Célkeresztben a motorosok
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2010.05.06. 14:22 | Frissítve: 2010.05.06. 14:22
A kétkerekűek fokozott ellenőrzését rendelt el az országos rendőrfőkapitány, a balesetek megelőzése érdekében. Két hétvégén: május 7-től 9-ig, valamint május 28-a és 30-a között figyelik a rendőrök a járműveket. A motorral és kerékpárral utazók baleseti kockázata ugyanis átlag feletti egész Európában.
A motorkerékpárosokat nem védik azok passzív biztonsági megoldások, (karosszéria, energiaelnyelő zónák, biztonsági öv, légzsákok) amelyek a gépkocsival közlekedőket, így közlekedési baleseteknél közvetlenül testüket érik a fizikai behatások. Európában egy motorkerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor(!) nagyobb, mint egy személygépkocsi vezetőnek.
Napjainkban a motorkerékpáros közlekedés Európában és Magyarországon egyaránt a reneszánszát éli. A motorkerékpározás élménye, valamint a gyorsabb közlekedés egyértelműen csábító a forgalomban résztvevőkre. Ebből és a baleseti kockázati okokból adódóan kedvezőtlen tendencia tapasztalható a motorkerékpárosok közlekedésében nemzetközi és hazai viszonylatban egyaránt.
A motorkerékpáros balesetek számszerű növekedésének több oka is van, de a legfőbb okot az emberi tényezőben, a jogkövető járművezetői magatartás hiányosságaiban kell keresni. A fentiek alapján mind az uniónak, mind pedig az egyes tagállamoknak igen jelentős és hatékony lépéseket kell tenni a motorkerékpáros közúti tragédiák visszaszorítása érdekében.
A legfrissebb európai uniós adatok ismeretében a jelenlegi 27-ből 13 tagállam területén az elmúlt évtizedben nőtt a motorkerékpáros halálos áldozatok száma, szemben azzal a kedvező trenddel, amely az uniós közlekedésbiztonságot az elmúlt években általánosan jellemezték.
Hazánkban a motorkerékpáros közlekedés biztonsága az elmúlt időszakban ugyancsak kedvezőtlen képet mutat. A Központi Statisztikai Hivatal hivatalos adatai szerint 2009. december 31-én összesen 141 956 db volt a Magyarországon forgalomba helyezett motorkerékpárok száma, a járművek átlagéletkora pedig 15,4 év.
Az ezredforduló óta a motorkerékpárok száma mintegy 55,6 %-kal növekedett. Míg 2001-ben – közlekedéspolitikai koncepciók bázisévében – 495 motorkerékpáros okozott személysérüléses közúti balesetet, addig 2009-ben már 741. Az elsődleges statisztikai adatok birtokában megállapítható, hogy a motorkerékpárosok által okozott balesetek növekedésének mértéke mintegy 49,6 %-os.
A halálos áldozatok számában is jelentős, egész pontosan 46,8 %-os növekedés mutatható ki, mert a 2001. évi 47-ről 2009-ben 69-re nőtt ezen tragédiák száma. Az elsődleges statisztikai adatok szerint 2010. január 1-től április 26-ig 8 motorkerékpáros és 3 segédmotoros kerékpáros vesztette életét a közutakon.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)