Az összes képviselő támogatta, hogy a város vegye át a debreceni reptér üzemeltetését
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.09.27. 11:14 | Frissítve: 2018.09.27. 15:42
Debrecen - A fejlesztések érdekében másfél millió forintért kerülhet többségbe a város a debreceni repteret üzemeltető cégben. A polgármester azt mondta, nem kizárt, hogy jövőre napi két járat lesz Londonba.
Debrecen közgyűlése csütörtöki ülésén támogatta, hogy az önkormányzat vételi ajánlatot tegyen a debreceni repülőteret üzemeltető cég 49,96 százalékos üzletrészére 1 millió 499 ezer forint vételár ellenében. Amennyiben létrejön a vásárlás, a város lesz az üzemeltető cég többségi tulajdonosa.
Fotó: Miskolczi János
A debreceni önkormányzat tíz éve, 2008-ban kötött megállapodást a Xanga-csoporthoz tartozó Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető Kft-vel a repülőtér üzemeltetéséről.
Az Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető Kft-ben jelenleg 25,02 százalékos üzletrésze van az önkormányzatnak. Egészen pontosan a városi holdingnak, a Debreceni Vagyonkezelő Zrt-nek. Mivel azonban a holding száz százalékban az önkormányzat tulajdona, ezt városi tulajdonrésznek lehet értelmezni.
A repteret üzemeltető kft. 74,98 százalékos üzletrésze jelenleg az Airport Debreceni Holding Vagyonkezelő Kft-é, melynek a tulajdonosa a Xanga (a Xanga Investment Vagyonkezelő és Befektetési Kft.).
Mindez azonban a közeljövőben megváltozhat. Papp László polgármester azt javasolta a közgyűlésnek, hogy az önkormányzat vegye meg a többségi tulajdonostól az üzletrésze 49,96 százalékát.
Ily módon a város kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő Debreceni Vagyonkezelő Zrt. tulajdonrészével együtt az Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető Kft. 74,98 százalékos többségi befolyásával rendelkezne.
Az üzletrész vásárlásáról már a legutóbbi közgyűlésen is tárgyaltak a képviselők. Akkor úgy döntöttek, egy vételi ajánlatot készítenek, s a cég gazdasági helyzetét is bemutatják a képviselőknek, hogy felelős döntést tudjanak hozni.
A mostani elfogadott előterjesztésben az állt, hogy a repülőteret üzemeltető cég 49,96 százalékos üzletrészének értékét a független könyvvizsgáló 1 millió 499 ezer forintban állapította meg.
A közgyűlésen Papp László polgármester azt mondta, tiszta és reális képet adtak a közgyűlésnek az előterjesztésben, hogy hol tart a repülőtér. A következő időszakban szükségessé váló fejlesztések miatt jelentős közpénzt kell felhasználni, hogy a reptér ki tudja szolgálni az igényeket, hiszen 2019-re meg fogja dupláznia forgalmát a légikikötő. A polgármester hozzátette, a jelenlegi terminál épületének fejlesztésére idén több mint 100 millió forintot kell felhasználni.
Épp ezek miatt szerencsésebb, ha az üzemeltető nem magán, hanem közösségi tulajdonban van. Az üzemeltetéssel kapcsolatban azt kérte a kollégáitól, hogy dolgozzanak ki programot a veszteségek csökkentésére. Az üzletrész vásárlását az is indokolja, hogy a jelenlegi többségi tulajdonos a szükséges fejlesztéseket önerőből nem képes végrehajtani.
A DK-s Varga Zoltán arra volt kíváncsi, hogy egykoron miért privatizálták a céget.
Papp László válaszában azt mondta, a privatizálással az volt a cél, hogy az üzemeltetés terhét levegyék a városi holdingról. Az üzemeltető a feladatot elvégezte, de a jelenlegi többségi tulajdonostól nem lehet elvárni, hogy a következő években többszáz milliós, vagy milliárdos befektetéssel fejlessze tovább a repülőteret. Kiemelte, nem azzal van probléma, hogy a jelenlegi tulajdonos ne tudná finanszírozni a repteret, hanem az, hogy jelentősen kell fejleszteni, mert a jelenlegi formában nem tud kiszolgálni 700 ezer utast. A polgármester hozzátette,
nem kizárt, hogy jövőre napi két járat lesz Londonba.
