A vámosok nem értékelik a turizmust, ha a tankolás az úticél
Szerző: Napi Gazdaság | info@dehir.hu Közzétéve: 2013.03.07. 07:45 | Frissítve: 2013.03.07. 07:45
Budapest - Az egy éve érvényben levő szigorítások a hazai kutakhoz terelik a forgalmat, visszafogják a trükkös behozatalt.
Egy éve lépett életbe a szigorúbb vámszabályozás a határ menti benzinbehozatal esetében. Országosan csökkent az értékesített üzemanyag mennyisége, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében viszont tíz százalékot meghaladóan emelkedett. Vélhetően azért, mert immár "legálisan", a kutaknál kell beszerezni a benzint - tudható meg a Napi Gazdaság csütörtöki cikkéből.
Korábban virágzott az ukrán (délen pedig a szerb) benzinturizmus. Az átalakított, nagyobb tankkal bíró és egyéb trükkökkel használt autók hetente, naponta többször is jöttek-mentek Ukrajnába, majd vissza onnan, jelentős mennyiségű benzint hozva át hivatalosan saját használatra, vagyis vámmentesen.
Az egy éve hatályos szabályozás szerint hetente legfeljebb egyszer fogadható el a kinti látogatás tankolás céljából. Csak akkor maradhat vámmentes a benzin, ha a behozatal alkalmi, az üzemanyagot saját használatra hozzák be, s sem az üzemanyag jellege, sem mennyisége nem utal arra, hogy azt tovább fogják adni. Ha a három feltétel egyike is sérül, a tétel azonnal vámköteles lesz.
A szigorításnak meglett a hatása - írja a Napi Gazdaság. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatása szerint a határátkelők forgalma negyedével, az átlagos várakozási idő 46 százalékkal csökkent azóta. A behozott üzemanyag mennyisége 32 százalékkal csökkent, ám az még beszédesebb, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a legális kutakon egy év alatt 12 százalékkal emelkedett a benzin, s több mint négy százalékkal a dízel értékesítése − havonta 8−16 százalékkal nőtt a benzinértékesítés. Ez annak fényében még jelentősebb, hogy országos szinten csökken az értékesített üzemanyag mennyisége.
Az elmúlt év adataihoz viszonyítva Ukrajnából utasforgalomban 123 ezerrel kevesebb gépjármű lépett be az országba és 10,8 millió literrel kevesebb üzemanyagot hoztak be. Ennek jövedékiadó-terhe meghaladja az 1,2 milliárd forintot, az áfatartalma pedig 979 millió forint. Az intézkedés eredményeként naponta a be nem hozott üzemanyag adótartalma 10,3 millió forintot tesz ki.
Egyértelmű, hogy a szigorúbb intézkedés a kutakra tereli a forgalmat. A szigorítás ugyanakkor nem iktatja ki az összes csalást. Nemcsak apránként, tíz-húsz literenként próbálnak meg üzemanyagot behozni az országba vámmentesen. Tavaly ősszel vasúti munkagépek számára próbált meg egy szlovák cég háromezer liter gázolajat behozni jövedéki adó megfizetése nélkül - adja hírül a Napi Gazdaság cikke.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)