Virtuális családanyák - második élet nőknek a monitoron túl
Szerző: Keczeli-Kővári Ágnes | kovari.agnes@dtv.hu Közzétéve: 2011.02.09. 08:21 | Frissítve: 2011.02.09. 08:21
Új személyiséget, sikeres vállalkozást és mesébe illő kalandokat ígérnek az internetes játékok a nőknek. A Dehir.hu által megkérdezett pszichológus elképesztő esetekről is beszámolt hírportálunknak.
Beszélgetés, olvasás, tanulás helyett egyre többen töltik az idejüket internetes játékokkal. Sokáig azt gondoltam, csak a férfiak vannak megőrülve a virtuális szórakozásért. Tévedtem. Az utóbbi években egyre több nő ül gép elé. A játékok kitalálói rájöttek, mivel csábíthatják játékra a gyengébbik nemet.
Hajdú Éva, az electrose.hu főszerkesztője a Dehir.hu kérdésére elmondta: a nők nem kedvelik az olyan játékokat, amely az agresszió felszabadításáról és ezáltal a feszültségen való átlépésről szólnak, sokkal népszerűbbek azok, amelyekkel jobban lehet úgymond „szöszölni”. A nők ugyanis nehezebben élik meg saját magukban az agresszív vonásokat, mint a férfiak, így a különböző lövöldözős, verekedős játékokkal nem tudják levezetni a bennük felgyülemlett feszültséget. Közhely talán, de igaz, hogy a nők ezért szeretnek inkább beszélgetni másokkal - mondta Hajdú Éva.
A szakember szerint a nők körében legnépszerűbb internetes játékokat négy kategóriába lehet sorolni. Napjainkban talán a legnépszerűbbek az élet-szimulációs játékok, mint a The Sims, amelynek már a harmadik részével ismerkedhetnek a rajongók. Szintén sokan kedvelik a stratégiai játékokat, mint a Pharaoh, a Farmville, vagy a Petville, és a logikai fejtörőket, mint a mahjong, a sudoku vagy a régóta ismert amőba felújított, internetes verziója. Hajdú Éva szerint a negyedik kategória, vagyis a kalandjátékok műfaja rétegjáték ugyan, viszont nagyon kedvelt a nők körében, a szép grafika és a jó történet miatt. Szerinte a népszerűség másik oka, hogy a kalandjátékokban különösen sok női főhős jelenik meg, akikkel így könnyebb az azonosulás. Az egyik legújabb, kifejezetten nőknek szóló kalandjáték a Grey Matter.
Aki először csak otthon játszott néhány percet, az hamar azon veheti észre magát, hogy akár napközben, a munkahelyén is üzletel vagy ismerkedik a közösségi oldalakhoz kapcsolt játékokon. Ez veszélyes is lehet. Akik nem ismerik még elég jól az internet lehetőségeit, sokszor belefutnak abba a hibába, hogy megjelenítik az üzenőfalukon a játékokban elért eredményeiket. Így történhet meg az, hogy hiába csak öt percet játszanak, a főnök mindent lát, és az ő szemében ez az öt perc súlyos vétség.
Bár egyre több a nőknek szóló játék, a játékosok között még mindig több a férfi. Varga Éva pszichológus szerint azért, mert a lányoknál hamarabb és jobban kialakul a kötelességtudat. Először a munka, aztán a pihenés. A pszichológus szerint a férfiakban nagyobb a szabadság iránti vágy, amit a játékokon keresztül el tudnak érni.
A Dehir.hu kérdésére Varga Éva elmondta, annak, hogy egyre többen választják az ingyenes internetes játékokat, egyik oka, hogy nehéz megfelelni a valóságnak. A nőknek különösen nehéz előrehaladni a munkahelyen és ugyanakkor helytállni a családban is. Ezekben a játékokban azonban bárki sikeres lehet. Ez azonnal jön a jutalom bónuszpontok és magasabb szintre lépés formájában. A legnépszerűbb élet-szimulációs játékokban mindenki kiválasztja a neki leginkább tetsző személyiséget, aminek olyan tulajdonságai lehetnek, amilyenek a valóságban nincsenek, és annyit árul el magáról, amennyit akar. Így lehet például az idősödő, alacsony és túlsúlyos játékosokból 17 éves magas, hosszú combú, szőke hajú bombázó. A Dehir.hu által megkérdezett pszichológus szerint a népszerűség másik oka, hogy ezekben a személytelen kapcsolatokban nincs felelősségük, így nem éri őket negatív élmény. Eltávolodnak a valóságtól, a problémáktól, és megtehetik azt, amit a valóságban nem tudnak. Sikeresek, fiatalok, szépek, gazdagok, divatosak lehetnek.
Varga Éva pszichológus szerint ezek az ártalmatlannak tűnő játékok veszélyessé is válhatnak. Az újabb és újabb eredményekért egyre több időt töltenek a gép előtt. Azt mondja, volt már olyan játékszenvedéllyel küzdő betege, aki azért nem ment el egy állásinterjúra, mert félt, hogy a játékban eddig elért eredményei elvesznek, ha az új állás miatt megváltozik a munkaideje. Olyan családanyáról is tud, aki nyolc gyerek mellett naponta több órán át játszott az interneten, amíg a nagyobb gyerekek látták el a kicsiket. A szakember szerint ahhoz, hogy a játék ne alakuljon át szenvedéllyé, fontos, hogy mindenki erősítse magában a védőfaktorokat. Legyenek személyes és élő kapcsolatai, és tűzzön ki maga elé olyan célokat, amelyek a való életben is eredményt és sikert hoznak a számára.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)