Ismét fellendülhet a benzinturizmus
Szerző: Katona Zoltán | katona.zoltan@dtv.hu Közzétéve: 2010.12.15. 18:17 | Frissítve: 2010.12.15. 18:17
Újabb történelmi csúcsot ért el az üzemanyag ára. A benzin és a gázolaj is 50 forinttal drágult év eleje óta. Az élelmiszeráraknál érezhetjük ezt leginkább. Közben virágzik a benzinturizmus. A szomszédos országokban már 40-50 forinttal olcsóbban lehet tankolni.
- Mára is lett volna munka, fuvar, de olyan alacsony fuvardíjat kínálnak, hogy nem éri meg az autóval elmenni fuvarba – egyre többször mondja le a munkát le a vállalkozó. Az emelkedő üzemanyagárakkal már sokszor nem tud nyereségesen szállítani.
- Nem lehet tudni, hogy mire számítson az ember, előbb utóbb a fuvardíjaknak is emelkedniük kell, mert nem lesz fuvarozó, aki ilyen áron szállít – panaszolja Prostyák Tamás szállítmányozási vezető.
A taxis diszpécserközpontba gyakran jönnek a hívások. Azt mondják: még nem érvényesítették az árakban az áremeléseket, így nem csökkent a forgalom sem.
- Társaságunk, a benzinár emelés ellenére sem tervez tarifaemelést, nem fogjuk az utasokra áthárítani a drágulást – mondta el Papp Andrea marketing vezető.
Az élelmiszer üzletek azonban nincsenek ilyen könnyű helyzetben. Minden terméket érint az üzemanyagár-emelés.
- Első körben az alapvető élelmiszereket sorolnám, a tejtermékek, a liszt, cukor, zsiradékok ezek a fő termékek, amik igen nagy mértékben drágultak az elmúlt hetekben – hallhattuk Újpál Endre tulajdonos, boltvezetőt.
A közgazdász szerint a benzin és a gázolaj folyamatos drágulása mindenre kihat.
- A benzin manapság már nem egy luxuscikk, hanem egy olyan fogyasztási cikk, amit nagyon sokan megvesznek – aki teheti külföldön. Jelenleg minden szomszédos országban olcsóbb a tankolás. A szakértő szerint a folyamatos drágítás az állami adóbevételeket növelné, de csak a benzinturizmust erősíti.
- Nálunk komoly oka van annak, hogy a benzin árat emelni kellett, hiszen az adóstruktúrát változtatták, és a kieső bevételeket az államnak valahonnan pótolnia kell, az más dolog, hogy az egyik oldalon azt gondolják, hogy pótolják, a másik oldalon viszont, ha nem itthon veszik meg akkor az kiesést jelent – magyarázza Láng Eszter, a Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Karának tanszékvezetője.
Becslések szerint egyre többen döntenek a külföldi tankolás mellett. Ukrajnában 40-50, Romániában pedig átlagosan 30 forintot lehet spórolni egy liter üzemanyagon.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)