A mérnöki tudományokra, a környezettudatosságra és a művészetekre fókuszáltak a debreceni diákok – videóval
Szerző: Támogatott tartalom | info@dehir.hu Közzétéve: 2022.05.27. 13:00 | Frissítve: 2022.05.27. 15:07
Debrecen – Nagyszabású konferenciával zárta az egy éven át tartó programot a Medgyessy Ferenc Gimnázium. (x)
Nagyszabású konferenciával zárta NTP-INNOV-21-0229 programját 2022.05.26-án a Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával megvalósuló STEM középiskolai tehetséggondozó innovatív műhely címmel megvalósított program egy éven keresztül biztosította a gimnázium tanulóinak tehetségfejlesztését.
A rendezvény egy kiállítás megnyitójával kezdődött, ahol képzőművész diákok állították ki környezetvédelemmel kapcsolatos munkáikat.
Az érett gondolkodásról árulkodó alkotások különleges hátteret adtak a konferencia tudományos részéhez, amelyen a mérnöki és természettudományokkal foglalkozó tanulók számolhattak be éves kutatómunkájuk eredményeiről.
– Programunk már hagyományokkal rendelkezik, és célja a természettudományos és digitális kompetenciák elmélyítését szolgáló élmény, felfedezés és alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó program megvalósítása, amely a STEM területek fejlesztése mellett ezúttal lehetőséget biztosított arra, hogy a tanulók művészi eszközökkel is fejezzék ki véleményüket a hulladékgazdálkodásról – nyilatkozott Borbélyné Bacsó Viktória a pályázat koordinátora, a gimnázium intézményvezető-helyettese.
A 60 órás foglalkozás szakmai hátterét a gimnázium tanárai és a Debreceni Egyetem Fizikai Innovációs Kutatóműhelyének mentorai biztosították. A műszaki érdeklődésű diákok kisebb csoportokban dolgozva főként szenzoros mérőberendezéseket állítottak össze, amely hozzájárult a mérnöki tudományok megismeréséhez és a kreatív természettudományos, valamint a környezettudatos gondolkodás kialakításához.
A „Low Energy Room” című alprojekt keretében például egy olyan eszközt készítettek, amely monitorozza egy helyiség paramétereit, és amennyiben a mért adatok alapján úgy érzékeli, hogy senki sem tartózkodik a helyiségben, lekapcsolja a világítást.
A „3DMM” névre hallgató csoport egy olyan gép fejlesztésén dolgozott, amelynek segítségével az újrahasznosítás jegyében PET palackból lehet 3D nyomtatásra felhasználható alapanyagot, úgynevezett filamentet készíteni.
Ezeken kívül a tanulók foglalkoztak még szállópor méréssel, tojáskeltető berendezés építéssel, erdőtüzek vizsgálatával és iskolai radonméréssel is. A „STEM” szekcióban Borbélyné Bacsó Viktória és Szakál Péter segítette a tanulók szakmai munkáját az iskola részéről. Az „art” szekcióban ezzel párhuzamosan Börcsök Attila művésztanár irányításával olyan alkotások készültek, amelyekhez újrahasznosított hulladékot használtak alapanyagként a képzőművész tanulók.
A rendezvényt megtisztelte jelenlétével Nándori István, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Hajdú-Bihar megyei szervezetének titkára, aki örömét és elismerését fejezte ki a fiatal tehetségek által bemutatott kutatási eredmények láttán. A Debreceni Egyetem docense nagyon fontosnak tartja a középiskolával kialakult együttműködést, amelynek eredményeként egyre több diák tanul tovább a természettudományi karon.
A programhoz kapcsolódóan a tanulók két tanulmányi kiránduláson vehettek részt. Budapesten meglátogatták a Wigner Fizikai Kutatóközponton belül működő Ultragyors Nanooptika Lendület kutatócsoportot, a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán pedig élettudományi struktúrák 3D nyomtatására is használható 3D nyomtatókkal ismerkedhette.
A kutató diákok az év folyamán felvehették tantárgyaik közé a Kiemelkedően sikeres fiatalok 7 szokása nevű kurzust is, ahol angol, illetve magyar nyelven sajátíthattak el önismereti, önfejlesztési technikákat.
– „A művészet és a tudomány a tudat legmagasabb foka.” Ezen babitsi gondolat mentén intézményünk az alapokhoz visszanyúlva szeretne egy holisztikus egységet kialakítani a tudomány és a művészetek között. – vallja az intézmény vezetője Fekete József, aki szerint iskolájuk ezzel az attitűddel tudja a legoptimálisabban megvalósítani fő feladatát, azaz diákjaik felsőoktatásra való felkészítését.