Egy pénzintézet „fogadja örökbe” a debreceni Bethlenes diákokat a jövőben
Szerző: Magyar Evelin | magyar.evelin@dehir.hu Közzétéve: 2020.03.31. 08:10 | Frissítve: 2020.04.01. 12:44
Debrecen - A pénzügyi-számviteli ügyintéző szakra jelentkezők bankárok, bankigazgatók vagy vállalkozók szeretnének lenni. A DSZC tagintézménye ebben (is) segít nekik.
Bár jelenleg az egészségügyi helyzetre való tekintettel a hazai oktatási intézmények kapui zárva tartanak, sok diák számára fontos kérdés az, hol tanuljanak tovább a jövőben. Az ő döntésüket segítendő folytatjuk szakmabemutató cikksorozatunkat, amelyben a Debreceni Szakképzési Centrum tagintézményeinek képzéseiről tudhatnak meg részleteket. Mivel a Debreceni Szakképzési Centrum Bethlen Gábor Közgazdasági Szakgimnáziuma is zárva tart, telefonon beszélgettünk Hochvart Judit intézményvezető-helyettessel a pénzügyi-számviteli ügyintéző szakról.
Fotó: facebook.com/DBGKSZ
Amikor megszületik egy kisbaba, már akkor találkozik élete első értékpapírjával: a babakötvénnyel. Nyilván ez még nem az ő döntése, de a szülők tudatosan, pénzügyi ismereteiket felhasználva kezdik el számára a példaadást. Később, amikor a szerepjátékokra kerül sor, szívesen játszanak boltost, szeretnek a pénztárban „dolgozni”. Miért? Mert bár még kicsik, látják, hallják, megjegyzik, érdekli őket az a „papír”, amiből szüleik vásárolnak.
"A tudatos pénzügyekre nevelés nem új keletű feladat. Ezt tették velünk a szüleink, ezt tettük mi is gyermekeinkkel, amikor a társasjátékokkal gazdálkodni tanítottuk őket" – emelte ki Hochvart Judit.
Egy szinttel feljebb lépve, belátva, hogy a tudatos, tervező döntésekre milyen nagy szükség van, indult a pénzügyi tudatosságra nevelés. Ez egy divatos kifejezés, amivel jó eljátszani.
"A gyerekeket érő információk, külső hatások igazolják azt, hogy nincs olyan fiatal, aki érdektelen lenne a pénzügyek iránt" – folytatta az igazgatóhelyettes. Van zsebpénzed? Gazdálkodsz vele? Hogyan osztod be? Mik a prioritások? Tartalékolsz? Ha elfogyott, hogyan pótolod? Ezek a kérdések már egész kisgyerek korban megfogalmazhatók.
A válaszok meglehetősen széles skálán mozognak. "Amikor azt kérdezzük a jelentkező tanulótól, hogy mi szeretne lenni, többnyire azt a választ fogalmazzák meg: bankár, bankigazgató, vállalkozó. Ehhez ismerni kell a pénz mozgását, az ok-okozati összefüggéseket" – ismertette Hochvart Judit.
A pénzügyi-számviteli ügyintéző szakon a diákok bepillantást nyerhetnek a pénzügyi tervezés, döntések világába. A családi költségvetésből kiindulva a vállalkozások pénzforgalmán át, az állam bevételi-kiadási oldalait vizsgálva ismerhetik meg a tudatos és egyben kockázatos döntéshozatal útját. Nemcsak a pénzügyi terület látványosságaival, hanem a számvitel alapfeladataival is megismerkedhetnek. A szakember szerint ez utóbbi terület logikájával, felépítettségével, „szépségével” ragadhatja magával a tanulókat.
Hochvart Judit azoknak a fiataloknak ajánlja ezt a szakot, akik érdeklődést éreznek a mindennapok gazdasági, gazdálkodási feladatai iránt, azoknak, akik meg szeretnék ismerni azokat az elemeket, amelyek hatással lehetnek életükre. Akik maguk szeretnének felelős döntéseket hozni, akik saját maguk, szűkebb-tágabb környezetük irányítóivá kívánnak válni.
A szakot választók már 9. osztályban megismerkedhetnek a gazdasági és jogi alapismeretek tantárggyal: a közgazdaságtan néhány aspektusával, a vállalkozások alapításával, marketinggel, tulajdonjoggal foglalkoznak ezen belül. Továbbá többek között az ügyviteli ismeretek keretében a tízujjas vakírást sajátíthatják el, később tanulnak statisztikát, pénzügyet, számvitelt.
Az elmélet és a gyakorlat egyaránt kiemelten fontos
"Elvem, hogy mit sem ér az elméleti tudás, ha annak alkalmazhatósága megkérdőjelezhető. Ezért nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy gyakorlatiasabbá, életszerűbbé tegyük azokat a tartalmakat, amelyeket tanulóink számára átadunk" – hangsúlyozta Hochvart Judit.
A pénzügyi szakképzésben nem előírás az évközi, illetve az összefüggő nyári szakmai gyakorlat, valamint az órarendi órák elmélet-gyakorlati aránya is meghatározott, ezeket többnyire tantermi keretek között oldják meg az intézményben. Az utóbbi években – a gyakorlatiasabb, életszerűbb megvalósítás érdekében – a vállalatspecifikus kompetenciák megismertetésével bővítették a repertoárt az intézményben. Ennek keretében
nagyvállalatok képviselői tartottak órákat a diákok számára, akik rendszeres látogatóivá váltak cégeknek, irodáknak, hivataloknak. A jövő tanévtől egy pénzintézet „fogad örökbe egy osztályt”, ahol kihelyezett gyakorlati órákat tartanak a szakemberek.
Olyan életszerű szituációkba csöppenhetnek a tanulók, amelyek segítséget jelenthetnek számukra továbblépésük, munkavállalásuk szempontjából.
A végzős tanulók stabil gazdasági tudás birtokában tudnak jelentkezni felsőoktatási intézményekbe, visszajelzéseik alapján pedig elmondható, hogy a középiskolában kapott ismeretanyag óriási előnyt jelent számukra felsőfokú tanulmányaik során: neves egyetemeken, főiskolákon vannak jelen tanulóik nagy számban.
Nemcsak a tanteremben remekelnek a diákok, hanem a versenyeken is szépen szerepelnek. A pénzügyi terület rendkívül széles ismeretanyagot ölel fel: a végzős diákok az Ágazati és ágazaton kívüli érettségi tantárgyak versenyén (ÁSZÉV) vehetnek részt, illetve a szakképzésben tanulók az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyen (OSZTV) mérethetik meg magukat. "Ez utóbbi elődöntőjébe behívták egy tanulónkat, izgalommal várjuk az eredményt" – árulta el az igazgatóhelyettes.
Emellett sok más, pénzügyi területen meghirdetett versenyre is nevezni szokták a diákokat: a „PénzSztár” versenyen, a Stat Wars országos statisztikai versenyen, a Zsebpénzügyesen, a Fiatal vállalkozók versenyén, a V4 közgazdasági olimpián, a Játék-kincstáron, a Jövőt Építők Generációján és a Bankcode versenyen is szerepeltek már Bethlenes tanulók.
Ismerjék meg a DSZC további szakjait is: mechatronikai technikus, vegyész, gépjármű mechatronikai technikus, épületgépész technikus, élelmiszeripari ágazat, elektronikai technikus, gépgyártástechnológiai technikus, divatszabó, cukrász.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)