Lángolt a hajtómű: gyakorlatoztak a debreceni reptéren – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2020.12.21. 12:13 | Frissítve: 2020.12.21. 13:48
Debrecen - Egy Airbus A320-as méreteivel megegyező gép segítségével balesetet szimulálva tartottak teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren
A gyakorlaton több mint 30 önkéntes és a mentésben közreműködő hatósági, repülőtéri és mentőszervezetek mintegy 100 munkatársa vett részt.
Teljes kényszerhelyzeti gyakorlat esetén a repülőtér üzemeltető feladata kitalálni egy olyan eseményt, mely minden – valós légi jármű esemény során is közreműködő – társszervet, hatóságot mozgósít. A szimulált esemény szerint egy Londonból Tel-Aviv felé tartó járaton - melynek fedélzetén 136 fő tartózkodott - egy utas eszméletét vesztette, így egészségügyi kényszerhelyzetre hivatkozva kényszerleszállást hajtott végre.
A légijármű útvonala Magyarország légterén keresztül vezetett, így a kapitány kitérő repülőtérként a Debreceni Nemzetközi Repülőteret választotta. A légijármű a 22L futópálya irányon közelítette meg a repülőteret, a földet érést megelőzően madárrajjal ütközött, melynek következtében a légijármű jobboldali hajtóműve kigyulladt, füstszivárgást okozva az utastérben. Habár az esemény egészségügyi kényszerhelyzetből indult, az ütközést követően légi jármű bekövetkezett kényszerhelyzetének minősült.
Vajda János, a Debreceni Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft. ügyvezetője elmondta: a nemzetközi repülőterek tűzoltó-mentő szolgálatainak megfelelő, rendszeres képzése elengedhetetlen annak érdekében, hogy maximálisan fel legyenek készülve egy esetlegesen bekövetkezett légijármű esemény, katasztrófa felszámolására.
A teljes kényszerhelyzeti gyakorlatok megtartását a repülőtér-üzemeltetők részére nemzetközi jogszabály írja elő, mely alapján kétévente, a különböző beavatkozásban aktívan résztvevő hatóságok bevonásával egy valós kényszerhelyzet bekövetkezését kell szimulálni.
A gyakorlat végrehajtásából levont következtetések, tapasztalatok célja, hogy a résztvevők fejleszteni tudják a kényszerhelyzetek felszámolása érdekében alkalmazott folyamataikat, résztvevők közötti kommunikációt, valamint az esetleges beavatkozások jövőbeli hatékonyságát. A Debrecen Nemzeti Repülőtéren az említett teljes kényszerhelyzeti gyakorlat a 2020-as évben esedékes.
- Idén kicsit nehezebb dolgunk volt, mert egy valós egészségügyi veszéllyel, a koronavírus járvánnyal is küzdünk . Ezért korlátozottabb létszámban vettek részt a hatóságok, de a jogszabályi megfelelés miatt fontos volt, hogy mindenképpen sort kerítsünk a gyakorlatra. Úgy gondolom, alapvetően jól sikerült, hatékony volt a beavatkozás. Ezt jól mutatja, hogy gyakorlatilag 26 perc alatt sikerült felszámolnunk a teljes kényszerhelyzetet - mondta el Vajda János.
Nagyon fontos, hogy a repülőtereken lévő szolgálati egységek a nap 24 órájában teljes készültségben legyenek, mert sajnos egy ilyen esemény bármikor megtörténhet.
Király Tamás a Debrecen International Airport Kft. Repülésbiztonsági és Compliance igazgatója elmondta: a mai a Légiközlekedési Hatóság és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség által előírt kötelező gyakorlat.
- Ez többtényezős gyakorlat, nagyon sok társhatósággal kell együtt dolgozni, Figyelnünk kell, hogy a saját személyzetünk megfelelően tudjon beavatkozni, hatékony legyen a kommunikáció, és az információk átadása - hangsúlyozta Király Tamás.
Az igazgató hozzátette: ennek a gyakorlatnak is vannak tanulságai, ezeket a társhatóságokkal együttműködve kiértékeljük, a levont tanulságokat pedig feldolgozzuk, hogy a jövőben sikeres legyen a beavatkozás.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)