Kibuktak a debreceni utasok a vasúti pótjegyen
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2013.05.15. 15:28 | Frissítve: 2013.05.16. 13:13
Debrecen – Az utasoknak nem tetszik, hogy pótjegyet kell fizetniük, mivel szerintük ezért nem kapnak semmit cserébe. A MÁV ellenben azt ígéri, hogy két év múlva jobb lesz vonattal utazni.
Ahogy arról a Dehir.hu már többször beszámolt, május közepétől a menetrendben megjelölt egyes vonatokon pótjegyet kell fizetniük az utasoknak. Az új rendszert május 15-től vezette be a MÁV, így ettől a naptól kezdve többe kerül majd az utazás. Mint azt már korábban is megírtuk, a naponta elindított csaknem 3 ezer vonatból 456 InterCity, hibrid, gyors vagy sebes járaton kell pótjegyet váltani.
Az, aki száz kilométeres távot tesz meg a vasúton, 150 forintos felárral számolhat, az ennél hosszabb út esetében húsz kilométerenként emelkedik az ár. Egy 200 kilométeres utazás alkalmával 295 forintba, 300 kilométerre 440, illetve 400 kilométerre már 590 forintba kerül a pótjegy. Az 500 kilométeres, illetve annál hosszabb utak esetén pedig 795 forint lesz a pótjegy ára. Összességében tehát minél messzebb utazunk, annál többet kell fizetni pluszban.
A debreceni utasoknak természetesen nem tetszik az új rendszer. Főleg azoknak okoz kellemetlenséget a pótjegy bevezetése, akik gyakran, akár szinte naponta teszik meg a Debrecen és Budapest közötti 221 kilométer hosszú utat. A többség véleménye egybehangzó: nem értik, miért kell az eddiginél is többet fizetni a változatlan minőségű szolgáltatásért. S azt sem látják jó megoldásnak, hogy a MÁV az utasokból próbálja kisajtolni az elmúlt évtizedekben elmaradt korszerűsítés költségeit.
Dávid hetente kétszer vonatozik, nincs jó véleménye az új rendszerről, szerinte az sincs rendben hogy a Nagyállomás területén az utasok nem kapnak megfelelő tájékoztatást arról, hogy gyorsvonati felárat kell fizetni.
- Terhet jelent ez a pár száz forint is, hiszen többet kell költeni, ha vonattal akar utazni az ember. Ennyi erővel minden nap Intercity járattal mehetnék. Bár azt mondják, fejlesztenek a pénzből, ennek ellenére nem fizetem ki a pótjegyet könnyebb szívvel – jegyezte meg, hozzátéve, hogy csak győzzük kivárni, mi lesz ebből a korszerűsítésből.
Ugyanez a véleménye Sándornak is, aki ugyan még nem tájékozódott az új pótjegyről, de nem szeretne pórul járni. Azt mondja, nem hiszi, hogy rövid időn belül látványos javulás történne a vasúti szolgáltatások színvonalát illetően, mivel szerinte meglehetősen lassan őrölnek a malmok a MÁV-nál.
Vanessza hetente háromszor utazik vonattal, több száz kilométert tesz meg, így rá kifejezetten érvényes az új szabály. Szerinte egyáltalán nem korrekt dolog, nincs semmi értelme. Akkor látná jogosnak a pótjegy bevezetését, ha nem késnének a vonatok, tiszták lennének a vasúti kocsik, és olyan minőségű szolgáltatást kapnának az utasok a pénzükért, amiért érdemes még többet fizetni. Véleménye szerint azt, hogy a pótjegy megfizetése után keletkező bevételt fejlesztésekre költi a MÁV, senki nem hiszi el.
Dóra éppen jegyet vásárolt a Nagyállomáson, s csalódottan vette tudomásul, hogy többet kellett fizetnie, mint amikor utoljára utazott.
- Nekem folyamatosan problémám van a vasúttársasággal, szinte semmilyen pozitív tulajdonságot nem tudok említeni velük kapcsolatban. Megterhelő ez az új felár, nem látom értelmét annak, hogy többet fizessek ugyanazért a gyenge minőségű szolgáltatásért. Én a jelenlegi jegyárakat is soknak tartom ahhoz képest, milyen körülmények között kell utazniuk az embereknek – mondta.
A MÁV szerint nem mindenkinek kell fizetnie felárat a hosszabb vonatozás után. A 65 év felettiek külön kedvezményes bérletet kapnak, de ezt csak akkor érdemes igénybe venniük, ha rendszeresen utaznak vonattal és több száz kilométert tesznek meg.
- Azoknak kell fizetniük pótjegyet, akik gyors, sebes és hibrid vonatokon utaznak. Debrecen szempontjából fontos, hogy a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza vonalon akkor kell fizetni, ha nincs béreltük, vagy nem nemzetközi utasok. Mentesülnek ez alól a hadirokkantak, azok, akiknek bérletük, vagy startklubkártyájuk van, s a három év alatti gyerekek számára sem kell pótjegyet váltani, ha nem foglalnak el külön helyet a vonaton. A 65 év felettieknek és a hat éven aluliaknak kedvezményes, 1500 forintos felárbérletet alakított ki a társaság. Ez a bérlet harminc napig érvényes, így azoknak, akik rendelkeznek ilyennel, nem kell pótjegyet váltaniuk. Ha egy alkalommal utaznak, akkor már nem érdemes megvásárolni ezt a bérletet, hiszen a 221 kilométer hosszú Budapest-Debrecen útvonalon 355 forintba kerül a gyorsvonati pótjegy – nyilatkozta Szabó Anett, a MÁV-START Zrt. szóvivője.
Mint mondta éves szinten 800-900 millió forint bevételre számít a társaság a pótjegyekből, s a következő két évben gyorsvasúti kocsikat újítanak fel a befolyt összegből. Tájékoztatása szerint a korszerűsítés teljes összege körülbelül egymilliárd forint.
Szabó Anett kiemelte, ezekben a napokban a megszokotthoz képest több időt vesz igénybe a menetjegyek vásárlása, mivel a pénztárosoknak meg kell nézniük, hogy az a vonat, amire jegyet vált az utas, pótjegyköteles-e vagy sem.
Korábban Kósa Lajos, Debrecen polgármestere is foglalkozott a kérdéssel. A politikus szerint a gyorsvonati pótdíj bevezetése ellentétes a kormány azon célkitűzéseivel, miszerint mérsékeljék a megélhetési költségeket, ezért határozták el a rezsicsökkentést is.
Az új rendszer bevezetését követő első munkanapon, csütörtökön Debrecen és Budapest között Szolnok irányában 31 járat közlekedik, ebből 23 járaton csak pótjeggyel utazhat majd mindenki.
Dehir - Nem örülnek az utasok a gyorsvonati felárnak
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)