Nagytakarítás: firkákat tüntetnek el Debrecenben a közmunkások
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.06.30. 11:29 | Frissítve: 2014.06.30. 15:25
Debrecen - Egy három fős brigád járja mostanában a cívisváros utcáit. A közmunkások buszmegállókat takarítanak.
Az önkormányzat megbízásából egy hónapja tart a munka. Pethe Tamás, a Dehusz Kft. ügyvezetője érdeklődésünkre elmondta: a munkások alkalmanként körülbelül harminc liter speciális festékeltávolító vegyszerrel dolgoznak és a szennyezés mértékétől függően napi 7-8 buszmegállót tudnak megszabadítani a nem kívánatos alkotásoktól. A munka nem könnyű, mert a szennyeződés "makacs", a vegyszerrel pedig óvatosan kell bánni. Szükség van a védőkesztyűre, és arra is nagyon vigyázni kell, hogy az anyag ne kerüljön szembe.
A graffitisekkel, illetve az úgynevezett gyors falfirkákat festékszóróval felfújó "tag"-ek készítőivel hosszú évek óta harcol az önkormányzat. A Petőfi téri aluljáróban például rendszeresen firkák éktelenkednek a falakon. Az önkormányzat megbízásából a Dehusz Kft. munkatársai minden évben újrafestik a falakat, így a városnak csak az anyagköltséget kell fizetnie, de ez is százezrekbe kerül. Az önjelölt falfestők tevékenysége évente több millió forintjába kerül az önkormányzatnak, noha a 2010-ben bevezetett szigorítások hatására kevesebb graffiti csúfítja a falfelületeket. Akit ugyanis rajtakapnak, a rongálás mértékétől függően akár börtönbüntetést is kaphat. A rendőrség, a polgárőrség és a közterület-felügyelet rendszeres jelenléttel próbálja megelőzni a graffitizést, emellett a lakossági bejelentéseket is kivizsgálják.
Persze vannak országok, ahol ennél modernebb megoldásokban is gondolkodnak. A német vasút például légi kémlelő robotokat, úgynevezett drónokat tervezett bevetni, hogy bizonyítékokra tegyen szert a vonatok összefirkálói és -festői ellen. A robotok 150-200 méteres magasságból vigyáznák szinte hangtalanul a vonatokat, illetve vennék filmre infrakamerájukkal az embereket. A szerelvények oldalára mázolt graffitik eltávolítása Németországban sem kis gond: évente 7,6 millió eurójába kerül a vasútnak. Ám ez a védelem meglehetősen költséges: a drónok darabja 60 ezer euró körül mozog, ráadásul a személyiségi jogok védelmezőinek tetszését nem nyerte el az idea.
Nálunk bizonyosan marad a nagytakarítás, a grafittik elleni harc elsősorban az elhárításra korlátozódik. Sőt, Pethe Tamás azt is elmondta, ha véletlenül olyan fedett megálló akad az útjukba, ami nincs (még) összegrafittizve, vagy "összetagelve", akkor sem tétlenkednek: egy tisztító mosás ugyanis ráfér mindegyik buszváróra. De hogy a tisztaság meddig tart, senki nem tudhatja.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)