Még csak február van, de már megtaláltuk az év legmelegebb magyar filmjét
Szerző: Magyar Evelin | magyar.evelin@dehir.hu Közzétéve: 2018.02.19. 08:50 | Frissítve: 2018.02.19. 16:18
Debrecen - A Valami Amerika 3 hazavágott mindent, amit az első két rész felépített: ízléstelen, erőltett és egészen visszataszító. Ember legyen a talpán, aki elviseli a moziban. Kritika.
A Valami Amerika egyike azoknak a 2000-es évekbeli filmeknek, amelynek a kópiái a vágóasztalról nem mentek – egy rövid mozis kitérő után – egyből a szeméttelepre. Mert hát pocsék, elrugaszkodott, értelmetlen (például a Sas Tamás összes) filmekkel Dunát lehetett volna rekeszteni az ezredforduló után, alig akad olyan alkotás, amely kultrangra emelkedett volna (mint a Moszkva tér vagy az Üvegtigris).
Amikor bejelentették a folytatást, a legnagyobb kérdés az volt: képesek-e tartani a színvonalat és ügyetlen bájt, amit a magyarok megszerettek a Valami Amerikában még anno, 2001-ben.
A bemutató után persze kiderült, hogy nem. Sőt, egészen a béka feneke alá húzták le, sárral bekenték és még jól meg is pofozták. Szomorú az, hogy 2018-ban képesek olyan forgatókönyvet írni, amelynek a központi eleme az, hogy körmöt reszelő, köcsögöket korongozó tahóknak mutassák be a melegeket. Aztán még elő is veszik a százéves szappanos „poént”, egy olyan triviális szóviccet ötölnek ki, hogy a Bala és a Toni milyen jó ellentétpár, valamint kirúzsozzák és Rezsónak (értik, mert az forró, mekkora poén!) keresztelik a szebb napokat is látott, rágópapírokból kölcsönzött tetkókkal felékesített Nagy Ervint. Nem is kell olyannyira messze menni ezekért a szép napokért, a tavalyi év sikerfilmjében, a Kincsemben végre kitört a jóképű suttyó skatulyájából: most újra visszatolták ide, csak az előbbi jelzőt még ki is vették a repertoárból.
Emberi ésszel nem lehet felfogni, hogy tudta így megerőszakolni önmagát az amúgy tehetséges színész egy ilyen visszataszító szereppel.
A folytatásban újra itt van mindenki, aki „számít”: Alex harmadjára is átveri a lúzer tesókat, Timi értelmi képességei mit sem fejlődtek, de legalább vloggerként ebből hasznot tud húzni, Eszter pedig negyvenes évei derekán végre várandós. Ehhez jön még egy sor további őrült alak: Bala meg a bandája, Toni és csatlósai, valamint Rezsó és rabtársai. A sztori nem nagy eresztés: valaki ellop egy nagyon értékes bélyeget (igen, bélyeget), mindenki ezt keresi. Antihőseink börtönbe kerülnek, és a film nagy részét ott is töltik. Mindenki legnagyobb sajnálatára a raboskodás ideje alatt az igazgató kitalálja, hogy a fiúk rendezzék meg újra az East West című musicalt: rendőrökkel, prostikkal és vasaló anyukákkal egy olyan helyen, ahol nincsenek is nők. Az ok teljesen érthetetlen, ráadásul a bemutatóra egy sor jól öltözött fiatal jön el, mintha a Thália Színház legújabb gyöngyszemét készülnének megtekinteni.
Az egész már annyira abszurd, hogy egy felnagyított karikatúrának is elmenne,
az önirónia előtűnéséhez viszont túlzottan komolyan veszi magát ez az esztrádműsornak is gyatra alkotás.
Hosszasan lehetne sorolni, hogy miért károsak az ilyen sztereotip, egysíkú vígjátékok, amelyben a melegek csak nyafogó, kisminkelt kislányok lehetnek, a szőke, bögyös csaj pedig a buta liba, aki nem tudja, hogy két fehér embernek rendszerint nem születik félvér gyermeke. Még ennél is idegesítőbb az, hogy a Pokorny Lia által megformált ügyvédnő két nap ismertség után úgy hentereg a terhes Eszterrel a szőnyegen, mintha száz éve barátnők lennének, vagy legalább egy amcsi tinisorozat egyik epizódjából importálták volna. Scherer Péter hozza a tőle megszokott béna, ám hódítani szándékozó pöttöm szerepét, egészen viccesen. Kovács Lehel is szórakoztató a rögtönzött szülőszobai kísérőként.
Távol álljon tőlem az, hogy bárkit kipécézzek a moziteremben, de ezen a filmen azok a nézők nevettek (egyfolytában), akik minden jelenetet fennhangon kommentáltak pluszban. Igaz, hogy felbukkant egy-két szórakoztató gondolat, beszólás is, de az, hogy valaki videóra veszi azt, hogy unottan olvasgat, miközben a partnere hátulról csinálja, és ezt közzé is teszi a neten, az egyik leggázabb jelenet, amit ember el tud képzelni.
A film egyetlen erőssége talán a díszletkivitelezés (ha már más nem): ebben a filmben nem úgy tűnik, mintha a párok egy Ikea katalógusban laknának, és a börtön ótvar lepusztultsága is elég jól kiütközik. Kár volt ilyen pocsékul zárni egy olyan trilógiát, ami elég sikeresen indult: a folytatás még attól is rosszabb, mint azt az előzetesek alapján el tudtuk képzelni.
A filmet szerzőnk az Apolló moziban látta. Apolló mozi, Miklós u. 1. el.: +36 (52) 417-847, e-mail: info@fonixinfo.hu. A pénztár nyitva hétfőtől vasárnapig: 12.45–20.45 óra. Jegyek: 2D normál – 900 Ft, 2D gyermek/diák – 800 Ft, 2D csoportos (20 fő felett) – 700 Ft, 3D normál: 1130 Ft, 3D gyermek/diák – 1030 Ft, 3D csoportos (20 fő felett) – 930 Ft.
Kapcsolódó cikkek:Cím | dátum |
---|---|
Három óriásplakátról tudhatjuk meg, mennyit ér az emberi élet | 2018.02.10 |
A legsötétebb órában jön a legnagyobb megmentő | 2018.02.04 |
Ennyire szerelmes félszemű fickóval se találkoztunk még a moziban | 2018.01.28 |
Így még biztosan nem látta Micimackót, de imádni fogja | 2018.01.21 |
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)