Ezekért a dél-koreai élősködőkért biztos izgulni fogunk a moziban
Szerző: Orosz Ferenc | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.12.07. 12:25 | Frissítve: 2019.12.08. 19:04
Debrecen - Pontos kor- és társadalomrajz a dél-koreai film, amely nem mellesleg ritka szórakoztató is. Kritika.
Ahogyan az év végéhez közeledünk, egyre több helyen kezdenek megjelenni az évtized legjobb filmjeit felsorakoztató listák. Az ezeket összeválogató magazinok igyekeznek a lehető legátfogóbb csokrot összegyűjteni, mely egy igazán hiteles keresztmetszetet ad az elmúlt tíz évről. Ha végigfutjuk ezeket a felsorolásokat, akkor többségükben ott fog szerepelni Bong Joon-ho legújabb alkotása, az Élősködők, és nem véletlenül.
A dél-koreai rendező rövid, hollywood-i szünete után hazaköltözött, hogy filmjével tulajdonképpen egy olyan tematikus és műfaji összefoglalást készítsen, mely szinte letarolta a kritikusokat, és azon nyomban mindenki új kedvence lett.
Nem meglepő az alkotás dicsőítése, hiszen az magasan kiemelkedik a mezőnyből, pedig temérdek kiváló darabot láthattunk az elmúlt időben. Az Élősködők azonban ennél sokkal több: tökéletes műfaji koktél, zavarba ejtően pontos kor- és társadalomrajz és egy elképesztően intelligens filmművészeti alkotás. Nem mellesleg pedig piszok szórakoztató.
Az alkalmi munkákon tengődő Ki-taek család a társadalmi ranglétra legalján helyezkedik el. Egy pincelakásban tengetik az életüket, ahol arra kényszerülnek nap mint nap, hogy a szomszédjaik wi-fijén élősködjenek, és elviseljék a részeg járókelőket, akik folyamatosan nyilvános WC-nek tekintik ablakukat. Minden megváltozni látszik, amikor egyikük egy kiváló, oktatói állást talál a gazdag Park családnál. Ki-taekék lassacskán kitúrják a már meglévő alkalmazottakat, hogy Parkék tudta nélkül teljesen beszivárogjanak az életükbe. Azonban ekkor még nem számítanak arra, hogy egy incidens milyen irányba tereli a sorsukat...
Nehéz megmondani, hogy Bong milyen műfajban operál, már ha egyáltalán kiemelhetünk egy olyan zsánert, aminél ő megállapodik.
Filmjei szerteágazó, sokszínű, mégis működőképes alkotások. Ha kedvem támad egy Bong-alkotás újranézésére, akkor egy meghatározott, mégis átfogó érzést keresek: a tragédia, a dél-koreai mindennapok egyszerre mitikus, mégis emberi ábrázolása érthető, átélhető és humoros módon. A rendező igazából egész karrierjét ennek a keveréknek a tökéletesítésére alapozta.
Úgy tűnik, most megérkezett, hiszen soha sehol nem csinálta még ezt olyan precizitással és magabiztossággal, mint jelen esetben. Az Élősködők társadalmi szatíraként indul, majd átcsap komédiába, hogy végül egy idegtépően feszes kitérő után a thriller (és kicsit a horror) műfajába is belekóstoljon, s szociális drámaként érjen véget.
Mindezt teljesen észrevétlenül: a váltások sohasem zavaróak, a sok műfaj békésen megfér egymás mellett, sőt, kiegészítik egymást.
A film történetéből bűn lenne bármit is érdemben felfedezni, olyan csodás meglepetésekkel és fordulatokkal szórta azt tele Bong.
Az Élősködők rendkívül specifikus, mindazonáltal magával ragadóan univerzális. Jöjjünk bármilyen országból, akármilyen műfaji preferenciával, egy dolog biztos: a mozit élvezni fogjuk, és együttérzünk majd a karakterekkel. A Dél-Koreában dúló szociális egyenlőtlenségekről filmet készíteni nem újkeletű dolog. A koreai filmgyártásnak egyik legfontosabb témája ez, mely valamilyen szinten minden alkotó filmjébe beszivárog.
Elég csak a valamivel radikálisabb Park Chan-wook filmjeire tekinteni, de maga Bong is tulajdonképpen erre építette fel a karrierjét.
Azonban soha egy alkotás sem tette még ezt ennyire átélhetően, emberségesen és kijózanítóan. A rendező összefoglalja mindazokat a gondolatokat, amik felmerültek a koreai film és társadalom elmúlt pár évtizedében, és egy kiáltványként tulajdonképpen elénk tárja azt. Így a befejezéskor a döntés a nézőre marad: nekünk kell megítélni, hogy a ranglétra melyik fokán állunk, és mennyire tudjuk elfogadni a fennálló helyzetet.
És sajnos Bong nincs jó véleménnyel, sőt, talán még sohasem volt ennyire kiábrándult. Úgy, ahogyan kedvenc színésze, az itt is feltűnő Song Kang-ho, ő is fokozatosan veszítette el a reményt. Az elképesztően tehetséges és ezerarcú színész majdnem húsz évvel korábban még egy optimistább karaktert alakított A halál jelében, aki bízott egy sorozatgyilkos megtalálásában. Még a 2006-os A gazdatestben is teljes erejével azon küzdött, hogy megmentse a szöuli szörnyeteg által elrabolt, tizenéves lányát. Az Élősködőkben azonban az események túljárnak az eszén, és arra jut: szörnyek és gyilkosok ide, vagy oda, az osztályok közötti szakadék az, ami legyőzhetetlen.
Persze Bong egy másodpercre sem felejt el szórakoztatni, és úgy keresztülvinni az üzenetét, hogy az mindenki számára elérhető legyen. Itt nem egy lassú művészdrámáról van szó.
A film folyamatosan pörög, vonatként száguldva a sokkoló végkifejletig. A fordulatok és izgalmak mellett pedig rengeteg poén is akad:
a jelenet, mikor az újonc színész, Choi Woo-sik által alakított Ki-woo tanítja az édesapját színészkedni, akit a legenda, Song Kang-ho kelt életre, különösen nagy kedvenc.
Nem, nem tökéletes film az Élősködők. A játékidő felénél akad egy-két cselekménybeli ellentmondás, melyet akár még hibának is felróhatunk. De ilyen apró botlásokat muszáj megbocsátani, hiszen Bong olyan profizmussal száguldott át a rajtvonalon, hogy az azóta is ámulatban tartja a kritikusokat és a nagyközönséget. A rendező olyan szinten tisztában van saját képességeivel, és olyan embertelen odafigyeléssel szövi a történetét, hogy úgy érezzük, valamiféle varázslat részesei vagyunk. Annyi minden mehetett volna félre, ennek nem lenne szabad működnie. És mégis működik.
A filmet szerzőnk az Apolló moziban látta. Apolló mozi, Miklós u. 1. Tel.: +36 (52) 417-847, e-mail: info@fonixinfo.hu. A pénztár nyitva hétfőtől vasárnapig: 12.45–20.45 óra. Jegyek: 2D normál – 990 Ft, 2D gyermek/diák – 890 Ft, 2D csoportos (20 fő felett) – 790 Ft, 3D normál: 1220 Ft, 3D gyermek/diák – 1120 Ft, 3D csoportos (20 fő felett) – 1020 Ft.
Kapcsolódó cikkek:Cím | dátum |
---|---|
Egy esős nap New Yorkban romantikával és Woody Allennel | 2019.11.30 |
Scorsese újfent megmutatja, hogy semmit sem veszített korábbi energiájából | 2019.11.24 |
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)