Videóanimációkon mutatjuk, milyen lesz a közlekedés a debreceni belvárosban
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2017.11.10. 15:50 | Frissítve: 2017.11.10. 15:52
Debrecen – Megváltozik a Széchenyi és a Kossuth, illetve a Szent Anna és a Miklós utcák forgalmi rendje. A Széchenyi és Kossuth utcákon csak „felfelé” lehet majd autózni – ahogy mi, debreceniek mondjuk –, míg a Szent Annán és a Miklóson vissza, a másik irányba, a Nyugati utca felé.
Debrecen közlekedése az elmúlt időszakban nagyon sokat változott. Összesen 53 csomópontban tervezett kisebb-nagyobb átalakításokat az önkormányzat. Ez a kereszteződésekben helyenként körforgalmakat, lámpás forgalomirányítást, sávszélesítést, új sáv kialakítást jelent. A legjelentősebb a belvárosi közlekedés egyirányúsítrása lesz, azaz a Széchenyi és a Kossuth, illetve a Szent Anna és a Miklós utcák forgalmi rendjének változása.
A közlekedési program összefüggő koncepcióként hoz változásokat, minden eleme egyformán fontos, bármilyen csomópont kivétele az egész program hatékonyságát befolyásolja. A változás egy külső és egy belső körgyűrűt érint. A tervezőknek az egész városra vonatkozóan kellett kidolgozniuk a koncepciót, és nemcsak egyes részekre koncentrálva. A programot másfél éves előkészítés előzte meg. Mint Papp László polgármester több ízben, több fórumon kifejtette már: a ciklus legfontosabb feladatának a városi közlekedési fejlesztéseket tekinti, nem lehet tüneti megoldásokban gondolkodni. A terv összeállításakor az volt a cél, hogy ne csak a lezárás idejére, ha nem hosszú távra kínáljanak megoldási lehetőségeket a debreceni közlekedésben.
Vannak nagyon túlterhelt csomópontok: ilyen a Kossuth és Burgundia utcai, ahol naponta 55 ezer autó halad át. A forgalom itt is fel fog gyorsulni a közlekedési átalakítások után.
Az átalakításokkal, a jelzőlámpaprogramok megváltoztatásával átlagosan 50 százalékkal növekedhet a csomópontok áteresztő képessége, így jelentős mértékben gyorsulhat a forgalom. Ha a négyciklusú jelzőlámpás csomópontok háromciklusúra módosulnak, egy ciklus fázisidejét szét lehet osztani, ami dinamikusabb forgalmat generálhat.
Az egyirányúsítás a belvárosban igen markáns változást jelent majd, különösen az első időkben, míg „ráállunk” arra, milyen útvonalon lehet elérni úticélunkat a megszokott útvonal helyett.
A legjelentősebb csomópontok új közlekedési rendjéről az önkormányzat megbízásából videóanimációkat készített a Médiacentrum Debrecen.
Széchenyi utca - Nyugati utca
Faraktár utca - Hajnal utca
Szent Anna utca - Attila tér
Miklós utca - Erzsébet utca
A munkákkal még az idén végezni fognak, csak a Füredi út és Sinai Miklós utcai csomópont átalakítása csúszik át 2018-ra. A belvárosban egyirányú lesz a Széchenyi, a Kossuth utca és a Faraktár utca a Nyugatitól a Hajnal utcáig, valamint a Szent Anna utca és a Miklós utca az Attila tértől az Erzsébet utcáig. Így jobbra kis ívben kanyarodva lehet az egyirányúsítással érintett területen bármit megközelíteni, ami gyorsabb haladást eredményez, mintha balra nagy ívben is kellene engedni a forgalmat. Az Arany János utca forgalmi rendje is változik: az Antall József utcától a Piac utca felé, míg a másik irányba a Külső vásártér felé.
A Széchenyi utcáról (a Tócóskert irányából, a Mechwart oldalában) egy egyenes-balra sáv lesz, a középső sávból egyenesen, a szélső sávból jobbra lehet továbbhaladni. A Nyugati utcai gyalogátkelő megszűnik, ez szintén gyorsítja a forgalmat.
A Nyugati utcáról egy önálló balra sáv, valamint a középső sávból egy egyenes-balra sáv és egy egyenes-jobbra sáv alakul ki, így két sávból lehet befordulni az egyirányúvá váló Széchenyi utcára. A Külsővásár tér felől járdasziget és önálló jobbra kanyarodó sáv jön létre, és jelzőlámpa szervezi a gyalogosforgalmat a járdaszigetre. A Széchenyi utca belvárosi szakaszáról csak buszsávon jöhetnek szembe, amelyen többnyire jobbra, kis ívben fordulhatnak a buszok és a trolik.
