Drasztikus drágulás ment végbe a használt autók piacán – videóval
Szerző: Beke Ivett | beke.ivett@mcdb.hu Közzétéve: 2021.07.22. 17:30 | Frissítve: 2021.07.22. 17:43
Debrecen – A piaci források szerint ezt az új autók piacán tapasztalható kereslet- és árnövekedés, valamint a forint-euró árfolyama indokolja. Az elmúlt másfél-két évben 50 százalékkal drágultak a használtatók. Az egyik debreceni használtautó-kereskedés értékesítője szerint a drágulást nem feltétlenül az eladási ár mutatja.
Nézelődőből nincs hiány a debreceni használtautó-kereskedésekben. Mindenki főképp arra figyel, hogy minél olcsóbb legyen a kocsi és ne legyen benne sok a már megtett kilométer, illetve mindezzel együtt lehetőleg 3-4 éves legyen az autó. Van, aki konkrét elképzeléssel érkezik.
– Crossovert keresek. Mindenképp fedélzeti számítógép legyen benne, és a lényeg, hogy ne legyen benzines turbó meghajtásos – mondta Fogarasi Tamás a Debrecen Televíziónak.
Az árak folyamatosan emelkednek, az új autók árának növekedése ugyanis egyre feljebb tornázza a használtakét is.
Egy friss kimutatásából az derül ki, hogy 2021 második negyedévében a tavalyinál már csaknem 50 százalékkal volt magasabb az átlagáruk a használt kocsiknak. Hosszú Ferenc értékesítő szerint a drágulást nem feltétlenül az eladási ár mutatja.
– Úgy drágultak az autók, hogy nem csökkent az áruk az évjárat függvényében. Gyakorlatilag öregednek az autók, de az ár meg marad, és ez képez egy áremelkedést, hogy ugyanannyiért tudjuk eladni, mint akár egy évvel ezelőtt – hangsúlyozta a Tipp Autó értékesítője.
Az új autók esetében 25-30 százalékos árnövekedés tapasztatható, ezt az egyre nagyobb kereslet, a drágább import, a globális chiphiány és ebből adódóan a hosszabb szállítási idő is indokolja. Ez is hatással van a használt autók árára csakúgy, mint a forint-euró árfolyam.
– A forint-euró árfolyam az új autók esetében napi szinten jelentkezik, nem úgy, mint a használtautó-piacon, ahol az adott cégeknek a költségvetésébe tervezett árfolyamhoz képesti változása játszik csak. Itt 100 százalékban átmegy az árfolyamváltozás, ami jelentősen több, mint ami az új autók esetében mutatkozik – magyarázta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ügyvezető-elnöke.
Ezért a használt autók piacán nagyobb árnövekedés következik be, mint az újakén. A szakemberek szerint a másfél-két éve tartó drágulás ezután is folytatódik majd, de a becslések szerint az már nem lesz olyan drasztikus mint az elmúlt időszakban.