Tavaly 60 millióra büntették a közüzemi cégeket Hajdú-Biharban
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.04.10. 08:03 | Frissítve: 2014.04.10. 15:31
Debrecen – Ha valami nem stimmel a számlával, vagy gyanús a szolgáltató, a fogyasztók a debreceni rezsipontban mondhatják el gondjukat, bajukat.
Az elmúlt egy évben több lépcsőben csökkentették a rezsiköltségeket. Először tavaly januárban mérséklődött a távhő, az áram és a gáz fogyasztói ára, július 1-jétől a víz, a kéményseprés és a hulladékszállítás lett olcsóbb, november 1-től jött az újabb döntés, 10 százalékkal csökkentették a villamos energia, a távhő és a földgáz árát, idén április 1-től pedig 6,5 százalékkal kell kevesebbet fizetni a földgázért. A törvény szerint szeptember 1-től újabb rezsicsökkentés következik: 5,7 százalékkal az áram, november 1-től pedig a távhő ára csökken majd több mint 3 százalékkal.
A Hajdú-Bihar Megyei Fogyasztóvédelmi felügyelőség feladata, hogy a megyében ne érje kár a fogyasztókat, azaz: a szolgáltatók betartsák a törvényt. Debrecenben, a Szent Anna utca 36 szám alatt úgynevezett rezsipont nyílt, ahol a szakemberek segítenek a fogyasztóknak abban, hogy jobban megértsék a számláikat. Barcsa Lajos, a Hajdú-Bihar Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség igazgatója a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában elmondta, ha vitás ügyük van valamelyik fogyasztóval, akkor ebben az esetben is tanácsot adnak, vagy akár közbe is avatkozhatnak.
- Tavaly összesen 651 megkeresés érkezett, idén pedig már több 200 a közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatban. Tavaly mintegy 60 millió forint fizetési kötelezettséget írt elő a cégeknek a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség szinte minden területről a hibák miatt. Ezek nem egyedi vétségek, hanem a törvényi előírás megszegése, az ilyen esetekben kötelezettsége van a felügyelőségnek arra, hogy eljárást kezdjen. Meg tudjuk nézni, mennyi hibás számlát adott ki a szolgáltató, ez úgy derül ki, hogy adatközlésre kötelezzük a cégeket. A fogyasztóvédelem az ellenőrző szerv, a jogszabályi előírások betartását mi figyeljük, így a rezsicsökkentés megvalósítását is – mondta az igazgató.
Barcsa Lajos elmondta, azért, hogy a fogyasztók jobban megértsék a számlákat, egységes számlaképtörvény is született, annak érdekében, hogy ugyanazt a képet alkossák meg a szolgáltatók a számlákban, ugyanazt a színt, betűméretet alkalmazzák, ezáltal könnyen össze lehet őket hasonlítani. Ennek betartását is ellenőrzik. Mint mondta, tavaly januárban, az első rezsicsökkentéskor sok ügyféllel foglalkoztak. A felügyelőség abban is tud segíteni, ha a fogyasztói panaszra 15 napon belül nem válaszol a szolgáltató, vagy jogtalanul elutasítja azt, ilyenkor hatósági eljárást indíthat a felügyelőség. Az ilyen panaszokkal is felkereshetik az ügyfelek a rezsipontot.
Barcsa Lajos elmondta, nem csak egyéni problémákkal fordulnak hozzájuk, a társasházak ügyei is hozzájuk kerülnek. Itt főleg olyan esetek vannak, amikor a közös képviselők nem tesznek eleget a rezsicsökkentéssel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségüknek.
- A társasházakban élők nem értesültek a közös tulajdonú helyiségekre vonatkozó rezsicsökkentésről, pedig a képviselőnek tájékoztatnia kell a lakókat. Egyrészt február 15-ig átfogó részletezést kellett adnia arról, mennyit takarított meg az előző évhez képest a lakóközösség, minden hónap 15-ig az adott hónap megtakarítását kell közölnie, az év végén pedig összesítenie kell, mennyit sikerült megspórolni egész évben - magyarázza.
Kiemelte, öt ilyen társasház tájékoztatását már megvizsgálták, négyben tapasztalták azt, hogy nem teljesítette a képviselő a megbízást. Mivel nem a bírságolás a cél, ezekben az esetekben csak figyelmeztet a felügyelet, de nem büntet.
Dehir - Esti Közelkép 2014-04-09
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)