Csak a 40-es busz közlekedik majd egyenesen (csúcsidőben óránként négyszer). Ha a 40-es járat a kereszteződésbe ér, egy intelligens forgalomirányító eszköz jelzést ad a lámpának, és a busz zöld jelzést kap. A Szepességi utcát lezárják a Széchenyi felől, autóval csak a másik irányból lehet majd megközelíteni, ám a kerékpárosoknak megnyitják (1. ábra).
A Széchenyin az Antall József és Tisza István utcák csomópontjánál négy sáv megy felfelé: a belső sáv balra kanyarodó lesz, a külső pedig buszsáv, melyből jobbra lehet kanyarodni az Antall József utcára. Szemből csak buszsáv jön (2. ábra).
A Széchenyi utca felől két sáv érkezik a Piac utcára, a belső egyenes és a külső egyenes-jobbra. A gyalogátkelőt a Csonkatemplom elől áthelyezik a Gambrinus köz elé, így nem torlódik fel a jobbra kanyarodók miatt a sor a Széchenyi utcán, szemben csak buszsáv van (3. ábra).
A Kossuth utcáról a belső sávból lehet balra bekanyarodni a Sas utcára, onnan ki pedig két sávon a Kossuth utcára (és csak a Faraktár utca felé!). Szemben csak buszsáv van, így a Sas utca és a Csokonai Színház közötti részen új buszmegállót alakítanak ki, ami jóval közelebb lesz a Piac utcához és a Régi Városháza előtti villamosmegállóhoz. (A földhivatal és a rendőrség épülete előtti megállók megszűnnek!) (4. ábra)
A Kossuth utca irányából a belső sávból balra lehet kanyarodni, vagy egyenesen továbbhaladni, a Burgundia felőli gyalogátkelő megszűnik, ez szintén gyorsítja a forgalmat. A középső sávból egyenesen lehet közlekedni, a külső sáv buszsáv lesz, amiből ki lehet kanyarodni a Klaipeda utcára (5. ábra).
A Kossuth utcai szervizút kivezetését átalakítják, oda helyezik át a nehezen belátható gyalogátkelőt. A Verestemplom előtt a jelenlegi két sávból négy lesz, egy-egy buszsáv a két szélén, közötte két haladó sáv.
Megfordul a Nap utca, a Cegléd utca Baross és Méliusz tér közötti szakaszának, valamint a Baross utca forgalmi rendje. A Faraktár utca négy sávban végződik, a két belső balra, a Rakovszky felé engedi a forgalmat, a következő egyenesen, míg a külső egyenesen és jobbra – itt közlekedik a busz is. Szemből a külső sávon lehet jobbra fordulni és ott közlekednek egyenesen tovább a buszok is.
A belső két sávból balra, a Hajnal utca felé lehet fordulni. Az Attila téren a Teleki utcáig kétirányú lesz a forgalom, hogy a Wesselényi lakótelep felől érkező forgalmat kiengedje. A Baross utcai csomópontot felújítják, kialakítanak egy gyorsító sávot a Szent Anna utcán. Két sávon halad majd a forgalom a belváros felé, mellette parkolók lesznek, és szemben egy sáv a 15-ös busznak (6. ábra).
A Kandia utcától három sáv megy a belváros felé, amelyből a külső buszsáv is lesz, visszafelé
szintén lesz egy buszsáv. A Szent Annán a csomópont után két sávon halad a forgalom, megtartva a parkolókat mindkét oldalon.
A Piac utcai kereszteződésben két sávon halad a forgalom; a belső sávból lehet balra is fordulni.
A Miklós utcán három sáv nyílik, ebből a külső buszsáv lesz. A Miklóson három sávon halad a forgalom, a külső és a belső egyben kanyarodó sáv is lesz jobbra, illetve balra (7. ábra).
A Miklós és az Erzsébet utcák csomópontjába három sáv érkezik, egy jobbra kanyarodó járdaszigettel, kettő pedig egyenesen a Szoboszlói út felé. A Miklós utca felől az Erzsébet utca felé a balra kanyarodás megszűnik, ahogy az Erzsébet utca felőli gyalogátkelő is. A Külső vásártér felőli gyalogátkelőt megosztják, a köztes szigetet kibővítik, így egyszerre csak a teljes útszélesség felét kell megtenni (8. ábra).
