Hosszú vita után emelték meg a parkolás díját a debreceni mélygarázsokban – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.10.25. 10:40 | Frissítve: 2018.10.25. 17:33
Debrecen - Az üzemeltető kérésére közel 15 százalékkal emelik a díjat januártól, 320 forintért parkolhatunk majd egy órát.
A jelenlegi bruttó 280 forintról 320 forintra emelkedik 2019. január 1-jétől egy óra parkolás díja a debreceni mélygarázsokban. Az erről szóló rendeletmódosítást 22 igen, 7 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el a városi közgyűlés csütörtöki ülésén. A DV Parking Kft. a mélygarázsokat 2013 óta változatlan díjjal üzemelteti. Kihasználtságuk az elmúlt időszakban ugyan megnövekedett, de nőtt az üzemeltetési költségük is, ezért kérte az emelést a szolgáltató.
Fotó: Miskolczi János
A döntést hosszas vita előzte meg a közgyűlés ülésén.
A DK-s Varga Zoltán felvetette, hogy a Nagyerdei Stadion környékén több parkoló naphosszat üresen áll és le van zárva. Azt akarta megtudni, kik és milyen feltételekkel vehetik igénybe ezeket a parkolókat.
Papp László polgármester válaszában elmondta, a kérdéses terület a stadionhoz tartozik. Azok használják, akik olyan bérletet vásárolnak a csapat mérkőzéseire. A bérlettel együtt kifizetik a parkoló díját is, s rendszerint csak a meccsek alatt használják.
Az MSZP-s Madarasi István az üzemeltetési költségek növekedéséről érdeklődött.
Nyikos István, a DV Parking Kft. ügyvezetője elmondta, 2013 óta nem változtak a mélygarázsok tarifái. Az alacsony parkolási díjakkal az volt a szándék, hogy a mélygarázsokat használják a felszíni parkoló helyett az autósok. A nyomott árak azt eredményezték, hogy a mélygarázsok eredményessége negatív volt. Azért javasolják az emelést, hogy gazdaságosabban lehessen működtetni a mélygarázsokat.
Idén mintegy 100 millió forint körüli összegbe kerül a mélygarázsok üzemeltetése, a bevétel viszont csak 80 millió forint ebből a forrásból.
Papp László polgármester emlékeztetett, a mélygarázsokban még mindig kedvezőbb áron lehet majd parkolni, mint a felszínen.
A jobbikos Kőszeghy Ábel elmondta, frakciójuk nem értett egyet az előterjesztéssel. Akkor emelik meg a parkolási díjat, amikor az emberek kezdik kihasználni a mélygarázsokat,az emeléssel viszont elüldözik őket – vélik. Szerinte így már nem lesz jelentős különbség a mélygarázs és a felszíni díjak között, s differenciált emelést javasolt.
Az MSZP-s Madarasi István úgy fogalmazott, a költségnövekedést el tudja fogadni, de a szolgáltatás színvonalával kapcsolatban valami pluszt kellene beletenni. A mélygarázsok többségében például telefonon keresztül nem lehet fizetni.
Nyikos István azt válaszolta, ehhez minden mélygarázsban kell térerő, hogy biztonságosan lehessen működtetni a mobilparkolást. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. megalakulásával újra kellett tárgyalni a rendszereket szállító cégekkel. Ahhoz, hogy mindenhol bevezessék a szolgáltatást, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-vel és a szolgáltatókkal is szerződést kellene kötni. Ezek jelentős költségeket rónának a cégre.
A DK-s Varga Zoltán szerint országos szinten Debrecenben az egyik legmagasabbak a parkolási díjak. Szűkek a parkolók, nem lehet bankkártyával fizetni. Semmi nem indokolja a szombati parkolási díjakat, szerinte nonszensz, hogy délután 2-ig kell fizetni. Azt javasolja, hogy a szombati parkolással nem sújtsák tovább az autósokat.
A Mi Hazánk Mozgalom képviselője, Ágoston Tibor úgy véli, ha elmegy a díjemelés irányába a város, minden évben emelni kell majd. Szerinte rugalmassá kell tenni a rendszert: a belvárosban legyen magasabb összeg, a többi helyen legyen kedvezmény.
