Egyre csak fogynak az aszfalt nélküli utcák Debrecenben
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2015.08.05. 08:01 | Frissítve: 2015.08.05. 08:46
Debrecen – Az a célja az önkormányzatnak, hogy egyre kevesebb burkolatlan utca legyen a városban. Jelenleg is folynak a munkák.
Összesen 770 kilométernyi útszakaszon lehet közlekedni Debrecenben, ezek nagyobb része aszfaltozott, ám vannak olyan utcák, ahol még mindig nincs megfelelő minőségű burkolat – 208 kilométert kellene még leaszfaltozni a városban. Az érintett utcák nagy része a kertségekben található, ahova viszont egyre többen költöznek ki, így ott is megnőtt az igény a jó minőségű utak iránt. Idén 12 utcát aszfaltoz le az önkormányzat, erre mintegy 206 millió forintot különítettek el a kertségi programban.
Krivi Béla, a városfejlesztési főosztály vezetője a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában elmondta, jó néhány utcában megkezdődtek már a munkák. A Sándor és a Poroshát utcában már javában zajlik a kivitelezés, az elkövetkező hónapokban pedig három lépésben történnek majd útfelújítások a városban. A főosztályvezető példaként említette a Szeged utcát, Józsán az Érsek utcát, a Szőlőskert utcát, a harmadik programban pedig a Tas utcát, a két kilométer hosszan érintett Csárda utcát, valamint a Diófa utca folyamatos egyirányúsítását és fejlesztését.
Mint mondta, a futó projektnél a szerződéskötéstől számított kilencven napon belül, október végére le kell zárni a beruházást. Hozzátette, amíg megfelelő minőségű útépítési munkákat lehet végezni, legkésőbb november elejéig, addig a második ütembe tartozó utcákkal is tudnak haladni. A harmadik csomagba tartozó utcáknál a jövő év második negyedévében lehet majd látványos az eredmény.
Krivi Béla kiemelte, maximálva van az, hogy az adott utcában lakóknak mekkora önerőt kell befizetniük a felújításokhoz. Ez a díj 55 ezer forintban lett meghatározva, amit a projekt lezárása után kell befizetni. Megjegyezte, az összeget az alapján lehet meghatározni, mennyi ingatlant érint a fejlesztés és milyen hosszú útszakaszról van szó.
- Ahhoz képest, hogy mekkora úthálózatot kell kezelni, fenntartani a városban és mennyi forrás áll rendelkezésre, nagyon kicsi keretből lehet gazdálkodni, ez lényegében csak tűzoltásra elegendő. 50 millió forintos keret van elkülönítve a kertségi programban, amit ezekben a városrészekben az utak javítására lehet költeni. Az a cél, hogy a gyűjtőutakat leaszfaltozzuk, ezáltal folyamatosan lehet egy-egy lakóövezetet feltárni, így kisebb költséggel tudjuk majd csatlakoztatni az úgynevezett gerincutakat – hallhattuk a főosztályvezetőt.
Mint mondta, komplex rendszerben gondolkodnak, kis lépésekben haladnának afelé, hogy a kedveltté vált külső városrészekben is magasabb komfortfokozatú utakon lehessen közlekedni. Kiemelte, abba az irányba kell elmozdulni, hogy ahol nagy problémák vannak, ott kell minél hamarabb javítani a jelenlegi helyzeten.
Krivi Béla hangsúlyozta, nem csupán 10-12 utcának vannak meg már a tervei, hanem 26-30 utcára vonatkozóan rendelkezik az önkormányzat fejlesztési elképzelésekkel. Ezek összhangban vannak a szabályozási tervvel, az utcafronti vonalat már valamilyen szinten rendezték is ezekben az esetekben.
A főosztályvezető elmondta, a Diófa utcánál azért nem lehet egyelőre haladni a munkával, mert több lakó a szabályozási vonalra nem tudja, vagy nem akarja berakni a kerítést, arra pedig nincs lehetőség, hogy az önkormányzat egy véletlenszerűen kialakult állapothoz igazítsa a rendezési tervet.
Krivi Béla hozzáfűzte, előrébb kell hozni az engedélyeztetési szakaszt, jövő tavaszra tudni kell azt, hogy hol lehet haladni a fejlesztésekkel, ezekből kiveszik azokat az utcákat, amiknél az engedélyeztetéseket tavaszig végigviszik a hatóságnál. Kiemelte, a tervezési díjak maximálisan az önkormányzat rendelkezésére állnak.
Az integrált városfejlesztési programnak köszönhetően a jövőben már nem csak önerős útfelújításokra, útépítésekre lesz lehetőség a városban, hanem jelentős uniós forrásokat is be lehet majd vonni a az út- és közműépítésekbe.
A teljes beszélgetést az alábbi videóban megnézheti.
Dehir - Esti Közelkép 2015-08-04
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)