Már a Trabant is veterán rendszámot viselt Debrecenben – fotókkal
Szerző: ApócA | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.06.29. 11:00 | Frissítve: 2019.06.29. 11:00
Debrecen – A börze látványosságairól néhány hónapra le kell mondanunk, ám az öreg járgányok szerelmeseit mégsem hagyjuk böngészni való nélkül.
Döbbenetesen gyönyörű volt az a Buick LeSabre Two-Door Hardtop, ami a Debreceni Old Timer Club által rendezett legutóbbi, nyári debreceni veteránalkatrész-börze kiállítási részén fogadta az érdeklődőket. Természetesen – mint mindig – számtalan egyéb látnivaló volt most is.
A Buick LeSabre 1959-1960-as első generációjából való, külső megjelenéséből ítélve minden bizonnyal 1960-as, csodálatos kétajtós példány kifogástalan állapotban van. Ezt a modellt hajdanán 6, 6,6 és 7 literes, V8-as motorokkal szerelték. Bár ez ugyan teljességgel ízlés kérdése, de az 1959 és 2005 között gyártott, összesen nyolc generációt megélt modellnek minden bizonnyal ez volt a legszebb esztétikailag legkiforrottabb nemzedéke – valódi iparművészeti remek.
A szintén a kiállítási részen pompázó Mercedes-Benz 190SL-ről azt tudatta büszke tulajdonosa, hogy ezt a kétszemélyes sportkocsi-típust 1954 februárjában mutatták be New Yorkban, s 1963-ig összesen 25881 darab készült belőle. 1897 köbcentiméteres, 105 lóerős motorjával 170 kilométer/órás csúcssebességre volt képes. A börzén látható példány az Egyesült Államokból került vissza, s 2002-ben teljes mértékben restaurálták. Mindehhez azt tehetjük még hozzá, hogy ezt a kabriót kifejezetten amerikai piacra, a Mercedes ottani vezérképviseletének kérésére tervezték.
Érdekes módon – mintha márkatalálkozó lett volna - az SL-sorozat egy másik, későbbi, német rendszámú példánya is látható volt a sokadalomban. A 250SL-t 1966 vége és 1968 eleje között – tehát mindössze bő egy évig – gyártották. 5196 darab készült belőle, melyeknek egyharmada az Egyesült Államokban talált gazdára. A 4 sebességes automata váltós változat mellett 4 és 5 sebességes kézi váltósok is voltak. 2,5 literes, 150 lóerős motorokkal szerelték őket.
A veterános eseményeken a régi szocialista autók közül szép számmal lehet látni még mindig használatban lévő, A-, B-, C-s rendszámú Trabantokat, Zsigulikat, Ladákat, de Volgát annál kevesebbet. Ez nem csoda, hiszen egykor a Volga nem „népautónak”, hanem afféle hivatali és közületi „luxusautónak” számított, bár a rendszerváltozás környékén a kiselejtezettek közül sok került magántulajdonba is. Igaz, fenntartásuk – többek közt „szomjasságuk” miatt – nem volt olcsó. A börzén most egy E-s rendszámú, valószínűleg nem véletlenül gázos meghajtásúvá átalakított GAZ-24-12-es kombi Volgát láthattunk, amely minden bizonnyal az 1987 és 1992 közötti időszakban készült.
A régi keleti autókhoz kapcsolódóan mégis talán az a pillanat volt most számunkra a legemlékezetesebb, aminek véletlenül szemtanúi lehettünk, mikor is egy veterán rendszámos Trabant 601 S (igen, már ilyen is van!) mellett egy C-s rendszámú Dacia 1300-as haladt el.
Ami pedig a robogókat és a motorkerékpárokat illeti: szép számmal voltak most is zömmel „pajtaállapotú” Babetták, Simsonok, Verhovinák, de akadtak nagyon szépen felújítottak is. Az utóbbi időben a kiállítási területen kívül nem volt jellemző a börzén Pannóniák és Danuviák felbukkanása, most viszont mindkettőből volt látható néhány – Pannóniából több mint fél tucatnyi is, nagyon különböző állapotokban. Az egyik furgon mélye egy D-Csepelt is rejtett, míg egy másikban egy Tatran 125-ös társaságában egy eredeti, OD-s rendszámú Jawa 250-es lapult.
A legemlékezetesebb furcsaságot – számunkra és például – most egy általunk még sosem látott, evolúciós szempontból gyakorlatilag a nálunk Dongó néven ismert 50 köbcentiméteres motorral hajtott, műanyagküllős kerekű kempingbicikli jelentette. A ma quad-okat, pitbike-okat, elektromos rollereket, elektromos kerékpárokat, elektromos robogókat és buggy-kat gyártó olasz LEM Motor állította elő ezt a járművecskét valamikor az 1970-es évek vége, 1980-as évek eleje táján, Bernardi vagy Morini erőforrással. Az üzemanyagtartályt a vázba rejtették, a motor viszont immár nem dörzshajtással mozgatja meg a kereket – mint például a Dongó esetében -, hanem a hátsó kerék felnijének (ráfjának) bal oldalán körbefutó „fogaslécet” hajtja meg egy fogaskerék. A járművecske akár a hónunk alá is csapható, ugyanis a motor fölött a vázon egy fogantyú is van.
A Debreceni Old Timer Club által szervezendő következő veteránalkatrész-börzét és kiállítást a tervek szerint szeptember 22-én rendezik majd meg.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)