Segít a Waze
Az is a debreceni közlekedőket segíti, hogy az önkormányzat kétoldalú együttműködést kötött a világ legnagyobb, 75 millió felhasználóval rendelkező közösségalapú navigációs és közlekedési alkalmazásával. A Waze – a megállapodás szerint – leköveti a változásokat, így könnyebb lehet a közlekedés Debrecenben, gyorsabban tudunk majd alkalmazkodni a kialakuló helyzetekhez. Az a cél, hogy színes adatbázist hozzanak létre a szolgáltatón keresztül. Debrecen – Budapest után – a második magyar város, amelyik együttműködik a szolgáltatóval.
HOZZÁSZÓLÁSOK (27)
Debreceni Polgár
Kedves Kot Nyeles - Ismerem azt a részt nagyon is, tudom miről beszélsz. Azzal a résszel több baj is van. Egyrészről a városvezetés nem képes megoldani a Kossuth gimi és az itteni hivatalok megközelítéséhez szükséges kellő infrastruktúrájának kialakítását, a csóri szervízút pedig hónapról hónapra romlik. A másik, hogy az ügyészség és az iskola között van egy szép nagy Gulyás-farm melyet simán át lehetne alakítani parkolónak, így az iskolához érkező kedves szülők nem az út közepén állnának meg, feltartva a forgalmat, amíg a drága kisgyerek kiszáll, körbecsókol mindenkit és betámolyog a tudás szentélyébe. De ezen a részen kívül el fog itt vérezni még több kisebb utca, ami már most kezd kialakulni reggelente.
Pritsche - OK :-)
Debreceni Polgár - Ott inkább az Alkotmány utcával és a Kossuth gimi megközelítésével lesz gond. Az Alkotmány utcán van egy olyan - cirka 50 méteres - rész, ahol csak egy jármű fér el. Reggelenként már így is nagy kihívás ott elmenni és "ki a bátrabb"-at játszani a szembejövőkkel (bár azoknak "behajtani tilos, kivéve célforgalom" táblájuk van). Ha a mostani forgalomhoz hozzájön még a Debrecen északi részéről jövők mellé a nyugatról jövők hada is, akkor ott igencsak ribillió lesz.
Debreceni Polgár
Kedves Fehér Tibor! Az állámási lezárás idejére, tudnám javasolni a Széchenyi - Kossuth - Faraktár - Munkácsy - Késmárk - Csengő utca útvonalat. Van még lehetőség, mondjuk a Csapó - Ótemető - Víztorony irányból is, de az már most is hulla reggelenként. Ugrai Imre - A gyalogosokat már nem veszik számításba sem, azok nem termelnek pénzt azzal, hogy a saját lábukat koptatják..
Pritsche
Kot Nyeles: Bocsánat, hogy azt feltételeztem, hogy aki tud kommentálni, az tudja használni a dehir.hu oldalát. ;)
Ja, és én nem az "www.uft.hu"-n leírtakkal vitatkoztam, mert ez itt a "dehir.hu".
Pritsche - Attól hogy állítod, hogy tisztán érthető még nem lesz az. Én leírtam, hogy mi a kifogásolt rész és azt is, hogy mi benne a tartalmi hiba - azt próbáld meg megmagyarázni, ne pedig FIDESS módszerrel csak idevágni, hogy az úgy jó és kész!
Pritsche
Kot Nyeles: a 7. ábra alapján az általad kiemelt szövegrész tisztán érthető, a többi katyvasz, lehet a www.uft.hu-n jobban le van írva.
Pritsche
Ugrai Imre, szerintem nem csak a gyalogosokkal, de mint minden megszokás, alkalmazkodás kérdése. Aki nem tud alkalmazkodni, az fejlődni sem tud. Ez nem egy világváros, ezek a kitérők nem kilométerek.
Pritsche
Tibor írom: Szoboszlói út-balra-Külsővásártér-jobbra-Széchenyi-Kossuth-Méliusz tér-Faraktár utca(Donkanyar)-balra-Rakovszky Dániel út-Munkácsy Mihály utca-jobbra-Szatmár utca-Faraktár utca-Kolozsvári utcánál jobbra-híd alatt át-jobbra-Faraktár utca-jobbra-Késmárk utca és a végén ott a hőn áhított Csengő utca. Vagy a tömegközlekedést lehet még használni, vagy bicikli, de akár gyalog és ha ezt a Google Maps-be beírja ott még alternatív útvonalakat is talál, még a DKV-ra nézve is.
