Ilyen lesz a sztrádaösszeköttetés Debrecen és Nyíregyháza között
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2018.09.19. 15:19 | Frissítve: 2018.09.19. 15:30
Debrecen - 12 év után befejezik az M3-as és az M35-ös sztrádák görbeházi csomópontját.
Már folyik a görbeházai autópálya-csomópont befejezésére vonatkozó tervek felülvizsgálata. A kormány decemberben döntött arról, hogy a korábban elkészült terveket felülvizsgáltatja, és megépítik a csomópont hiányzó részeit.
A Budapestet és Nyíregyházát összekötő M3-as autópályától az M35-ös sztráda vezet Debrecenbe. A 35 kilométeres autópályát 2006 decemberében adták át, a két sztráda Görbeházánál lévő csomópontját azonban a mai napig nem fejezték be. 2006-ban ugyanis a csomópont építésének csak az első üteme valósult meg.
Ez azt jelenti, hogy most még hiányoznak azok az ágak, melyek a Debrecen-Nyíregyháza és a Nyíregyháza-Debrecen irányú forgalmakat vezetnék egyik autópályáról a másikra.
A csomópont előtt lehajtva országos közúton érhető el a két irány. Ezen változtat majd a csomópont befejezése.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő korábban azt mondta, mivel az M4-es, az M35-ös és az M3-as is egy nemzetközi gyorsforgalmi úthálózat része lesz, a tranzitforgalom miatt fontos befejezni a csomópontot, melynek félbehagyása egy „nagyon rossz döntés volt”.
Ez a közlekedési folyosó a Via Carpatia lesz, mely a Balti-tengert az Égei-tengerrel és a Fekete-tengerrel köti majd össze, hossza pedig meghaladja majd a 3 ezer kilométert.
A becslések szerint a munka kétmilliárd forintba kerül majd, a tervek azonban 2015-ben készültek el, ezeket kell most felülvizsgálni, az építési engedélyt meghosszabbítani. Amikor a forrást biztosítja a kormány a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nek, indulhat az építés is.
A NIF honlapján időközben megjelent a vázlatterv is. Ezen látszik, hogy
a pirossal jelölt Debrecen-Nyíregyháza útvonal nem tűnik bonyolultnak, a Nyíregyháza-Debrecen útvonal azonban egy felüljáró építésével alakul majd ki.
Tegnap jelentették be egyébként, hogy ötmilliárd eurós alaptőkével még idén létrehozzák a Három Tenger Alapot a 12 közép-európai országot tömörítő kezdeményezés infrastrukturális terveinek támogatására. Az alapból közlekedési, energetikai és digitális elképzeléseket valósítanának meg; ezeknek a része a Debrecent is érintő Via Carpatia.
Az alap akár 30 évig is működhet, és hosszú távú projekteket támogat, a fejlesztések összértéke meghaladhatja a 100 milliárd eurót.
HOZZÁSZÓLÁSOK (3)
szilagyit
2006-ban még 200 MFt-ot emlegettek, de nem a pénz miatt nem épült meg, hanem mert nincs értelme. Olyan szerencsétlen nyomvonal alakult ki politikai viták (és állítólag földspekulációs okok) miatt a 2002-es kormányváltáskor, ami a legrosszabb. Az MSZP Polgártól akarta az M3-ast tovább Nyh-ra, a Fidesz módosított és Pródnál tervezte a szétválást (ez a Nyh-iaknak +10 perc menetidőt, viszont egy tényleges gyorsforgalmi kapcsolatot jelentet volna Debrecennel). Végül a két jó megoldás közé épült az út. Elég ránézni a térképre, az mindent elárul.
Senor
A fejlesztés nem a Debrecen és Nyíregyháza közötti forgalom elvezetésére szolgál majd, hanem a csomópont és a két nagyváros között, a pályák melletti települések lakói, fuvarozói számára fog rezsicsökkentő megoldást jelenteni.
subtotal
Ennek a beruházásnak a bekerülési összege sokkal jobb helyen lenne egy, a 4-es főút Debrecen és Níregyháza közötti szakaszának négysávosítását célzó beruházás büdzséjében, ugyanis az M3 és M35 nem vezet és nem is fog soha a két város közötti forgalmat bonyolítani, akkora kerülő, sőt még a tranzit számára is az.