A pénzünkért jogokat is veszünk
Szerző: Valentinyi Tímea | valentinyi.timea@dtv.hu Közzétéve: 2011.01.09. 13:00 | Frissítve: 2011.01.09. 13:00
Ki kell-e cserélnie a boltosnak egy nadrágot, ha nekünk nem tetszik a színe? Mi történik, ha a meghibásodott termék nem javítható? Mi a teendő, ha használhatatlan bóvlit kapunk az internetes áruháztól? Fogyasztóvédelmi kisokos a Dehir.hu-tól.
A karácsony előtti hetekben minden évben megnő a forgalom a bevásárlóközpontokban és a város üzleteiben. Nemcsak ruhát és műszaki cikkeket veszünk, más használati tárgyból is sok fogy. Előfordul azonban, hogy nem vesszük észre időben, hogy a termék hibás, vagy később eszmélünk rá, hogy nem a megfelelő színt vagy méretet választottuk.
Ha a terméknek csak a színe vagy mérete nem stimmel, a boltban nem kötelesek kicserélni, és a levásárlást sem kell megengednie az eladóknak. A legtöbb üzlet saját döntése alapján, méltányosságból cseréli ki a terméket, vagy adja vissza annak árát. Ha azonban a vevőnek minőségi kifogása van, a boltnak 3 napon belül ki kell cserélnie a kötelező jótállás alá eső terméket - tudtuk meg Hajnal Zsolttól, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének elnökétől.
Az üzletekben azonban általában a javíttatást részesítik előnyben. A 10 kiló feletti termékeket a használat helyén javítják, ha ez nem lehetséges, a bolt fizeti az elszállítás költségeit. A helyreállításnak nincs jogszabályban meghatározott időkorlátja, az eladónak azonban törekednie kell arra, hogy legfeljebb 15 napon belül elvégezze. Hajnal Zsolt hozzátette, ha a termék 30 napon túl sem hozható rendbe, az előírás alapján a boltnak muszáj kicserélnie a terméket. Ha nincs ugyanolyan áru, akkor a vevő a termék teljes árát levásárolhatja.
A reklamációhoz szükségünk van - normál szavatosság estén - a vásárlást igazoló nyugtára vagy blokkra, vagy a jótállási jegyre. A hiba bejelentésekor egy jegyzőkönyvet vesznek fel. Ebből egy példány a vevőnek jár, emellett érdemes figyelni, hogy a jótállási jegybe is kerüljön pecsét, hiszen így meghosszabbodik a jótállás. Ha pedig javításra hagyjuk ott a vásárolt terméket, az üzletben vagy a szervizben átvételi elismervényt kell adniuk.
A vásárló választhat, hogy az árusítóhoz vagy közvetlenül szervizbe viszi-e az elromlott, hibás terméket. A szakember azt tanácsolja, célszerű közvetlenül a szervizhez vinni a műszaki cikkeket, hiszen így valószínűleg hamarabb visszakapjuk.
A vásárolt termékre legfeljebb 2 évig él a szavatosság. Tartós használati cikkek esetében ez 3 év. Ez azt jelenti, hogy ennyi időnk van arra, hogy a meghibásodott terméket megjavíttassuk vagy kicseréltessük az üzletben. Ha a vásárlástól számított első 6 hónapban romlik el a termék, akkor a jogszabály szerint azt kell feltételeznünk, hogy az áru már a megvásárlásakor rossz volt, ezért az eladó cégnek ki kell javíttatni a hibát. Amennyiben ez nem lehetséges, vissza kell fizetnie a termék árát. Ilyen esetekben azonban előfordul, hogy a boltban úgy látják, hogy a termék meghibásodása nem gyártáskor keletkezett, hanem a vásárló szándékosan tette tönkre. Ilyenkor a Békéltető Testület dönt a vitás kérdésben, szakmai szempontok alapján.
Manapság egyre többen vásárolnak internetes webáruházakban is. Mielőtt azonban a virtuális kosárba tennénk a terméket, érdemes felmérni, honnan rendelünk. A megbízható webáruházak oldalán megtalálható minden olyan adat, ami biztosít minket arról, kitől is rendelünk (például cégnév, cégbírósági bejegyzés, székhely, van-e ügyfélszolgálat, adószám). Ha megérkezik az áru, de hibát észlelünk rajta, 8 napon belül visszaküldhetjük. Ekkor a termék árát ugyan visszakapjuk, de a szállítási költséget nekünk kell fizetni.
A fogyasztóvédelemmel kapcsolatos bővebb információ a www.fome.hu és a www.fogyasztovedok.hu oldalon található.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)