Az MSZP-s Madarasi István úgy nyilatkozott, egyetért azzal, hogy magáncégbe ne tegyenek be közpénzt, ugyanakkor a finanszírozás feltételeiről érdeklődött.
Papp László azt mondta, az állam két repteret támogat, a sármellékit és a debrecenit, s erre számíthatnak a jövőben is. Hozzátette, a jelenlegi többségi tulajdonos több mint egymilliárd forintot biztosított a reptér üzemeltetéséhez.
A jobbikos Kőszeghy Ábel arra volt kíváncsi, hogy mi a garancia, hogy az állami támogatás megmarad a következő években.
Papp László azt válaszolta, az államtól kapott forrás nem kérdéses, az a forrás továbbra is rendelkezésre fog állni. A polgármester azt fogalmazta meg, hogy igyekezzenek maximalizálni a kereskedelmi bevételeket. A szabály az, hogy egymillió utasig lehet támogatni a repteret, vagy 2024-ig.
A Civil Fórum képviselője, Gondola Zsolt az eddigi gazdasági múltját nem látja a cégnek, s szerinte hiányzik egy ötéves terv a repülőtérrel kapcsolatban. Hozzátette, szeretné, ha olyan vezető lenne az üzemeltető cég élén, aki meghatározná, hogy milyen fejlesztéseket fognak végrehajtani.
Papp László azt felelte, elkészült egy koncepció a reptér kapcsán, a megvalósítással kapcsolatban zajlanak kormányzati egyeztetések.
Szélesíteni kell a kifutópályát, új terminált építeni és ILS II-rendszert kell telepíteni
– sorolta, hozzátéve, hogy ezeket a fejlesztéseket jelenlegi struktúrában nem lehet végrehajtani.
A DK-s Varga Zoltán azt kérdezte, hogy EU-s forrásokkal számolnak-e a fejlesztéseknél, s mi lesz akkor, hogy nem lesz uniós pályázat.
Papp László azt felelte, a fejlesztési terv elsősorban nemzeti, nem pedig EU-s forrásokra támaszkodik.
Balázs Ákos, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője köszönetet mondott azoknak, akik az elmúlt években támogatták a reptér fejlesztésének ügyét. Hozzátette, a város hosszú éveken keresztül komoly forrásokból fejlesztette a légikikötőt, ami mostanra már a Wizz Air bázisaként is működik. Ezt tíz évvel ezelőtt nem sokan hitték volna. Amikor privatizálták a repteret működtető céget, az volt a cél, hogy a városra nehezedő terheket csökkentsék. Ezt a célt teljesítették is, a mostani fejlesztésekhez viszont már olyan forrásokra van szükség, ami meghaladja a jelenlegi többségi tulajdonos lehetőségeit.
Ágoston Tibor, a Mi Hazánk Mozgalom képviselője azt mondta, tudja, hogy küzdeni kell ahhoz, hogy régióközpont maradhasson Debrecen, ugyanakkor szeretné látni, hogy pontosan milyen fejlesztéseket szeretnének végrehajtani a repülőtéren.
Széles Diána alpolgármester arról beszélt, a turizmusban kulcskérdés Debrecen számára a repülőtér, s fontos, hogy a városba érkezők első benyomásként a légikikötőben minőségi szolgáltatást kapjanak.
Papp László arra emlékeztetett, hogy 2010-ben még olyan vélemények is elhangzottak, hogy kétséges, van-e létjogosultsága a debreceni reptérnek. Még a következő évben is csak 18 ezer utas fordult meg a légikikötőben. 2012-ben azonban sikerült megállapodni egy légitársasággal, ami hihetetlen expanziót hajtott végre.
Ez a reptér megéri az áldozatot, nemcsak az utaslétszám a hozadéka, hanem a város gazdaságfejlesztési tárgyalásainál is kiemelt szerepe van
- zárta szavait a polgármester.
Az előterjesztést 31 igen szavazattal, egyhangúlag fogadta el a testület.
HOZZÁSZÓLÁSOK (1)
Edda Hobo
Nincs kettő millió forint Magyarország második legnagyobb repterét üzemeltető cég fele? Ez meglep, bár sohasem forogtam ilyen körökben.