Katapult a tengeren túlra, anyaság és drogok: megnéztük a Malter Filmfesztivál nyertes alkotásait
Szerző: Magyar Evelin | magyar.evelin@dehir.hu Közzétéve: 2020.10.24. 13:30 | Frissítve: 2020.10.24. 21:41
Debrecen – Romantikus történet és simlis barátok kálváriája is dobogós helyezést ért el a rövidfilmek mustráján. Kritika.
Idén is izgalmas, gondolatébresztő alkotások színesítik a Malter Filmfesztivál repertoárját: október 16-án és 17-én, két napon át az Apolló mozi adott helyszínt a rendezvénynek, amelyen az elmúlt egy év kiemelkedő hazai és külföldi rövidfilmjeit tekinthették meg egy jelképes, százforintos regisztrációs jegy fejében az érdeklődők.
A Malter állandó zsűrije Váró Kata Anna filmkritikus, egyetemi oktató; Fejér Tamás, a Malter Fesztivál díjátadójának otthont adó Apolló mozi vezetője, valamint Szénási Miklós író, újságíró, a dehir.hu főszerkesztője. Az ő pontozásuk alapján alakult ki a verseny élmezőnye: a három dobogós alkotás mind érdekes kérdéseket vet fel izgalmas perspektívába helyezve egy-egy ismert, kellemes vagy épp nem túl rózsás élethelyzetet. Lássuk, kik nyertek idén!
1. Katapult
Szövényi-Lux Balázs 1990-be repíti vissza a nézőket vidám hangulatú, bájos rövidfilmjével, amely egy 13 éves, álmodozó természetű kisfiú szerelembe eséséről szól. Lágy színek, könnyed, kicsit burleszkszerű humor, gyermeki vágyakozások és érzelmek aranyos egyvelege ez az elvarázsolt alkotás, amelyben a szeretett lány Amerikába távozik, s ahová egy katapult segítségével igyekezne eljutni a bátor kis lovag Gau (Fazakas Bendegúz). Az ötlet nem is tűnik reménytelennek: segítségére siet hóbortos nagyapja, akivel a leginkább szoros kapcsolatot ápolja hangos családjából.
A remény erejét, az első szerelem törékeny báját, a képzelet és a valóság közötti határ vékonyságát hangsúlyozza ez a szerethető, 27 perces alkotás, amelynek hátterében a tengeren túli álom üldözése és a rendszerváltás utáni világ kilátástalansága finoman húzódik meg.
És hogy újra találkozik-e a tinipár? Azt a néző fantáziájára bízzák a készítők.
2. Narancs útlevél
Egy görbe tükörbe belenézni olykor mulatságos, máskor szinte fájdalmas: látjuk benne saját és környezetünk gyengeségeit, fonákságait, és talál arra is választ kapunk, miként lehetne változtatni azon, ami már félrement. Hogyan alapítsanak családot, hogyan éljenek a nők, mikor tanuljanak vagy váljanak anyává, lakjanak-e külföldön vagy épp viseljenek-e kirívó ruhát: korunk társadalma a kérdések többségére tudni véli a szögletes válaszokat, amelyek olykor aligha felelnek meg az érintetteknek.
Fazekas Gyöngyi disztopikus, a jelennek szóló közel 20 perces rövidfilmje felér egy pofonnal, és amennyire eltúlzott, annyira valóságos is:
egy bájos fiatal nő, Fábri Anna kálváriáját meséli el, aki párjával épp külföldre készül költözni – titokban.
A George Orwell klasszikusát, az 1984-et idéző monokróm, élettelen terek, jelmezek és az emberséget teljes mértékben nélkülöző atmoszféra egyaránt nyomasztóan hat, s egyben felkiáltójelet is tesz a túlkarikírozottság mellé. Vajon merre megy tovább az erősen túltolt program?
3. Narkós és céda
A Nagy István és Palkó Áron rendezésében készült rövidfilm az amerikai gengszterfilmek hangulatát idézi fel: simlisek, drogfüggők és prostituáltak is helyet kapnak a díszes kompániában, melynek tagjai egyik napról a másikra próbálnak megélni valahogyan. Kispályás, napszemüvegekkel seftelő pancserek kálváriáját láthatjuk: két tippmix szelvény kitöltése között igyekszik megtartani feleségét főhősünk, Tibi (Király Attila), míg a barátja, Gyuri (Béres Miklós) egy nagy nyeremény után szó nélkül meglép. Hogyan lehet visszakapaszkodni a lejtőn, amely régóta meredek ível lefelé?
Meddig érdemes várni a javulásra, és hinni abban, hogy a szofisztikáltnak ható szavak használata műveltebbé teszi a kábítószerkereskedőt?
Kár, hogy csak egy 25 perces alkotásba sűrítették bele ezt az amúgy igen izgalmasra dagasztható sztorit, amely akár a magyar Trainspotting is lehetne: egész estés filmként, a szálakat, karaktereket gazdagabban kibontva egy még jobb alkotás születhetett volna. Így viszont csak egy remek ötlet vázlatszerű megvalósítását kapjuk, amely a jó atmoszférateremtés ellenére is hiányt ébreszt a nézőben.
Különdíj: Spiritusz
A Médiacentrum Debrecen idén a Tápai Gergely rendezte Spiritusz című rövidfilmet jutalmazta különdíjjal. A 15 perces alkotás a barackot áruló Józsi bácsi néma háborúját mutatja be a közelben nyíló zöldségbódé üzemeltetőivel szemben. Felveheti-e a versenyt a nagyipari termeléssel a saját terményét áruló, elszegényedett, magányos öregember, aki a kilátástalanság és a bank fizetési felszólításai elől menekülve az üveg után nyúl?
A szívmelengető, a burleszk elemeit finoman viselő film, amelyben szavak sem kellenek az érzelmek, indulatok kifejezésére, jól megmutatja a megbocsátás és a barátság felemelő erejét.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)