Almalé és kacsa: sikeres generációváltáson esett át két hajdú-bihari Szabó család
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.06.14. 08:10 | Frissítve: 2019.06.14. 08:13
Debrecen – Kódolt siker, apáról fiúra: a két cég második generációs vezetése a külföldi piacokon is eredményes.
Egy családi vállalkozás életében a generációváltás az egyik legnagyobb kihívás, főleg akkor, ha milliárdos üzletről van szó. Hajdú-Bihar megyében két család – két Szabó család – is van, ahol zökkenőmentesen sikerült az átadás-átvétel – azóta minden megy tovább. Szabó Ákos, a Tranzit csoport vezérigazgatója és Szabó Viktor, a Bold Agro Kft. ügyvezető igazgatója erről is beszélt a Debrecen Televízió Közügy című műsorában.
Szabó Viktor bevezetésképpen cégéről elmondta: a magyar tulajdonú, derecskei székhelyű vállalkozás több mint száz embert foglalkoztat folyamatosan. A Bold Agro Kft. fő profilja a mezőgazdaság, a sertéstenyészés mellett szántóföldi növénytermesztéssel foglalkoznak – a gyümölcsök közül almával és meggyel. Új üzletáguk a gyümölcslé üzem.
- A szívünk csücske a vendéglátás, az Almavirág éttermet is mi üzemeltetjük – tette hozzá az ügyvezető.
Örömteli, hogy a gyümölcslevük a külföldi piacon is megállja a helyét. A Tranzit Csoport pedig újabban az ázsiai piacra igyekszik.
- Felbuzdultak a termelők a sertéspestis láttán Kínában, ahol a második legkedveltebb állat a kacsa – mondta el Szabó Viktor. – A víziszárnyasokat tenyésztők most keresik a lehetőségeket, hogy megszerezhessék a szükséges engedélyeket és elindulhasson az aktív kereskedelem, elsősorban Kínában, de az egész régió szóba jöhet. Erre nekünk jó esélyeink vannak.
- Most kivételesen nem mi kopogtatunk a kínai hatóságoknál, hanem ők sürgetik a kiadásukat, mert hiány van – mutatott rá Szabó Ákos.
A Bold Agro Kft. 2001-ben szállt be a sertéstenyésztésbe egy telep megvásárlásával – ma már az akkori termelés sokszorosát tudják produkálni.
Szabó Viktor azt mondta: a sertéspestissel „együtt lehet élni”, és ha a telepeken megtanulnak ellene védekezni, el lehet kerülni a bajt. Kihasználni viszont lehet a belőle adódó világpiaci hiányt.
A Tranzit Csoport nemrégiben szintet lépett, hiszen közös vállalat formájában szakmai együttműködést kötöttek az egyik legnagyobb európai baromfipiaci szereplőnek számító francia LDC-csoporttal: erre a tranzakcióra a külföldi terjeszkedéshez volt szükség.
- A francia cég tisztában volt vele, hogy a Tranzit Csoport nem eladó, de ők szerettek volna befektetni Közép-Kelet-Európában. Mi megbarátkoztunk ezzel a gondolattal, hiszen már a nemzetközi vállalati kategóriába tartozunk. A menedzsment továbbra is a miénk, semmi nem változik. Ezzel csak nyerhet a magyar baromfiipar – hangsúlyozta idén januárban a céget alapító Szabó Miklós.
Ami az együttműködés jelenlegi állását illeti, Szabó Ákos elmondta, a tavalyi év remekül alakult, „ilyenkor könnyű jóban lenni a társakkal, most nehezebb időszakot élnek, de az együttműködés továbbra is megfelelő, jelenleg három tranzakciót is vizsgálnak, ezekből kettő külföldi”. Ők elsősorban tanácsadóként tekintenek a franciákra.
Mindkét cégvezető egyetért abban, hogy a nyugat-európai szakemberektől van mit tanulni. Szabó Viktor ezzel kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy ők az első külföldi szaktanácsadót 1996-ban alkalmazták, mert nem szégyen tanulni azoktól, akiknek bizonyos területen nagyobb a múltjuk. Szabó Ákos hozzátette: teljesen igaza van annak az idős, már visszavonult kollégának, aki pályája elején arra emlékeztette: soha ne feledd, negyven évnyi tapasztalatot csak negyven év alatt lehet megszerezni.
Mindkét cég átesett a közelmúltban a generációváltáson, Szabó Viktor Szabó Imrétől, Szabó Ákos pedig Szabó Miklóstól vette át a stafétabotot – két életművet kell továbbvinniük.
Szabó Viktor ezzel kapcsolatban elmondta, külső szemlélő számára mindez egyszerűnek tűnik. Ő gyerekkorától fogva ebben élt, hiszen nyaranta alig várta, hogy beleülhessen egy kombájnba, csinálta, amit lehetett, ha kellett, dinnyét is pakolt. Tudatosan készült, és amikor eljött az ideje, az első szakasz a boldogságé volt: „itt a cég, és azt csináljuk, amit szeretnénk”. A második szakaszban jönnek a hétköznapi problémák és a tudat, hogy „nagyon sok olyan embert kell irányítani, akiknek a jövője a mi döntéseinktől függ”.
- Hatalmas felelősséget és hatalmas vagyont kaptam – fogalmazott a Bold Agro vezetője. – Az a küldetésem, hogy ezt átörökítsem, és gyarapítsam a gyerekeimnek, ahogy az apám tette nekem.
- A kihívás kettős, társadalmi és családi – mondta ugyanerről Szabó Ákos. – Egy körülbelül 200 főt alkalmazó cég eredményessége vagy eredménytelensége a családtagokkal együtt legalább ezer ember életét érint. Ami pedig a családit illeti, a „self made man”, aki a saját erejéből, a nulláról épít fel valamit, leginkább magának tartozik elszámolással. Ám a generációváltáskor mi már az ő életművükért is felelősek vagyunk.
A teljes beszélgetés megnézhető itt:
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)