Fehér Tibor
Kedves Kot Nyeles. Nagyon köszönöm a javaslatot. Lényegében teljesen logikus, csak az a baj, hogy az állomás előtt ez a szakasz le lesz zárva, ha jól tudom.
Ugrai Imre
A gyalogosokkal jól kitolnak!
Fehér Tibor A Szoboszlói út felől a 4-esen, azaz az Erzsébet-Wesselényi-Hajnal utcákon lehet megközelíteni majd a Csngő utcát (gondolom, a Kossuth gimibe, a NAV-hoz vagy a Statisztikai hivatalba igyekvők egy része is itt fog reggelenként rostokolni. A Hajnal utcán a Rakovszky felől érkezők is gondban lesznek a jövőben, hogy hol forduljanak majd meg ahhoz, hogy a Csengő utcára eljussanak.
Pritsche Nos, először is, ezt írják: "A Piac utcai kereszteződésben két sávon halad a forgalom; a belső sávból lehet balra is fordulni." Itt egyrész nem írják, hogy melyik irányból érkezőkre vonatkozik ez az információ, másrészt, ha a Nagyállomás felől, akkor ott a térképen feltüntetett nyilak szerint a belső sával nem IS, hanem CSAK balra lehet fordulni. Továbbá: "A Kandia utcától három sáv megy a belváros felé, amelyből a külső buszsáv is lesz, visszafelé szintén lesz egy buszsáv. A Szent Annán a csomópont után két sávon halad a forgalom, megtartva a parkolókat mindkét oldalon." A ez a kétmondat ugyanarra a szakaszra vonatkozik, mert másra nem vonatkozhat. Így viszont érthetetlen, hogy egyik mondatukban 3+1 sávról beszélnek, míg a másikban 2 sávról + egy-egy parkolósávról mindkét oldalon. Ezek a mondatok vagy egymásnak ellentmondanak, vagy pedig nem ugyanarra a szakaszra vonatkoznak - ebben az esetben viszont a szakaszok nincsennek pontosan megjelölve.
zsugababus
No akkor lehet frissíteni a navigációs eszközöket ☺ No meg a térkép program szerkesztőknek is akad egy kis meló .
Fehér Tibor
Amennyiben van valakinek egy kis szabad ideje, kérem írja meg nekem, hogyan lehet eljutni a Szoboszlói útról a Csengő utcába? Köszönöm
Pritsche
A városvezetésnek javasolnám, hogy a két szűk évig lezárt 4 főút forgalmát átvevő utak mentére már most kezdjen el dolgozni valami több milliárdos program csomagon, mondjuk lehetne (a debreceni címerből választott másik állat alapján) Új Bárány Terv, vagy Újabb Főnix terv (ezt lehetne L(egesl)egújabb Főnix Tervé is fejleszteni)! Javaslatom azért teszem, mert a forgalom le fogja "lakni" az utcákat. Ezek pedig nem közúthoz fognak tartozni. A város keleti részén nincs négy sávos út észak-dél irányban, Hétvezér-Budai Nagy Antal(? nem 2x2 sávos), a lezárással számítani lehet ennek a két utcának a telítődésére is, bár a városvezetésnek (mindegy milyen pártállású volt) sosem volt a szívügye a Nyíregyházi vasúton túli világ.
Pritsche
Kot Nyeles: A 7. ábra tiszta mit nem értesz rajta? A Nagyállomás felől két sáv a belső balra, jobbra nem lehet fordulni. Sz. Anna-Miklós viszonylatban beszélnek 3 sávról. Aaattila: Eddig hogyan közelítették meg az Arany János utcai parkolót? A Nemzetőr vagy az Antall Józsefről fognak bemenni.
Aaattila
Valaki mondja már meg h a buszok miért nem az egyirányusítás szerint foknak közlekedni? Illetve az Arany János utcán a parkolót hogyan lehet majd megközelíteni?
A 7-es ábrához tartozó magyarázó szöveg totál össze-visszaság, érdemes lenne újra átnézni, ráadásul a térképen feltüntetett nyilakkal sincsen összhangban. Pédául a szöveg szerint "a Piac utcai kereszteződésben két sávon halad a forgalom; a belső sávból lehet balra is fordulni", míg ezzel szemben a térképen látható előjelző tábla három egyenesen haladó sávot mutat, ahol a balszélsőből balra, míg a jobbszélsőből jobbra is lehet fordulni. De más gond is van ott...
