Gyönyörű magyarok és páratlan olaszok a debreceni börzén
Szerző: ApócA | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.06.11. 08:22 | Frissítve: 2018.06.11. 08:56
A legszebb motorok a magyar, míg a legkülönlegesebbek talán az olasz gyártmányúak közül kerültek ki Debreceni Old Timer Club által szervezett nyári veteránjármű-kiállításon és alkatrészbörzén június 10-én.
A börze legfigyelemreméltóbb darabjai most mindenképpen az az 1954-ben készült D-Csepel 125-ös (a közelben állt egyébként egy szintén szép állapotú előd, egy Csepel 125-ös) és az az 1965-ös Danuvia DMV 125-ös voltak, melyeket csodálatosan restaurált muzeális járműként kínált gazdájuk.
Ily módon semmi csodálkozni való nincs azon, hogy a két jármű összértéke milliós nagyságrendű volt. No, de ez az igazán szép a börzében, hogy a filléres, de akár évek óta keresett, rozsdamarta eredeti alkatrészektől kezdve a szó szoros értelmében vett kincsekig mindenre rá lehet bukkanni. Így itt érdemes említést tenni arról, hogy látni lehetett a kínálatban egy restaurálás közbeni állapotban lévő Berva robogót is, amely vagy felújítójának, vagy leendő gazdájának fog még sok örömet szerezni.
Állapotában ugyan nem volt összevethető az előbbiekkel, de párját ritkította a placcon egy olasz Motomic 48-as – a szám az erőforrás köbcentiméterben kifejezett lökettérfogatára utal – 1947-ből! A négyütemű(!) motorral szerelt, lemezvázas, a vázba applikált üzemanyagtartályos, rugózatlan hátsó kerekű, elől springer-villás járművecske szinte hihetetlen módon úgy nézett ki, mintha csak néhány éve gurult volna ki a műhelyből.
A milánói gyártó cég egyébként 1945 és 1970 között létezett, s igencsak egyedi megjelenésű modelljei között 98 és 160 köbcentisek is voltak.
Ugyancsak az olasz motorkerékpár-ipar errefelé ritkán látható termékeit képviselte a börze kínálatában egy Mini Califfo Rizzato, ami inkább valamiféle gyerekmotorra emlékeztetett, semmint „komoly” járműre. No, de a rikító festés igazán ne tévesszen meg senkit: természetesen ennek az apróságnak is van használati értéke, el lehet vele jutni A-ból B-be.
S ha már a használati értéknél tartunk: nem a piactéren álldogált, hanem az egyik látogató érkezett azzal az Aprilia Gulliverrel, aminek a hátsó fertálya valamiféle „mérges marslakóhoz” volt hasonlatos. Az ülést előre és a mögötte lévő burkolóidomot hátra felhajtva óriási tárolótér nyílik az állítólag nagyon stratpabíró, 50 köbcentis erőforrással hajtott járműben.
Egyedi kinézetnek egy Mini Hoopernek nevezett járművecske sem volt híján, bár valljuk be, kicsiségéhez képest hatalmas műanyag felületeivel inkább ormótlannak hatott. Ezen felül is tudott azonban meglepetést okozni a kismotor. Kiderült ugyanis róla, hogy ez végeredményben a hajdani csehszlovák Babetta és a szovjet Riga furcsa leszármazottja. A Mini Hooper-t a '90-es évek középső harmadában Szlovákiában gyártották, s a Stella néven Mini Rigából és 210-es Babetta motorból összerakott gép burkolt változata.
Nagyon egyedi volt egy alaposan átprofilírozott hűtőmaszkú és motorháztetetjű Wartburg 353W 1971-ből, amibe az eredeti 993 köbcentis kétütemű helyett nem gyárilag és nem 1300-as – mint a Wartburgok gyártásának utolsó periódusában –, hanem házilag és egy 1500-as négyütemű Volkswagen-motort passzítottak bele, s így is kormányváltós maradt!
A következő – mint az már megszokott, újabb érdekességeket ígérő – börzére a tervek szerint szeptember 16-án kerül sor.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)