Eljárt az idő a debreceni kék villamosok felett
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2013.02.27. 08:25 | Frissítve: 2013.02.27. 15:26
Debrecen – Egyre nehezebb karbantartani a kifejezetten Debrecen számára készült villamosokat. Az 1-es vonal felújításával együtt a régi járműveket is lecserélnék.
Amint arról a Dehir.hu is beszámolt, pályázati pénzből újítaná fel az önkormányzat és a DKV az 1-es villamos pályájának régebbi szakaszait. A pálya korszerűsítése mellett a járműparkot is frissítenék, kilenc új villamost vásárolnának. A beruházásról volt szó a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorának keddi adásában, ahol Nagy Attila, a DKV Zrt. vezérigazgatója volt a vendég.
A vezérigazgató kifejtette, hogy az 1-es villamos pályája a jelenlegi állapotok alapján három szakaszra bontható. Az első rész a Petőfi tértől a Plázáig terjedő szakasz. Ezt 2000-ben, 2002-ben és 2004-ben környezetvédelmi célalap beruházásával újították fel, és ezen a részen olyan kereszteződéseket alakítottak ki, amelyek jól bírják a terhelést. Közepes minőségű az 1995-ben átépített pályaszakasz, ami a Bem tértől a Pallagi útig tart – ez már egy korszerűbb, rugalmas ágyazású rész.
- A kettő között van egy pályaszakasz, amit 1975-ben építettek át. Akkor a síneket a Péterfia utca két oldaláról középre helyezték. Ez a rész az Ajtó utcától a Plázáig tart, és ez okozza a legtöbb problémát, mivel folyamatosan hozzá kell nyúlnunk, itt ugyanis nincs megoldva a vízelvezés. Ez egy zúzottkő-ágyazatra helyezett vasbeton hosszgerendás pályaszakasz, ezért itt folyamatosan szintbeli problémáink vannak, nagyon nagyok a sínkopások. Természetesen a DKV elvégzi a napi karbantartásokat, a szükséges síncseréket, hogy lehessen használni, de pénzünk sosem volt arra, hogy ezt a részt fel tudjuk újítani. A harmadik, ettől még öregebb rész a Nagyerdei körút, ami 1962-ben épült át. Ez a több mint ötven éves szakasz 1,4 kilométer hosszúságú, míg az 1975-ös rész nagyjából 1 kilométer hosszúságú. De mivel ezt az egész rendszert kompletten kell kezelni, így hozzávesszük az 1995-ben átépített szakaszt is. Mire ugyanis elkezdődhet ez a fejlesztés, az is 20 éves lesz, addigra letöltené az amortizációs idejét, így mindenféleképpen ráfér a komplett pályára a felújítás – mutatott rá Nagy Attila.
Az igazgató hozzátette, hogy az Európai Unió a költségek 85 százalékát finanszírozná, ilyen lehetőség pedig nem lesz még egyszer, így most kell kihasználni.
A járművásárlás kapcsán Nagy Attila elmondta, hogy a jelenleg közlekedő sárga villamosok már a 2-es villamos projektjének befejeztével eltűnnek a forgalomból, viszont lassan a kék villamosok is húsz évesek lesznek.
- Ezt a járművet szereti az utazóközönség, nagyon jó villamosok, viszont a karbantartásuk egyre nehezebb, ebből a szériában ugyanis mindössze az a 11 példány készült, ami itt jár Debrecenben. Vannak olyan technikai megoldások, amelyikből már a gyártó sem biztosítja az alkatrész-utánpótlást. Ilyen például a villamos elektromechanikus fékrendszere, amelyet azóta nem fejlesztettek tovább, ezeknek a felújítása nagyon nehézkes, de túl sokba kerülne a komplett fékrendszer cseréje is – többe, mint maga a villamos. Most lehetőség van rá, ezért a projekt keretében kilenc új alacsonypadlós villamost szereznénk be. Így egy egységes járműállomány alakulna ki, ami karbantartás és üzemeltetés szempontjából sokkal kedvezőbb – hangsúlyozta a DKV vezérigazgatója.
A teljes beszélgetést itt nézhetik meg.
Dehir - Esti Közelkép 2013-02-26
A „Debreceni 1-es villamos vonal komplex rekonstrukciója” című pályázatról tárgyalt szerdai ülésén az önkormányzat tulajdonosi bizottsága. A testület – Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum) kivételével – támogatta a pályázat benyújtását és a beruházáshoz szükséges saját forrás biztosítását. Az előterjesztéséről a városi közgyűlés csütörtöki ülésén dönt.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)