Sörösdoboz-nyitófülek és csokipapírok: különleges fényhatásokat láthatunk Debrecenben
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.08.13. 10:35 | Frissítve: 2018.08.13. 10:35
Debrecen - Let it be (Hadd legyen) – ezzel a fényinstallációba foglalt felszólítással indítja útjára a látogatót Benczúr Emese első debreceni kiállítása.
Let it be (Hadd legyen) – ezzel a fényinstallációba foglalt felszólítással indítja útjára a látogatót Benczúr Emese első debreceni kiállítása, amely a 2010-es évek munkáiból ad egy látványos, a ragyogás kétértelműségét középpontba helyező válogatást, ráirányítva a figyelmet az alkotó, a befogadó és a mű közti dinamikára, illetve a státuszukat meghatározó társadalmi valóság néhány megkerülhetetlen jelenségére.
A Dolce Vita című alkotást is láthatjuk
A Munkácsy Mihály-díjas művész már a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakos hallgatójaként lemondott a szakma hagyományos eszköztáráról, ezzel azokhoz csatlakozott, akik –az információrobbanás következtében, s talán a mű és a befogadó közti közvetlenebb kommunikáció reményében – felhagytak a monomediális szemléletű táblaképkészítéssel.
Benczúr Emese munkáinak középpontjába az eleinte egyes szám első személyben megfogalmazott, többnyire címként is funkcionáló, ismétlődő feliratok kerültek. A kézműves technikákkal létrehívott, saját meghaladottságukkal számoló, de mégiscsak a tömeggyártás ellen tüntető művek korszakát aztán a kilencvenes évek végétől egy szöveghasználat és technikai tekintetében is kísérletezőbb időszak váltotta fel.
A Modemes kiállítást a fényhatások szervezik. Az érintésünkre csillogva hullámzó függöny, a világító elemekből összeszerelt fényinstallációk, fémes felületű táblaképek – figurativitás nélkül is – a sztárkultuszt és a ragyogáskényszernek alárendelt közösségi oldalak esztétikáját idézik meg. A feliratok sokszor megszólítással helyezik központba a látogatót, máskor egy-egy aforizmát idéznek fel – a befogadón áll, hogy didakszist vagy iróniát olvas-e ki a szavakból.
A fülbevalók, kínai villogók, újrahasznosított sörösdoboz-nyitófülek és csokipapírok felhasználásával készült munkák
bizonyos tekintetben az artepovera (szegényes művészet) hagyományához kapcsolódnak, de annak jellegzetes antiesztétikáján épp a tömegtermelt tárgyak maradandóságot sugárzó felületeivel mutatnak túl egyértelműen.
Amit Benczúr Emese a korai munkáin az ismétléssel, azt az újabbak esetén fényhatással éri el, nyomatékosítva a szöveg és a technikai hordozó kölcsönhatásában létesülő, szerteágazó értelemlehetőségeket. Hiszen a fény nemcsak a ragyogás kultúrájára utal, eleve ez az anyagtalannak tűnő jelenség világítja meg a tárgyi dolgokat, ezzel lenni hagyja őket a számunkra, ráadásul az egyik legalapvetőbb szakrális szimbólum is, így hangsúlyos szerepe zavarba ejtő sokértelműséget kölcsönöz a kiállításnak.
A kiállítást Tatai Erzsébet művészettörténész nyitja meg augusztus 17-én, pénteken 18 órától.
A tárlat kurátora Áfra János. A kiállítás október 28-ig látogatható a Modemben.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)