Egy másik neuralgikus pont is feljesleni látszik: a Kossuth utcáról balra, a Sas utcára fordulók piros lámpa esetén a két sáv egyikét szépen fel fogják tartani, ahogy manapság is teszik, csak a jövőben sokkal nagyobb jármű számmal a hátuk mögött fog ez megtörténni.
Amúgy szerintem laikusként nézve is jónak tűnik ez az új fajta közlekedésszervezés már a most megalkotás alatt lévő formájában is. Lehet, hogy a későbbiekben finomítani kell rajta itt-ott (ezt egy eltelt hosszabb időszak és az az alatt felgyülemlett tapasztalat majd megmondja), de tuti, hogy már ebben a formájában is látható, hogy gördülékenyebb lesz a belvárosi közlekedés. Csak az embereknek észre kell vennie azt a 4 (ha a Nap és Baross utcákat is beleszámítjuk, akkor 5) pici, szuper-mini kiskörutat, ami kialakul, s amik tudatában lesz majd célszerű közlekedni.
"A Széchenyi és Kossuth utcákon csak „felfelé” lehet majd autózni – ahogy mi, debreceniek mondjuk..." Ez a "debreceni kifejezés" Széchenyi utcai szakaszra igaz lesz, de a Kossuth utcaira már nem, ugyanis a "felfele" az mindig a Piac utca irányába mozgást jelezte. Tehát a Kossuth utcán az új forgalmi rend szerint már "lefele" lehet majd csak haladni.
Ezek a videók tényleg nagyon jól szemléltetik az új közlekedési szituációkat a csomópontokban, gratula értük. Mindemelett van pár csomópont, ahol nem értem, miért csak egy sáv fordul jobbra. ilyen például a Faraktárról a Hajnal utcára fordulás. Mivel a Kossuth+Faraktrá és Szent Anna utcák egyirányúsításával, + a Nyugati utca és a Hajnal utca fél oldalainak bevonásával egy kvázi mini-kiskorút jön létre, amin az óra járásával megegyező irányban megy majd a forgalom, célszerő lett volna minden jobbra fordulónál megtartani a két sávon történő jobbra fordulás lehetőségét. Így a térképen téglalap alakú mini-kiskorút mind a 4 sarkában beszűkül majd az áteresztőképesség, és fel fognak torlódni a járművek, főleg, hogy a két autós sáv mellé a buszsávon jövők is becsatlakozhatnak a jobbra fordulók közzé.
Pritsche
Nekem leginkább az Attila térrel van problémám. A balra, a Vágóhíd utca irányába kanyarodó forgalom segítése az elsődleges cél, mint az kiderül a videóból. Én úgy gondolom, hogy a Faraktár utca felől érkező forgalomnak kevés lesz a Szent Anna utca felé a jobbra-egyenes sáv, azt is lehet sejteni, hogy az Istenszülő Oltalma görög katolikus templom szervizútját szeretnék felhasználni az itt kialakult torlódás megcsapolására, akkor miért nem hívták fel rá a figyelmet? A másik a Baross utca irányának a megfordítása, erre sem hívták fel a figyelmet, hiszen a belvárosból a Miklós utca irányába itt lesz a legkönnyebb visszajutni. A harmadik meglátásom, hogy decemberben nem szabad autóba ülni, egy olyan időszakban lesz felkavarva a debreceni közlekedés, amikor sok nem városunkban élő megpróbál emlékezetből navigálni és kész a káosz... A negyedik a wazze, nem olyan nagy város ez, hogy bármennyit is nyerhet az ember ezzel, persze tessék használni és a sebességméréseket szorgalmasan beírni! :) Én egy olyan utcában lakom, amit a wazze ajánl egy dugó kikerülésére, 30 km/h övezet, de valahogy annyira sietnek az autósok, hogy nagy ívben tesznek rá. Szerintem erre sok kis utcában lehet majd számítani, amelyet a wazze ajánl "dugóhúzásra". :) Meg azt mindig is szerettem volna tudni, hogy a buszsávot kik használhatják majd, mert a jogszabály szerint a buszokon kívül a taxisok, motorosok és smkp-ok is igénybe vehetik????
Kiss Pista
Komolyan csodálom, hogy nem Sorossal kezdődik a videó. Remélem jó lesz az átalakulás. Igaz a Kossuth utcán eddig is két sávon ment a forgalom (mindkét irányban...). A gyalogosoknak is meglesz a napi mozgás úgy látom. :)
zsugababus
Tetszik a videós tájékoztató . Nagyon jó lett . Már csak a gyakorlatban kell hogy jó legyen .