 B+R (Biciklizz és utazz!), Hajdúszoboszlón 42 P+R és 70 B+R, Ebesen 25 P+R és 68 B+R parkoló épül. Az állomásokon térvilágítás és korszerű utastájékoztató berendezés lesz, felújítják a felsővezetéki rendszereket, kiépítik a vonali és az állomási biztosítóberendezéseket.
A fejlesztést uniós és hazai forrásokból finanszírozzák.
Miért nem megy a vonat 160-nal?
A fejlesztés révén a pálya ugyan alkalmassá válik a 160 kilométer/órás közlekedésre, de ahhoz, hogy valóban annyival mehessenek a vonatok, további beruházásokra van szükség.
„Sokan felteszik nekünk a kérdést, hogy ez azért van-e, mert a vonataink nem képesek a 160 kilométer/órás sebességre. Jelentem, képesek rá. Azért nem tudnak még ennyivel menni, mert a korszerűsített pályához kapcsolódó biztosítóberendezések és az ezt összekötő távközlési szolgáltatás, az úgynevezett GSM-R még nem készült el. Többlépcsős beruházásokról beszélünk a Szolnok-Debrecen közti 100-as vasútvonalnál is. Szükséges a vasúti infrastruktúra megújítása, alkalmassá tétele a 160 kilométer/órás sebességre, majd a GSM-R hálózatnak a bevezetése, ami emelt szintű biztosítóberendezésként fog működni, ezzel párhuzamosan a járművekre is teszünk ilyen berendezéseket, s onnantól 160-nal tudnak majd menni a vonatok” – mondta Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója októberben a Debrecen Televíziónak.
Dávid Ilona úgy nyilatkozott, reményeik szerint ennek az uniós ciklusnak a végére, azaz 2020-ra mindezt meg is tudják valósítani.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)