Papp László úgy nyilatkozott, ellenzéki pozícióban ez egy nagyon hálás téma. Ez egy olyan előterjesztés, aminek értelmében nem változik a felszíni parkolás díját. A józan ész is azt diktálja, hogy 5-6 éves távlatban érdemes felülvizsgálni a tarifákat a mélygarázsoknál. Ha emelnek, egységes megoldás a jó, példaképp említette, hogy nem lenne jó a Nagyerdőre rázúdítani az autókat.
A jobbikos Kőszeghy Ábel azt mondta sok dologban egyetért a városvezetéssel, de ellenzékből nem támogathatják a díjemelést. Debrecenben nem az a probléma, hogy túl drága a parkolás, hanem kevés a parkoló, sok az autó. Szerinte komplex megoldásra lenne szükség. Itt nem az a lényeg, hogy a mélygarázsok üzemeltetése nyereséges legyen.
Papp László válaszában kiemelte, a városban több olyan hely van (például a Nyugati kiskörút) ahol néhány éven belül kezelni kel a parkolókérdést. A kiskörút mentén szerinte két-három parkolóházra lenne szükség. A DV Parking Kft. nyereségéről azt mondta, nem az a nagyságrend, ami fejlesztésekre alkalmassá tenné a céget. Több százmillió forintba kerülnének a parkolóházak. Ha a cég fejleszteni akarna, nem ezekkel a tarifákkal kellene dolgozniuk – tette hozzá.
A DK-s Korcsog György felidézte, hogy a Sas utcán megszavazták a mélygarázs építését, amit később elvetettek. Ez szerinte az inkubátorház építését is kérdésessé teszi.
Papp László elmondta, az inkubátorház építésénél egy mélygarázs is a beruházás része. Arról tárgyal a vagyonkezelő, hogy üzemeltetésbe vegyék és megnyissák a Miklós utcán levő, jelenleg nem üzemelő parkolóházat. Ere azért lenne szükség, mert tavasszal elindulhat a munka a Dósa Nádor téren, és átmenetileg kevesebb lesz a parkoló a belvárosban.
Balázs Ákos, a Fidesz-KDNP frakció vezetője hozzátette, a frakciójuk kezdeményezte hónapokkal ezelőtt, hogy a szolgáltatások színvonalát emeljék, így bevezessék a mobilapplikációs parkolás lehetőségét, új automatákat szereljenek fel.. Szerinte az emelés után is jelentős különbség lesz a mélygarázsok és a felszíni parkolás díja között. Nem örülnek a díjemelésnek, de ahhoz, hogy a szolgáltatás működjön, kell ilyen döntéseket is hozni.
Nyikos István ügyvezető azt a tájékoztatást adta, hogy a frekventált helyen működő automatákat kicserélték bankkártyás automatákra, idén már 27 ilyen automata lesz, melyeknek beszerzése egyenként több mint kétmillió forintba került.
A szocialista Madarasi István szerint azt kellene megoldani, hogy kevesebb gépjármű érkezzen a belvárosba.
Papp Lászó elmondta, van ilyen terv.
A város déli részén, a repülőtér közelében akarnak kialakítani néhány éven belül egy ilyen parkolót.
Ezzel viszont a tömegközlekedést is át kell alakítani. Az északi részen nincs ilyen terület, amit így lehetne használni.
Varga Zoltán módosító indítványt adott be arról, hogy szombaton ne kelljen fizetni a városban. Ezt 9 igen, 13 nem, 8 tartózkodás mellett elutasította a közgyűlés.
HOZZÁSZÓLÁSOK (1)
Edda Hobo
Persze ez is csak MI értünk van, ugye?! Könnyű a város pénzéből egész évre megvásárolt parkolóbérlettel, meg egyéni felfestett ingyenes parkolóhelyek birtokában így dönteni. Megnézném, ha annyit keresnének mint mi, a pór nép, saját pénzből tankolnának, szervizelnék, adóznának, akkor is emelnék a parkolódíjat?! Szidják a multikat, érdekes ők hogy tudnak nagy létszámú parkolókat fenntartani, úgy hogy még ha muszáj wc-re is eltudnak menni a debreceni emberek.