Csengő, dinamó, macskaszem – döglött szabályok bicikliseknek
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.06.05. 09:01 | Frissítve: 2012.06.06. 08:57
Debrecen – Valószínűleg egyetlen kerékpár sincs Debrecenben, mely megfelelne a hatályos, húsz éves szabályozásnak. A miniszter azt ígéri, még idén változtatnak.
A kerékpárosokra a KRESZ mellett a KöHÉM-rendelet egyes pontjai is vonatkoznak. Ez a rendelet a „közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről” szól, ebben olvashatjuk „műszaki” előírásokat; azt, hogy minek kell lennie egy biciklin, s hogyan kell annak működnie. A rendelet több mint húsz éves, a megszületése óta teljesen átalakult a kerékpározás. A meglehetősen elavult szabályozásnak valószínűleg egyetlen kerékpár sem felel meg Debrecenben. Az azonban a cívisvárosban is előfordult, hogy fényes nappal azért büntettek meg valakit, mert az egy pillanat alatt felpattintható lámpáját nem a kormányon, hanem a táskájában vitte – nyilván a tolvajoktól való félelmében.
Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter képviselői kérdésre azt közölte, hogy a KöHÉM-rendeletet még ebben az évben módosítják, korszerűsítik. Hogy mit változtassanak meg, arra nekünk is lenne javaslatunk, ám ehelyett inkább szakértőkhöz, a Magyar Kerékpárosklub Debreceni Területi Szervezetéhez fordultunk. Hevesi Edit területi vezető elmondta, régóta szorgalmazzák a változásokat. A fent említett lámpa-frászt például úgy oldanák meg, hogy a rendeletbe azt írnák; a lámpa lehet fix, de mobil is, ennek kihelyezése és üzembe helyezése szürkületkor, sötétedéskor és rossz látási viszonyok között legyen kötelező. Ugyancsak elavult az a pont, mely előírja, hogy „a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.” Ez természetesen igaz volt a dinamós korszakban, ma viszont már ritkaságszámba mennek a dinamóval felszerelt biciklik. A hatályos rendeletben ráadásul azt is szabályozzák, milyen távolságra lehetnek a lámpák és a prizmák az úttesttől vagy épp a „kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától”, amit bizonyára évek óta ember nem ellenőrzött, így a Kerékpárosklub szerint nincs is értelme meghagyni a rendeletben.
A jelenlegi szabályozás fényvisszaverők, macskaszemek felszerelését is előírja. A kerékpár hátuljára legalább egy pirosat kellene felszerelni, és az első kerékre is egy borostyánsárga küllőprizmát. Ezek a Magyar Kerékpárosklub tagjai szerint is hasznosak lehetnek, s ajánlják is használatukat, de nem tennék kötelezővé. Apró dolognak tűnik, de biztosan sokan meglepődnek, hogy a KöHÉM-rendelet előírása szerint a hangjelző berendezés csak csengő lehet, holott a dudák és az egyéb gumiból készülő hangjelzők használata is igen elterjedt, ráadásul ugyanolyan hangerősségű jelzést tudnak kibocsátani, mint a csengő.
A Magyar Kerékpárosklub úgy látja, a rendeletben nem csupán változtatni kell az egyes szabályozásokon, hanem ki is kell egészíteni azokat. Az utóbbi időben ugyanis számos különleges járgány jelent meg az utakon, így például a vontatórudas gyerekbiciklik, a kutyaszállítók, a rekunbensek (fekvőbiciklik) és a szállító kerékpárok.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)