Almaevéssel segíthet a gazdáknak és inthet be Putyinnak
Szerző: MTI/Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.09.17. 10:08 | Frissítve: 2014.09.17. 10:12
Több intézkedéssel segíti a Földművelésügyi Minisztérium (FM) az almafogyasztás népszerűsítését, és a termelők támogatását.
Kurucz Éva kormányszóvivő szerdán Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, a kormány azt szeretné, ha az őszi-téli időszak egyik legfontosabb egészségvédő gyümölcséből sokan és sokat fogyasztanának. Magyarországon az átlagfogyasztás fejenként évi 15 kilogramm, a gyümölcstermesztés 60 százalékát pedig az alma adja.
Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter pedig arról beszélt, hogy több akciót is indítottak az almafogyasztás népszerűsítésére, és a termelőket is többféle támogatással segítik.
A kormány 45 millió forintot biztosít egy kampányra, melynek keretében hat áruházláncban ötven alkalommal kínálják a magyar almát a hazai fogyasztóknak.
Az alma a magyar gyümölcstermesztés egyik legfontosabb ágazata, 2014-ben mintegy 27 600 hektáron 7 500 termelő foglalkozik almatermesztéssel. Az eddigi kedvező időjárásnak köszönhetően idénre mintegy 780-800 ezer tonna rekordtermés volt várható, ami 150-200 ezer tonnával több az átlagosnál. Az időjárásnak köszönhetően egész Európában kedvező a termés, valamint jelentősek a 2013-ból maradt készletek. Ezt tetézi, hogy például Lengyelországban az orosz embargó miatt körülbelül 500 ezer tonna maradt a hűtőházakban. A lengyelek is indítottak kampányt a hazai alma fogyasztására, bár az civil kezdeményezés volt.
Mint ismert, válaszul az EU és az USA kereskedelmi korlátozásaira (amit az ukrajnai konfliktus miatt vezettek be), Oroszország augusztus 7-án embargót vezetett be az EU-ból és az Egyesült Államokból származó mezőgazdasági, illetve élelmiszeripari termékek egy részére.
Az Atradius Hitelbiztosító közben arra figyelmeztet, hogy a jelentős feketegazdaság és a kevés vevő miatt kiszolgáltatott magyar élelmiszeripari cégeknek újabb nehézséget jelent az uniós élelmiszerekre bevezetett orosz embargó, ami miatt az építőiparhoz hasonló lánctartozások is kialakulhatnak a szektorban. Az Atradius szerint közép, illetve hosszú távon az is problémát jelenthet, hogy a korábbi orosz vevők új – elsősorban dél-amerikai – beszállítók után néznek, így a magyar cégek akár teljes piacvesztéssel is szembesülhetnek.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)