2-es villamos: péntektől ketyeg a napi 10 milliós kötbér
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.05.31. 14:01 | Frissítve: 2012.06.01. 16:13
Debrecen - Csütörtökön járt le a határidő a 2-es villamos pályájának megépítésére, de az ATK konzorcium nem tudta befejezni a munkát. Kósa Lajos polgármester tájékoztatóján azt mondta: péntektől napi 10 millió forint kötbért követel a cégtől a város, emellett lehívja az összesen egymilliárd forintos bankgaranciát.
A független mérnökök felmérése szerint a pálya 23 százalékban, a teljes beruházás - mivel a remíz jobban áll - 32 százalékban készült el. A szerződésben az állt, hogy május 31-ig a teljes beruházással végeznek, ha nem, akkor a cég kötbért fizet. Az önkormányzat benyújtja igényét, így napi 10 millió forintot, összességében maximálisan 900 millió forintot követel a fővállalkozótól. Emellett lehívja a két részletből álló, összességében több mint egymilliárd forintos bankgaranciát.
Ha 14 nap múlva nincs kész a beruházás - erre gyakorlatilag nincs esély -, akkor a város új közbeszerzési eljárást ír ki, és ha az elsőre sikeres, akkor még ebben az évben szerződhet az önkormányzat, így jövő év őszén fejeződhet be a munka. Az első CAF-villamos jövő márciusban érkezik, aminek a jogszabályok szerint 10 ezer kilométert kell próbajáratban közlekedni. Ezt a pályaépítés csúszása nem érinti, mert az új járművek a Petőfi tér és a Debrecen Pláza közötti közös szakaszon közlekedhetnek.
Addig, amíg nincs meg az új kivitelező, a város visszaveszi a munkaterületeket, és azt ideiglenes helyreállítja, hogy azt a tömegközlekedés és az autós közlekedés használhassa. Erre az önkormányzat 30 millió forintot különített el.
Az Arcadom értetlenül áll a város döntése előtt
Az ATK konzorcium vezető tagja, az Arcadom Zrt. közleményben reagált Kósa Lajos szavaira. Azt írják megdöbbenéssel értesültek arról, hogy a megrendelő, Debrecen város részéről felmerült a 2-es villamos beruházást érintő szerződés felbontása.
A város számos feltételt fogalmazott meg, amelyeket az Arcadom álláspontjuk szerint a megbízási szerződésben foglalt határidőre rendre teljesített. Ezek sorába illeszkedett a bankgarancia és az építéshelyi kárfelelősség biztosítása, amelyet az Arcadom az előírásoknak megfelelően átadott.
Azt írják, az együttműködés során az önkormányzat számos alkalommal módosította a kivitelezéssel kapcsolatos elvárásait, amelyek hatással voltak az eredeti határidők közös megegyezéssel történő módosítására. Ezek közül kiemelkednek a tervezési hiányosságok; többszöri áttervezésre volt szükség, mivel az eredeti tervek között több hibás volt. Ugyancsak lehetetlenné tette a projekt időbeni teljesítését, hogy a munkaterületet a város jelentős késéssel adta át. További késedelmet okozott a villamoskocsik végleges kiválasztásának elhúzódása is, hiszen a pontos specifikáció hiányában az Arcadom nem kezdhette meg az előre tervezett és egyeztetett időben a pályaépítési munkálatokat.
Ez alapján érthetetlennek tartanák, ha nem hosszabbítanák meg a szerződést. Azt mondják, az Arcadom készen áll a projekt magas színvonalú megvalósítására, s készek a felmerült kérdések tisztázására.
Mindenesetre a Debrecen Pláza előtt, ahol egy hete van újra lezárás, a csütörtöki napon nem láttunk dolgozni senkit.
Dehir - Új tender jöhet a debreceni 2-es villamos pályájára
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)