A Debrecen-jelenségről írt az egyik legnagyobb román lap
Szerző: Dehir | info@dehir.hu Közzétéve: 2023.01.08. 11:16 | Frissítve: 2023.01.09. 17:38
Debrecen – A város gazdasági növekedését elemezték cikkükben.
Debrecenről írt a HotNews.ro című román lap. Mint cikkükben emlékeztetnek rá, a BMW 2018 júliusában jelentette be, hogy autógyárat nyit Debrecenben és egymilliárd eurót fektet be.
Fotó: Médiacentrum, Papp Ferenc
2021 decemberében a dél-koreai EcoPro BM cég tette közzé, hogy Debrecenben akkumulátoralkatrész-gyárat (katódot) is nyit, 700 millió eurós beruházással. Augusztusban a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL bejelentette, hogy Debrecenben nyit egy több mint hétmilliárd eurós megagyárat elektromos autók akkumulátorainak gyártására. Ezek és más üzemek 2025 után teljes kapacitással fognak termelni a román lap cikke szerint.
A lap ezután visszatekintést közöl Debrecen történelméről és rámutat arra, hogy Magyarország jelentős autóiparral rendelkezik, hiszen a Suzuki 1992-től, az Audi 1994 óta gyárt motorokat és 1999 óta autókat, a Mercedes pedig 2012 óta állít elő autókat itt. Magyarországon évente több mint 430 ezer autót gyártanak, és összesen 180 ezer ember dolgozik az autóiparban, köztük számos alkatrészgyártó.
A HotNews.ro rámutat, hogy 2010 után rengeteg pénzt különítettek el a város számára, a központ korszerűsítésétől az infrastrukturális beruházásokig.
Debrecen óriási elismerésre tett szert a BMW beruházásának megszerzése után,
így aztán egyértelmű volt, hogy az akkumulátorgyártók is követni fogják. 2022 őszén a CATL - a kínai vállalat, mely a világ legnagyobb elektromos autóakkumulátor-gyártója - bejelentette, hogy több mint hétmilliárd eurót fektet be Debrecenben, Európa egyik legnagyobb üzemébe.
A lap úgy véli, a cégek azért jönnek Magyarországra, mert magasak a támogatások, az adók a legalacsonyabbak közé tartoznak a régióban, az infrastruktúra pedig jó állapotban van, mert sokat fektettek be az elmúlt 15 évben.
Sokat számít az is, hogy például Németország nincs túl messze. A cikk megemlíti, hogy fontos szempont Debrecen nemzetközi forgalmú repülőtere is, és az is, hogy a hatóságok kötelezettséget vállaltak új vasútvonalak megnyitására. ,A legnagyobb vasúti projekt, amely a tehervonatokat segíti, az úgynevezett "budapesti elkerülő vonal", ami azt jelenti, hogy a Magyarországon keletről nyugatra áthaladó vonatok képesek lesznek megkerülni Budapestet.
A HotNews.ro rámutat: a német autógyárak számára elengedhetetlen a közelben lévő akkumulátorgyártó üzemek jelenléte, a megépülő CATL-gyár számára pedig a Debrecentől 180 kilométerre található kecskeméti üzemmel rendelkező Mercedes lesz a legnagyobb vevő. A BMW-nek 2025 után sok akkumulátorra lesz szüksége az elektromos autókhoz, mert az új magyar üzemében csak elektromos autókat fog gyártani.
A lap ír a beruházásokkal kapcsolatos kritikus hangokról is, melyek egyrészt arról szólnak, hogy Magyarország túlságosan függ Kínától, mivel a legnagyobb beruházások ebből az országból érkeznek. Ám azt is hangsúlyozzák: ha az elektromos autók akkumulátorairól és a kapcsolódó alkatrészekről beszélünk, Kína az első számú ország, erős "know-how-val" a területen és nagy vállalatokkal. Még sokáig a kínaiak fogják uralni az elektromos autók akkumulátorgyártó iparát.
A cikk megemlíti azt is, hogy Debrecen sokkal több vizet fogyasztott a szocializmus idején, mint most, illetve keresik a szennyvíz újrafelhasználásának módjait is a gyárak vízigényeinek kielégítésére.