Trükközik a MÁV a kánikulában
Szerző: Szénási Miklós | szenasi.miklos@dehir.hu Közzétéve: 2011.08.26. 12:30 | Frissítve: 2011.08.26. 12:30
Debrecen – Azt mondja a MÁV, hogy a hőség miatt 11 és 17 óra között pótjegy nélkül utazhatunk az InterCityken. Hiába szállnánk fel azonban a Debrecenbe délután egykor begördülő vonatra, ha az 11 előtt indult, mégis kell pótjegyet venni.
A MÁV-Start ezen a héten azt a döntést hozta, hogy a hőségre való tekintettel a legmelegebb órákban, 11 és 17 óra között az InterCity vonatok esetében elengedi a pótjegyek árát, továbbá a pót- és helyjegyköteles vonatokra csak a helyjegyeket kell az utasoknak megfizetniük.
Azok a cívisvárosi utasok viszont, akik csütörtökön a legmelegebb időszakban, 12.52-kor szerettek volna felszállni Debrecenben, azt tapasztalhatták, hogy mégis kell helyjegyet venniük, ez az IC ugyanis 10.23-kor indult Budapestről (mint körjárat: Budapestre), tehát nem érvényes rá a kedvezmény.
Eszerint nincs választása az utasnak, hogy igénybe vegye a MÁV-Start által kínált a lehetőséget? – érdeklődtünk a Szabó Anett sajtószóvivőjénél, aki elmondta: „Ha az utasnak mindenképpen ezzel a vonattal kell utaznia, akkor ez így van, és ez azért van így, mert van egy olyan helybiztosítási rendszer, amit egyidejűleg kell működtetni az ország egész területén a pénztárakban. Ez a rendszer felel azért, hogy a a pót- és helyjegyeket hogyan adják ki a kollégák bárhol a pénztárakban – egy adott vonalra például ne kerüljön ki többször ugyanaz a helyjegy. A rendszer működésének következtében viszont csak olyan módon lehetett ezt a kedvezményt illetve engedményt beállítani, hogy konkrét időponttól konkrét időpontig tartson. A kezdő időponthoz pedig a vonat végállomásról történő elindulását határoztuk meg. Egy óriási rendszerről beszélünk, melynek azonban vannak ilyen korlátai. Tehát a legjobb szándékkal is csak egy ármódosítást és egy időintervallumot lehet beállítani, másképpen például szakaszokra, állomásokra szűkítve nem tudja ezt a kedvezményt kezelni a rendszer.”
Attól, hogy egy járat 11 óra előtt indult, nem történhet meg vele, hogy esetleg meghibásodik a klímája, vagy a hőség miatt nem tudja tartani a menetidőt? – vetettük fel. A válaszból kiderült, hogy ez előfordulhat, elő is fordul olykor. Ahogyan az is megtörtént, hogy a hőség miatt felsővezeték-szakadás vagy pályadeformálódás következett be.
„Mi abból indultunk ki, hogyha van két vonat, és valakinek számít ez az árkülönbség (a pótjegy 220–400 forint, a pót- és helyjegy 360 és 540 forint), akkor legyen lehetősége a klímás kocsikkal közlekedő vonatokat választani. Egyébként ha meghibásodik akár ebben az időszakban, akár máskor a klíma, akkor lehetősége van az utasoknak visszaigényelni a komfort díjat, ami ennek a pót- és helyjegynek a fennmaradó része (a 140 forint csak a helybiztosításért felelős rész). Ettől az ügyintézéstől szerettük volna megkímélni az utasokat és magunkat is” – nyilatkozta a sajtószóvivő, aki azt is elmondta: ennek a kedvezményrendszernek a kialakítása egy önálló, saját üzletpolitikai döntés volt, erre az engedményre senki nem kötelezte a MÁV-ot, mindössze szerettek volna kedvezni az utasoknak, ami tetszett is sokaknak.
Az utasok egy része ennek ellenére mégis azt érezheti: hiába engedte el a hőség miatt az IC pótjegyek árát a MÁV, a hűsítő kedvezményből ők nem részesülhettek. Budapesttől túl messze kezdték meg utazásukat, s mert nem engedhették meg maguknak azt sem, hogy később szálljanak vonatra – olyanra, ami 11 után indult el a kezdőállomástól – hiába esett e csúcsidőre indulásuk és érkezésük is, nem vonatkozott ráuk ez a kedvezmény.
Ráadásul sok utas csak a jegypénztárban szembesül azzal, hogy pótjegyet kell vásárolnia, hisz a MÁV egyetlen közleményében sem szólt arról, hogy a kedvezmény csak azokra az IC-kre vonatkozik, melyek 11 óra után kezdték meg az útjukat.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)