Szilágyi Gábor: a Hortobágy egy márka, amit tudni kell eladni
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2013.05.01. 10:02 | Frissítve: 2013.05.01. 16:52
Debrecen – Sorra végzik a fejlesztéseket a Hortobágyon, a nemzeti park igazgatója szerint a kis projektekben igazi nagyhatalomnak számítanak.
Alapításának negyvenedik évfordulóját ünnepli idén a Hortobágyi Nemzeti Park. A jubileumi évet még jelentősebbé teszi, hogy 14 ezer hektár került át a földalaptól Magyarország legnagyobb nemzeti parkjához.
Szilágyi Gábor igazgató a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában elmondta, óriási felelősség egy ekkora nemzeti kincset úgy kell kezelni, hogy eleget tegyenek a nemzet és a világ elvárásainak is. Ezzel együtt a jelenlegi gazdasági, politikai környezetbe ágyazva kell megőrizni úgy, hogy a következő generációknak is méltó módon át tudják adni ezt az örökséget.
- A múlt, az utóbbi ötven év káros örökségéből már sokat felszámoltunk, 1600 kilométernyi használaton kívüli vizes hálózat volt a parkban, ebből 1100-at már sikerült megszüntetni, s addig csináljuk ezt a munkát, amíg az utolsó ilyen terület el nem tűnik. Fontos eredmény az is, hogy száz kilométernyi légvezetéket a föld alá tettünk – hallhattuk a nemzeti park igazgatóját.
Hozzátette, kihasználják az uniós támogatásokat, 2002 óta hatalmas mennyiségű pályázaton vettek részt, a régióban a kis projektek kategóriájában szinte már nagyhatalomnak számít a Park, hiszen jelenleg harminc projektben érdekeltek, ez összesen 6,7 milliárd forint értékű fejlesztést jelent.
Elsősorban élőhely rehabilitációk történnek a puszta területén, ezen belül elsősorban a vizes élőhelyek fejlesztésével, a természetes vízrendszerek helyreállításával és az állattartási infrastruktúra korszerűsítésével kapcsolatban várhatóak változások. Utóbbira 1,5 milliárd forint áll rendelkezésre, ennyiből újítják fel például az elavult hodályokat, karámokat, gémeskutakat, új gépsorokat szereznek be annak érdekében, hogy művelési munkákat végezhessenek a pusztában. Emellett 2 milliárd forintból komplex turisztikai fejlesztést is végeznek, 12 kilométernyi túraútvonalat alakítanak ki, amit a gyaloglók és a kerékpárosok is használhatnak majd. Változtatni fognak azon is, hogy a Hortobágy folyó fölött már ne csak a Kilenclyukú hídon lehessen átkelni, ezért egy új hidat fognak építeni a vízi színpad mellé.
A Hortobágy szépsége és jelentősége megkérdőjelezhetetlen, ám az utóbbi években egyre kevesebb a látogató a nemzeti parkban. Szilágyi Gábor azt mondja, megváltoztak az igények, de szeretnének ezeknek eleget tenni.
- 2011-ben volt a mélypont. Évente nagyjából 300 ezer ember érkezik a Hortobágyra, de azok, akik jegyet váltottak valamire, például a látogatóközpontba, a múzeumokba, csupán 120 ezren voltak. Tavaly valamivel többen, 145 ezren fizettek be. Nem jó, hogy jelentősen csökkent a külföldi látogatók aránya, viszont többen vannak a magyarok. Mivel szorosan kötődik a cívisvároshoz a Hortobágy, ezért azt szeretnénk, hogy a debreceniek kedvet kapjanak a parkhoz, minden debreceni legalább egyszer az évben elmenjen a Hortobágyra, aztán pedig visszatérjen oda – mondta a nemzeti park igazgatója.
Úgy véli, a külföldi szemében már elmúlt a csikós, gulyás romantika, nem járnak a németekkel megtömött buszok a pusztára, a más országból érkező látogatók inkább maguk akarják felfedezni a parkot, s az igazgatóság ehhez próbálja alakítani a kínálatot.
- A Hortobágy is egy márka, el kell tudni adni. Közös arculatot akarunk kialakítani, minden itteni cég erre alapozza a marketing stratégiáját. Az állami támogatások ebben az évtizedben csökkentek ugyan, viszont bejöttek a pályázatok, a nagy földvagyonból jelentős haszonbérleti bevételünk van. Az igazgatóság nyolcvan százalékban önerőből végzi a természetvédelmi tevékenységet három megyében, és csak húsz százalék az állami támogatás. Rá vagyunk kényszerítve, hogy keressük az új utakat – hallhattuk Szilágyi Gábort.
Dehir - Esti Közelkép 2013-04-30
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)