Száguldás 40-es tábláknál - betett a kánikula az útfelújításnak Debrecen határában
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.06.29. 09:30 | Frissítve: 2012.06.30. 19:09
Debrecen – Megolvadt a bitumen, akadozó felújítás, 40-es táblák, előzgető autósok, balesetveszély. Ez van egy hónapja.
Öt éve erősítették meg a burkolatot a 47-es főút Debrecen és Berettyóújfalu közti szakaszán. A beruházást még a Magyar Közút indította, azt később vette át a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A kivitelező, a Colas Út Zrt. az utóbbi hetekben végezte a garanciális javításokat, csak épp nem ment simán. Amint arról a Debrecen Televízió beszámolt, a bitumen nem bírta a kánikulát. Hogy megelőzzék a kárt, kátránnyal lepermetezték az utat, majd murvakővel leszórták, de azt az autók azonnal le is verték. A kivitelező akkor azt mondta, amíg tart a hőség, nem tudják folytatni a munkát.
Az úton se munkást, se munkagépet nem nagyon lehet látni, aminek az az oka, hogy a burkolatjavítással valójában két hete végzet a kivitelező, csakhogy a meleg miatt időnként utókezelni kell a felújított részeket - mondta el a Dehir.hu-nak Szép Sándor, a cég főmérnöke. „A hatalmas forgalom miatt ráadásul az úttestre szórt murvakövet rögtön leverik az autósok, így az nem tud beépülni a bitumenbe” - tette hozzá. Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője úgy nyilatkozott, „a javítási technológiát nagyon magas hőmérséklet esetén nem lehet megvalósítani, illetve nem megfelelő eredménnyel, nagyrészt ez okozta a problémát.” Azt is hozzátette, hogy a Colas Út Zrt-nek minden, a javítás ellenére fennmaradt hibát a szerződés szerint helyre kell hoznia.
Miért kezdték el akkor az út javítását, amikor számítani lehetett a kánikulára? - tettük fel a kérdést Szép Sándornak, aki erre azt válaszolta, ezt a technológiát csak melegben, 25 fok felett lehet végezni, azzal viszont nem kalkuláltak, hogy ilyen meleg lesz.
Táblaerdő, ami senkit nem érdekel
A főút mellett egymást érik a 40-es sebességkorlátozó táblák, a tapasztalatok szerint azonban az autósok döntő többsége ügyet sem vet rájuk, mivel munkások híján nem látja értelmét a korlátozásnak. Szinte mindenki hajt 90-nel, kockáztatva, hogy igen komoly összegre bírságolják meg. Azok viszont, akik ritkán vagy először járnak erre, az első 40-es táblánál lelassítanak. Őket persze rendre ledudálja, s nem ritkán keresetlen szavakkal is illeti a többi autós. A lelassító sofőrök autóit egymás után előzik meg a mögöttük ragadtak, nem ritka, hogy egy-egy türelmetlenebb autós két-három járművet is megelőz egyszerre, mindennaposak az „épp, hogy befért” manőverek, s a kamionosok is gyakran vállalkoznak arra, hogy kicsapva az indexet maguk mögött hagyják a 40-nel, vagy esetleg 60-nal hajtókat (nem csupán a türelmetlennek tartott románok, hanem a magyarok is). Nem túlzás állítani, hogy a 47-esen folyamatos a balesetveszély. Arról nem is beszélve, hogy ha feltűnik egy munkagép, az szintén veszélyes helyzetet teremt, hiszen az autósok többsége már megszokásból 90-nel megy a 40-es táblák ellenére.
Loppert Dániel NIF-es kommunikációs vezető tájékoztatása szerint a kivitelezőnek egyébként épp a mai napig, június 29-éig kell elvégezni a garanciális javítást. Ezt követően egy helyszíni szemlét tartanak, ahol a beruházó, a közútkezelő és a független mérnök kijelöli, mely szakaszokon van szükség további javításra. Addig, azonban, amíg ezzel nem végez a Colas Út Zrt., addig a 40 kilométer/órás sebességkorlátozásnak fenn kell maradnia.
Szép Sándor főmérnök elmondta, mivel jön az újabb kánikula, hétvégén is végzik majd az utókezelést. Ő úgy kalkulál, a víz és a szerves oldószer úgy egy hét múlva párolog el a bitumenből, s akkor már nem lesz szükség erre a munkára. Így végre lekerülhetnek majd a 40-es táblák is. Persze csak akkor, ha a független mérnök nem jelez további hibákat.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)