77 kilométernyi új kerékpárút fogja majd behálózni Hajdú-Bihar megyét – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2021.01.29. 08:15 | Frissítve: 2021.01.29. 08:15
Debrecen - Készülnek Hajdú-Bihar tervei az 2021-2027-es európai uniós ciklusra. Megháromszorozzák például az utakra szánt összeget. A részletekről Pajna Zoltánnal megyei közgyűlés elnökkével beszélgettünk.
Hamarosan folytatódhatnak az infrastrukturális és gazdaságélénkítő fejlesztések Hajdú-Biharban. Elfogadásra vár a Versenyképes Magyarországért Operatív Program. A megyei közgyűlés elnöke jó esélyt lát arra, hogy Hajdú-Bihar hozzájáruljon az ország gazdasági növekedéséhez. Debrecennel közösen a tervek szerint mintegy 116 milliárd forintból gazdálkodhatnak. Pajna Zoltán, a megyei közgyűlés elnöke erről beszélt a Debrecen Televízió Közügy című műsorában.
Pajna Zoltán elöljáróban elmondta: benne vagyunk immár a 2021-2027-es európai uniós ciklusban. Az előző periódusban eredetileg 49,6 milliárd forint fejlesztési forrással gazdálkodhattak, ez időközben felment 66 milliárd forintra és még mindig vannak kiírva olyan pályázatok, melyek a 2014-2020-as időszakra vonatkoznak. Ilyen például az a hárommilliárd forint, ami a települési belvízproblémák elhárítását szolgálja, de elindulhat a Debrecen és Hosszúpályi közötti autóút javítása is. Ezekkel párhuzamosan elkezdődött az európai uniós költségvetési terv előkészítése – ennek része lesz az úgynevezett Versenyképes Magyarországért Operatív Program.
- Ez a 116 milliárd első megközelítésben hatalmas összegnek tűnik, de amikor lebontjuk és megnézzük az igényeket, látjuk, hogy közel 500 milliárd forint igényt adtak le a települési önkormányzatok – mondta el Pajna Zoltán. - Erre persze pozitívan kell tekinteni, mert mutatja: mindenütt vannak komoly célok.
Az elnök hozzátette: Hajdú-Biharban felzárkóztató jellegű megyei programot kell végrehajtani. Ennek területi elosztása várhatóan márciusra készül el, hiszen van, ahol például a gazdaságfejlesztés, másutt az úthálózat, vagy a szociális ellátás, a köznevelés fejlesztése a legfontosabb. Debrecen számára ennek a forrásnak a 38 százaléka lesz elkülönítve.
A tervezés alapja a helyi igények felmérése, hangsúlyozta Pajna Zoltán. Az egyik legfontosabb gazdaságfejlesztési szempontból a megye elérhetősége.
Ez az M4-es autópályával a román határ felé megvalósult, de ugyanilyen fontosak a vasúti fejlesztések is.
- Megyénk 4-es és 5-ös számjegyű gyűjtőutainak rekonstrukciójára az előző uniós ciklusban közel négymilliárd forint jutott. Most ezt meg fogjuk háromszorozni – mondta példaként Pajna Zoltán. - Több ipari park is létesült, ezekhez kapcsolódó beruházások támogatására is lesz lehetőség.
Új elem, hogy tudják majd segíteni a helyi termékek előállításával kapcsolatos tevékenységeket is – ez a megye népességmegtartó erejét is növeli. Fontos még a korábban hasznosított, de mára elhanyagolt, úgynevezett barnamezős, rozsdaövezetes területek rendbetétele, újrahasznosítása is.
Pajna Zoltán a megyei útfejlesztésekkel kapcsolatban elmondta: ezeknél is vizsgálják, hol lesznek olyan beruházások, melyekhez utak felújítása szükséges. Másrészt azok az utak fognak előnyt élvezni, ahol közösségi közlekedés zajlik.
Külön figyelmet fordítanak majd a kerékpárutakra is, 77 kilométernyi bicikliút tervezésére lesz lehetőség, erre a célra 54 millió forintot fog felhasználni a megye.
A Debrecen-Józsa-Hajdúböszörmény-Hajdúvid-Hajdúdorog kerékpárút engedélyes terve ebből a forrásból fog elkészülni. Ugyanilyen fontosnak tartják a Debrecen-Vámospércs, illetve az országhatárig érő kerékpárút fejlesztését. Sőt a tervek szerint Debrecentől a Bocskaikert irányába Téglásig és a cívisvárosból Hortobágyig lehet majd kerékpározni.
Pajna Zoltán hozzátette: 7,1 milliárd forintból szeretnének közel hatezer munkavállalót a munkáltatóikon keresztül támogatni.
A teljes beszélgetés megtekinthető itt: