Bogarak és virágok az autógyár útjában
Szerző: Index.hu/Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2011.07.13. 09:20 | Frissítve: 2011.07.13. 09:20
Debrecen – Egy hónapja van előzetes letartóztatásban a győri autógyár bővítése ellen tiltakozó debreceni környezetvédő.
Egy hónapja előzetesben ül a vesztegetéssel vádolt Zsák Ferenc környezetvédő, aki az Audinak és a HM-nek is közös ellenfele - írja az Index. A Tiszántúli Természetvédők Társulata nevű debreceni szervezet (TTT) vezetőjének ügye kapcsán tizenöt zöldszervezet most közösen tiltakozik, és kérik, hogy szabadlábon védekezhessen.
Zsák sztorija dióhéjban: a TTT elnöke egy bogár és egy virág, illetve száz más ritka faj veszélybe került élőhelye miatt a győri Audi-gyár bővítése ellen tiltakozók közé állt. A cég nem sokkal később vesztegetés miatt feljelentette, és a férfit azóta, pár hét megszakítással, előzetesben tartják.
Április végén a TTT képviselői kétezer oldalas oldalas dokumentumot adtak be a győri székhelyű észak-dunántúli környezetvédelmi hatósághoz, amely meghozta az elsőfokú határozatot. Zsák Ferenc Tibor, a természetvédő társulat elnöke az MTI-nek akkor elmondta: kérelmezik a határozat megsemmisítését, a végrehajtás felfüggesztését és előzetes döntéshozatalt kérnek az ügyben eljáró bíróságtól.
Az Audi azt ígérte, hogy máshová költözteti a bogarakat és virágokat, amit a környezetvédők egy közmeghallgatáson arra hivatkozva utasítottak el, hogy a Fertő-Hanság Nemzeti Park egy tanulmánya 16 százalékosra becsülte egy ilyen áttelepítés alanyainak túlélési arányát.
Zsák közben már a Honvédelmi Minisztériumnál is kihúzta a gyufát, ugyanis feljelentést tett ellenük az Európai Csalás Elleni Hivatalnál (OLAF), arra hivatkozva, hogy a HM annak ellenére felvett EU-pénzeket a lőtér élővilágának konzerválására, hogy közben Magyarország az Európai Bizottságnál kérte, átadhassa az Audinak a védett területet. Az Audi pedig egyszer csak jogtalan előny kérésére való hivatkozással feljelentette Zsákot. Hogy pontosan miért is?
A sztori ezen a ponton egyelőre eléggé zavaros, de internetes- és újságcikkekből, illetve a TTT nyilatkozatából az szűrhető le, hogy mivel az Audi a területen időközben már elkezdte a munkálatokat, a TTT nevében tárgyaló Zsák kompenzációképpen más természetvédelmileg érzékeny területek fejlesztését kérte a német gyártól, amit a befektető vesztegetési kísérletként értelmezett.
Vida Viktor, a Védegylet munkatársa az Indexnek elmondta, ők sem tudják, hogy milyen és mekkora összegű vesztegetéssel vádolják Zsák Ferencet, akit 2011. május 30-án vette őrizetbe a Nemzeti Nyomozó Iroda. Ekkor még úgy tűnt, nem sokáig, hiszen a városi bíróság a gyanúsított előzetes letartóztatását nem látta indokoltnak, így másnap Zsák Ferencet szabadlábra helyezte.
Az ügyészség azonban fontosnak tartotta a környezetvédő letartóztatását, így fellebbezett, aminek a megyei bíróság június 16-án helyt is adott, azonban július 7-én Orbán miniszterelnök és Stadler igazgatósági elnök jelenlétében lerakták az új üzem alapkövét.
A beruházás eredményeként 2013-tól évente több mint 125 ezer gépkocsit gyártanak az Audi magyarországi telephelyén, az Audi Hungaria Motor Kft.-ben. A beruházás a helyi adóbevételek megduplázódásával és 1800 új munkahely teremtésével jár. Ez közvetve (a beszállítók és a kereskedelem, szolgáltatások élénkülése révén) 15 ezer állást jelent, valamint a Széchenyi Egyetem további fejlesztését, mellyel az intézmény regionális vezető szerepre tehet szert a járműipari kutatás- fejlesztésben.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)